Використання інноваційних технологій під час вивчення рухливих ігор в закладах загальної середньої освіти
DOI:
https://doi.org/10.15391/si.2025-4.02Ключові слова:
інноваційні технології, інноваційні методи, фізична культура, рухливі ігри, інтерактивні методи, цифрові засоби навчання, учні, заклад загальної середньої освітиАнотація
Мета статті – розкрити основні теоретичні аспекти використання інноваційних технологій під час вивчення рухливий ігор з учнями закладів загальної середньої освіти. Методи дослідження. З метою дослідження використання інноваційних технологій під час вивчення рухливий ігор було проаналізовано джерела із зазначеного питання та виокремлені основні сучасні інноваційні методи та технології за допомогою групи теоретичних методів: аналіз, порівняння, синтез, систематизація та узагальнення інформації. Результати. У статті розглянуто проблему використання сучасних інноваційних технологій у процесі вивчення рухливих ігор у закладах загальної середньої освіти. Використання інноваційних технологій у процесі вивчення рухливих ігор має важливе значення для сучасної педагогічної науки та практики фізичного виховання, базується на таких основних положеннях: оновлення педагогічних підходів, де рухливі ігри розглядаються не лише як засіб розвитку фізичних якостей, а й як інструмент формування ключових компетентностей учнів (соціальних, комунікативних, ціннісних); синтез традиційних і сучасних методів, що дає можливість поєднання класичних рухливих ігор із сучасними технологіями навчання; розвиток педагогічних інновацій, спрямованих на індивідуалізацію навчання, розвиток креативності, пізнавальної активності та мотивації учнів до занять фізичною культурою; формування науково-методичних основ модернізації освіти. В статті відокремлено інноваційні методи та інноваційні технології під час вивчення рухливий ігор з учнями в закладах загальної середньої освіти. До інноваційних методів відносяться: ігрові методи, естафети з елементами рухливих ігор, проблемне навчання під час рухливих ігор, ситуаційні завдання, проблемні питання, дослідницькі проекти, метод проектів (індивідуальні і групові), кейс-метод, метод мозкового штурму, дискусій, тренінгів та використання ІКТ. До інноваційних технологій відносять: ІКТ та мультимедійні ресурси, інтерактивні методи навчання, інтерактивні дошки, фітнес-браслети та гаджети, віртуальна та доповнена реальність (VR, AR), технології гейміфікації, проєктні та здоров’язбережувальні технології. Поглиблений аналіз сучасної науково-методичної літератури засвідчив, що застосування сучасних інноваційних технологій сприяє підвищенню зацікавленості та мотивації учнів до занять фізичною культурою. Особливу увагу приділено теоретичному обґрунтуванню ефективності інноваційних засобів для розвитку рухової активності учнів та формування позитивного ставлення до фізичних вправ. Результати дослідження можуть бути використані вчителями фізичної культури для підвищення ефективності освітнього процесу та розробки методичних рекомендацій з організації рухливих ігор в закладах загальної середньої освіти. Висновки. Використання інноваційних технологій у процесі вивчення рухливих ігор у закладах загальної середньої освіти є ефективним засобом підвищення мотивації та зацікавленості учнів до уроків фізичної культури, сприяє розвитку фізичних і соціальних компетентностей, формує навички командної взаємодії та робить уроки фізичної культури сучасними, цікавими й ефективними.
Посилання
Афанасьєв, А.В. (2020). Можливості застосування інтерактивних методів у процесі навчання фізичної культури старшокласників. Науковий часопис
Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 2 (130), 16–18. DOI 10.31392/NPU-nc.series 15.2021.2(130).03
Ашанін, В., Пасько, В., & Алексєнко, Я. (2024). Використання інформаційних технологій в навчально-тренувальному процесі (на прикладі циклічних видів спорту). Проблеми та перспективні напрями розвитку сучасного спорту: актуальні питання теорії та практики: збірник тез Всеукраїнської науково-практичної конференції, присвячений 45-і-й річниці Харківської державної академії фізичної культури (електронне видання), 5 квітня 2024 року. Харків: ХДАФК, 153–156.
Воробйова, О.М., Бурцева, О.В., & Кожуховська А.В. (2021). Інноваційні технології як мотивація до формування здорового способу життя. Наука та суспільне життя України в епоху глобальних викликів людства у цифрову еру (з нагоди 30-річчя проголошення незалежності України та 25-річчя прийняття Конституції України): у 2 т.: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Одеса, 21 трав. 2021 р.). Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2, 674–676. https://hdl.handle.net/11300/15495
Гончаренко, С.У. (2018). Інноваційні методи та технології навчання фізичній культурі: навч.-метод. посіб. Київ: Видавничий центр «Академія».
Городянський, С., Куліш, Н. (2014). Використання інноваційних технологій у галузі фізичного виховання як засіб покращення організації навчального процесу.
Нова педагогічна думка, 1, 108–110. https://unisport.edu.ua/sites/default/files/vseDocumenti/matkonf2018_nupesu2_.pdf
Грабовська, Т.І., Талапканич, М.І., & Химинець, В.В. (2006). Інноваційний розвиток освіти: особливості, тенденції, перспективи. Ужгород.
Жабчик, В.В. (2021). Інноваційні технології та технології дистанційного навчання на уроках фізичної культури. Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури і спорту, 5, 63–65. https://journals.uran.ua/itfcs/issue/view/14410
Закопайло, С.А. (2015). Формування мотивації та інтересу в учнів загальноосвітніх шкіл до занять фізичною культурою. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, 8, 140–146. https://surl.li/mmdbsa
Єрмаков, С.С. (2019). Інноваційні методи та технології навчання фізичній культурі: навч.-метод. посіб. Київ: Видавничий центр «Академія».
Юденко, О.В. (2014). Інноваційні технології фізичного виховання і спорту: навч. посіб. Київ: Національний університет оборони України. https://eprints.zu.edu.ua/40571/1/fizk.pdf
Каллаур, Л.В. (2018). Застосування інформаційних технологій у фізичному вихованні школярів та студентів. Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту: збірник наукових праць. Харків: ХДАФК, 2. 43–48.
Качан, О.А. (2016). Впровадження та ефективне використання новітніх інформаційних технологій в процесі фізичного виховання. Фізичне виховання в рідній школі, 3, 33‒38. https://imso.zippo.net.ua/?p=326
Колесник, А.С. (2018). Використання інноваційних технологій під час занять з фізичної культури. Молодий вчений, 11 (63), 553–558. https://surli.cc/gguzpm
Красов, О.І. & Кусай, М.В. (2020). Інноваційні технології в фізичному вихованні школярів. Актуальні проблеми і перспективи розвитку фізичного виховання, спорту і туризму: колективна монографія за заг. ред. Н. Є. Панегелової. Переяслав, 138–147. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/33252/1/I_Holovach_Monograph_2020_FZFVS.pdf
Кузьменко, І. (2022). Освітні інновації у фізичному вихованні школярів. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 187–197. https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/306284
Кузьменко, І. (2020). Сучасні підходи до підвищення рухової активності школярів основної школи. Фізична активність і якість життя людини [текст]: зб. тез доп. ІV Міжнар. наук.-практ. Інтернет-конф. (10 черв. 2020 р.). Луцьк: Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 23-27. https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/306284
Лясота, Т.І., Левицька, О.М. (2017). Інноваційні технології в системі фізичного виховання школярів. Молодий вчений, 3. 202–205. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/3.1/52.pdf
Мамешина, М.А. (2018). Інноваційні напрямки підвищення фізичного здоров’я та рухової підготовленості учнівської молоді. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. 154, 1, 115−118. https://surl.li/dsxnve
Москаленко, Н. В. (2015). Інноваційна діяльність у фізичному вихованні загальноосвітніх навчальних закладів. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві, 4, 35‒38. https://surl.li/mztyoo
Осадець, М.М., Слобожанінов, А.А., & Волощук, А.О. (2018). Сучасні проблеми фізичного виховання школярів. Молодий вчений, 3.3 (55.3), 71–73. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2018/3.3/20.pdf
Пасько, В.В., Помещикова, І.П., Філенко, Л. В., & Алексєнко Я. В. (2025). Використання інноваційних технологій в навчально-тренувальному процесі (на прикладі спортивних ігор). Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор та одноборств у закладах вищої освіти. Харків : ХДАФК, 1, 129–133. https://journals.uran.ua/pprsievnz/article/view/321645
Філенко, Л., Церковна, О., Пасько, В., Філенко, І., & Палічук, Ю. (2023). Інформаційні технології on-line навчання з фізичної культури. Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту, 7, 142–155. https://journals.uran.ua/itfcs/article/view/285827
Хлус, Н.О. (2025). Дослідження мотивації до рухової активності учнів середнього шкільного віку. Фізична культура, спорт та здоров’я нації: збірник наукових праць, 19 (38), 103-113. https://vspu.net/fks/index.php/fks/article/view/818
Циганок, Ю., & Кравченко, О. (2024). Інноваційні технології у спортивній діяльності. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор та одноборств у закладах вищої освіти: збірник статей міжнародної ХХ наукової конференції 09 лютого 2024 р., Харків, 159–162. https://surli.cc/uvzbuy
Цюпак, Ю., Цюпак, Т., Васкан, І., Цюпак, Ю., Швай, О., & Гнітецький Л. (2019). Рухова активність у структурі мотиваційно-ціннісних орієнтацій підлітків. Фізичне виховання, спорт і культура здоров‘я у сучасному суспільстві, 2 (46), 48–54. https://surl.lt/xopibj
Чухланцева, Н. В. (2016). Напрямки впровадження інформаційних технологій в галузі фізичної культури і спорту. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 211–216. https://journals.uran.ua/hdafk-tmfv/article/view/71807
Шаповаленко, В. І., & Гаркуша, С.В. (2013). Інтеграція інноваційних елементів та інтерактивних технологій в освітній процес фізичного виховання. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Шевченка, 112(2), 304‒308. https://surl.li/lfjraf
Школа, О.М. (2012). Вплив інтерактивних технологій навчання на уроках фізичної культури учнів молодших класів на формування їхньої життєвої компетентності. Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві, 2, 142–146. https://surl.li/dmwuxo
Школа, О., Сорочинська, М., & Фоменко, О. (2023). Використання спеціальних комплексів віртуальної реальності при підготовці фахівців з фітнесу. Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури і спорту: зб. наукових праць [Електронний ресурс], 7, 156–162. https://surl.li/cmztuq
Юденко, О.В. (2014). Інноваційні технології фізичного виховання і спорту: навч. посіб. Київ: Національний університет оборони України. https://eprints.zu.edu.ua/40571/1/fizk.pdf
Язловецька, О. В. (2022). Інноваційні технології в системі фізичного виховання школярів. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 205, 224‒229. DOI: 10.36550/2415-7988-2022-1-205-224-229
Ярмоленко, М.А., Шинкарук, О. А., & Максименко, В. В. (2022). Особливості використання технології віртуальної реальності у підготовці спортсменів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, 2 (146), 143–147. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2022.2(146).31
Johnson, L., & Smith, D. (2023). Digital innovation in physical education: Benefits and challenges. Contemporary Educational Technology, no 15(2), 45–63. https://doi.org/10.30935/cedtech/12934
Peterson, R., & Green, S. (2022). Social interaction through innovative physical education practices: A review. Sport, Education and Society, no 27(5), 673–690. https://doi.org/10.1080/13573322.2022.2056234







