Assessment of flexibility development in 8–9-year-old girls
Keywords:
girls, flexibility, special exercises, physical educationAbstract
The article presents data on the features of flexibility development in 8–9-year-old girls. Purpose. To determine the changes in flexibility indicators in 8–9-year-old girls under the influence of specifically targeted physical exercises. Materials and Methods. The study involved 8–9-year-old schoolgirls from Lyceum No. 149 in Kharkiv, who were divided into control and experimental groups. The following methods were used in the study: theoretical analysis and synthesis of scientific and methodological literature, testing, pedagogical experiment, and methods of mathematical statistics. Results. A statistically significant improvement (p<0.05) was observed in the development of flexibility in the shoulder joints and spinal column among the girls in the experimental group. Conclusions. The obtained data indicate the appropriateness of using exercise complexes aimed at developing flexibility during physical education lessons in primary school.
References
Бала, Т. М., Гребенюк, К. Ю., Скрипніченко, Г. П., & Архипова, А. В. (2016). Зміна рівня окремих рухових здібностей дівчат 10–11-ти років під впливом занять чирлідингом. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 18–24. https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/71896
Єсіонова, Г. О., Нерушенко, Є. В., & Кушнір, Г. І. (2012). Фізичне виховання: гнучкість і методика її розвитку: навчально-методичний посібник (с. 150). ЗНУ.
Круцевич, Т. Ю. (2011). Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків, молоді: навчальний посібник (с. 240). Олімпійська література.
Кузьменко, І. О., & Лопата, В. Є. (2018). Оцінка рівня розвитку гнучкості школярів 12–13-ти років. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 136–143. https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/167167
Петрович, В., & Альошина, А. (2012). Гнучкість та її вплив на організм людини. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві, 4(20), 319–322.
Руда, І. Є. (2011). Програма оптимального розвитку гнучкості на етапі попередньої базової підготовки для попередження травм і порушень опорно-рухового апарату в художній гімнастиці. Фізична культура спорт та здоров’я нації: збірник наукових праць Вінницького національного університету, 12(2), 211–215.
Сергієнко, Л. П. (2011). Тестування рухових здібностей школярів (с. 192). Олімпійська література.
Солодовникова, М. В. (2015). Особливості розвитку гнучкості у школярів середніх класів. Теорія та методика фізичного виховання, (3), 17–23.
Тараненко, О. В., Каленіченко, О. В., & Палічук, Ю. І. (2024). Особливості розвитку гнучкості у школярів молодших класів. Фізична культура, спорт та здоров’я різних груп населення: матеріали VІ Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції молодих вчених, 22–25.
Цьось, А. В. (Ред.). (2015). Педагогічна діагностика в системі фізичного виховання учнів загальноосвітніх навчальних закладів: колективна монографія (с. 336). Вежа-Друк.
Шестерова, Л. Є. (2024). Шляхи підвищення фізичної активності і підготовленості школярів середніх класів. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 178–185. https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/111258
Masliak, I., Bala, T., Krivoruchko, N., Shesterova, L., Kuzmenko, I., Kulyk, N., Stasyuk, R., & Zhuk, V. (2018). Functional state of cardiovascular system of 10–16-year old teenagers under the influence of cheerleading classes. Journal of Physical Education and Sport, 18(1), 452–458. https://doi.org/10.7752/jpes.2018.s163
Shesterova, L. Ye., Kuzmenko, I. A., & Maslyak, I. P. (2017). Motive preparedness of school-age children under the influence of special exercises affecting the state of the acoustic analyser. Sport Science International Scientific Journal of Kinesiology, 10(2), 97–104.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors publishing in this journal retain the copyright to their work and grant the journal the right of first publication under the terms of the specified license, which permits others to freely use, distribute, adapt, and build upon the work, provided that proper attribution is given to the original authors and the source of the publication.
Authors may enter into separate, additional non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (for example, depositing it in institutional repositories or including it in monographs), provided that the original publication in this journal is properly acknowledged.
The journal’s editorial policy encourages authors to deposit their manuscripts in open electronic repositories or on personal websites both prior to and during the editorial process, as this fosters scientific communication and increases citation rates.