Assessment of flexibility development in 8–9-year-old girls

Authors

  • Liudmila Shesterova Municipal Institution "Kharkiv Humanitarian and Pedagogical Academy" of the Kharkiv Regional Council, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-8777-6386
  • Leylya Adzhametova Municipal Institution "Kharkiv Humanitarian and Pedagogical Academy" of the Kharkiv Regional Council, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-6673-3686
  • Darya Pyatnynska Municipal Institution "Kharkiv Humanitarian and Pedagogical Academy" of the Kharkiv Regional Council, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-9972-8402

Keywords:

girls, flexibility, special exercises, physical education

Abstract

The article presents data on the features of flexibility development in 8–9-year-old girls. Purpose. To determine the changes in flexibility indicators in 8–9-year-old girls under the influence of specifically targeted physical exercises. Materials and Methods. The study involved 8–9-year-old schoolgirls from Lyceum No. 149 in Kharkiv, who were divided into control and experimental groups. The following methods were used in the study: theoretical analysis and synthesis of scientific and methodological literature, testing, pedagogical experiment, and methods of mathematical statistics. Results. A statistically significant improvement (p<0.05) was observed in the development of flexibility in the shoulder joints and spinal column among the girls in the experimental group. Conclusions. The obtained data indicate the appropriateness of using exercise complexes aimed at developing flexibility during physical education lessons in primary school.

Author Biographies

Liudmila Shesterova, Municipal Institution "Kharkiv Humanitarian and Pedagogical Academy" of the Kharkiv Regional Council

Candidate of Sciences in Physical Education and Sports, Professor

Leylya Adzhametova, Municipal Institution "Kharkiv Humanitarian and Pedagogical Academy" of the Kharkiv Regional Council

Lecturer

Darya Pyatnynska, Municipal Institution "Kharkiv Humanitarian and Pedagogical Academy" of the Kharkiv Regional Council

Senior Lecturer, Candidate of Pedagogical Sciences

References

Бала, Т. М., Гребенюк, К. Ю., Скрипніченко, Г. П., & Архипова, А. В. (2016). Зміна рівня окремих рухових здібностей дівчат 10–11-ти років під впливом занять чирлідингом. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 18–24. https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/71896

Єсіонова, Г. О., Нерушенко, Є. В., & Кушнір, Г. І. (2012). Фізичне виховання: гнучкість і методика її розвитку: навчально-методичний посібник (с. 150). ЗНУ.

Круцевич, Т. Ю. (2011). Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків, молоді: навчальний посібник (с. 240). Олімпійська література.

Кузьменко, І. О., & Лопата, В. Є. (2018). Оцінка рівня розвитку гнучкості школярів 12–13-ти років. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 136–143. https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/167167

Петрович, В., & Альошина, А. (2012). Гнучкість та її вплив на організм людини. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві, 4(20), 319–322.

Руда, І. Є. (2011). Програма оптимального розвитку гнучкості на етапі попередньої базової підготовки для попередження травм і порушень опорно-рухового апарату в художній гімнастиці. Фізична культура спорт та здоров’я нації: збірник наукових праць Вінницького національного університету, 12(2), 211–215.

Сергієнко, Л. П. (2011). Тестування рухових здібностей школярів (с. 192). Олімпійська література.

Солодовникова, М. В. (2015). Особливості розвитку гнучкості у школярів середніх класів. Теорія та методика фізичного виховання, (3), 17–23.

Тараненко, О. В., Каленіченко, О. В., & Палічук, Ю. І. (2024). Особливості розвитку гнучкості у школярів молодших класів. Фізична культура, спорт та здоров’я різних груп населення: матеріали VІ Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції молодих вчених, 22–25.

Цьось, А. В. (Ред.). (2015). Педагогічна діагностика в системі фізичного виховання учнів загальноосвітніх навчальних закладів: колективна монографія (с. 336). Вежа-Друк.

Шестерова, Л. Є. (2024). Шляхи підвищення фізичної активності і підготовленості школярів середніх класів. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 178–185. https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/111258

Masliak, I., Bala, T., Krivoruchko, N., Shesterova, L., Kuzmenko, I., Kulyk, N., Stasyuk, R., & Zhuk, V. (2018). Functional state of cardiovascular system of 10–16-year old teenagers under the influence of cheerleading classes. Journal of Physical Education and Sport, 18(1), 452–458. https://doi.org/10.7752/jpes.2018.s163

Shesterova, L. Ye., Kuzmenko, I. A., & Maslyak, I. P. (2017). Motive preparedness of school-age children under the influence of special exercises affecting the state of the acoustic analyser. Sport Science International Scientific Journal of Kinesiology, 10(2), 97–104.

Published

2025-03-28

How to Cite

Shesterova, L., Adzhametova, L., & Pyatnynska, D. (2025). Assessment of flexibility development in 8–9-year-old girls. Aktualʹnì Problemi fìzičnogo Vihovannâ rìznih Verstv Naselennâ, 151–158. Retrieved from https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/325810

Issue

Section

Статті