THE SEQUENCE OF ACQUISITION OF THE HIGHER LIBRARY AND INFORMATION EDUCATION IN THE CONDITIONS OF REFORMS
DOI:
https://doi.org/10.32461/2409-9805.1.2017.150252Keywords:
higher education, educational reform, reform, professional competence, curricula, discipline, college (technical high school), a higher education institutionAbstract
Purpose of Article. The purpose of the article is to identify and prove scientifically modern trends in a phased sequence of training competent professionals integrated specialty 029 “Information, Librarian and Archive Science in the universities I-II and III-IV accreditation levels. Methodology. The achieving the research goal contributes to the methodology of socio-communicative approach, which was used to refine the communication effect, the sequence structure in the preparation of the future experts of information, library, archive sector. Scientific Novelty. The scientific novelty of the work lies in the fact that for the first time, a model sequence of acquisition of higher information and library and archival education is reviewed under the influence of globalization processes, integration of Ukraine to the European and world educational level in order to ensure international recognition of an integrated specialty. Conclusions. The proposed model of consistency in the acquisition of higher library and information and archival education will contribute to the development of professional competencies, which determine the effective use of skills of each employee, allow gradually implement the training in accordance with the requirements of a particular organization, which carried out the collection, processing, exchange of information and etc.
References
Гранчак Т. Дисципліни аналітичного профілю як компонент програми підготовки бакалаврів спеціальності «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» / Т. Гранчак // Міжнародна науково-практична конференція «Сучасна інформаційно-бібліотечна освіта:Європейські орієнтири» (смт. Славське, Львівська обл., 1-4 березня 2017 р.): зб. матеріалів /УБА. – Київ, 2017. – 1 електрон. опт. диск.
Демчина Л. І. Спеціальність «Документознавство та інформаційна діяльність у контекстіступеневої освіти / Л. І. Демчина // Вісник Харківської державної академії культури. – 2011. – Вип. 34.
– С. 243-249.
Закон України Про вищу освіту : прийнятий 1 лип. 2014 року №1556-VII // Урядовий кур’єр. –2014. – №146. – 13 серп.
Новальська Т. В. Вища бібліотечна освіта в Україні: сторінки історії, шляхи модернізації / Т. В. Новальська // Всеукраїнська науково-практична конференція «До 75-річчя заснування Національної історичної бібліотеки України» : зб. матеріалів. – Київ, 2014. – С. 96-101.
Постанова Кабінету міністрів України Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти : прийнята 29 квітня 2015 року №266. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http: // zakon. rada. gov. ua/law/show/266-2015-%DO%BF/ – Назва з екрана.
Соляник А. А. Сучасні проблеми стандартизації вищої бібліотечно-інформаційної освіти в Україні / А. А. Соляник // Міжнародна науково-практична конференція «Сучасна інформаційно-бібліотечна освіта: Європейські орієнтири» (смт. Славське, Львівська обл., 1-4 березня 2017 р.): зб.матеріалів / УБА. – Київ, 2017. – 1 електрон. опт. диск.
Hranchak, T. (2017). Subjects analytical profile as part of programs for bachelors Specialty «Information, Library and Information Science». Proceedings of the International Scientific-Practical Conference «Modern Information and Library Education: European orientations». Kyiv, 1 elektron. opt. dysk [in Ukrainian].
Demchyna, L. I. (2011). Specialty «Documentation and Information in the Context level education». Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii kultury, 34, 243-249 [in Ukrainian].
Law of Ukraine on Higher Education from July 1 2014, №1556-VII (2014, August 13). Urіadovyi kurier, 146 [in Ukrainian].
Novalska, T. V. (2014). Library Higher Education in Ukraine: History, Ways of Modernization. Proceedings of the Scientific Conference «By the 75th anniversary of the National History Library of Ukraine» (рр. 96-101). Kyіv [in Ukrainian].
Cabinet of Ministers of Ukraine On the list of disciplines and specialties, which trains candidates Higher Education from April 29 2015, №266. Retrieved from http://zakon.rada.gov.ua/law/show/266-2015-%DO%BF/ [in Ukrainian].
Solianyk A. A. (2017). Modern problems of standardization of library and information of higher education in Ukraine. Proceedings of the International Scientific-Practical conference «Modern Information and Library Education: European benchmarks». Kyiv, 1 elektron. opt. dysk [in Ukrainian].
Downloads
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 T Novalska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).