Оцінка методом диференційованого шкалювання функціональної системи «мозок-серце» студентів під час переробки інформації

Автор(и)

  • Liliia Yukhymenko Навчально-науковий центр "Інститут біології та медицини" Київського національного університету імені Тараса Шевченка вул. Володимирська, 64/13, м. Київ, Україна, 01601, Україна https://orcid.org/0000-0002-4455-6233
  • Mykola Makarchuk Київський національний університет імені Тараса Шевченка вул. Володимирська, 64/13, м. Київ, Україна, 01601, Україна

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-8025.2018.140857

Ключові слова:

диференційовані шкали, переробка інформації, оцінка індивідуальних та типологічних характеристик, успішність навчання, реактивна тривожність

Анотація

Мета дослідження. Розробити диференційовані шкали оцінки функціонування системи «мозок-серце» студентської молоді, які грунтуються на індивідуальних нейродинамічних та нейровегетативних характеристиках переробки інформації.

Методи. Проводили комплексне дослідження ЕЕГ- активності мозку, спектральних характеристик регуляції серцевого ритму (СР), електричного опору шкіри (ЕОШ), оцінку успішності навчання (УН) і рівня тривожності у студентів з різними індивідуальними нейродинамічними властивостями вищої нервової діяльності (ВНД) у стані спокою та під час переробки інформації на комп’ютері.

Результати досліджень. В умовах спокою взаємозалежностей між досліджуваними показниками встановлено не було. Під час виконання завдання по переробці та диференціюванню інформації встановлено зв’язок між індивідуальними нейродинамічними властивостями ВНД, ЕЕГ- активністю мозку, потужністю спектру вегетативної регуляції СР, ЕОШ, УН і реактивною тривожністю (РТ).

Висновки. На основі застосування технології шкалювання до кількісних і якісних характеристик нейродинамічних та нейровегетативних властивостей психофізіологічних функцій виділено п’ять рівнів функціонування системи «мозок-серце» та розроблено практичні рекомендації до відповідних режимів навчання. Вважаємо, що використання диференційованіх шкал відкриває нові можливості індивідуалізації освіти, типологізації оцінки функціонування системи «мозок-серце» під час розумової діяльності, а також розширює прогностичні критерії її стійкості до стресогенних чинників навчання у студентів

Біографії авторів

Liliia Yukhymenko, Навчально-науковий центр "Інститут біології та медицини" Київського національного університету імені Тараса Шевченка вул. Володимирська, 64/13, м. Київ, Україна, 01601

Кандидат біологічних наук, доцент

Mykola Makarchuk, Київський національний університет імені Тараса Шевченка вул. Володимирська, 64/13, м. Київ, Україна, 01601

Доктор біологічних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедрa анатомії та фізіології

Посилання

  1. Agadzhanyan, N. A., Baevskiy, R. M., Berseneva, A. P. (2000). Uchenie o zdorov'e i problemy adaptatsii. Stavropol': SGU, 204.
  2. Smagulov, N. K., Khanturina, G. R., Kozhevnikova, N. G. (2013). Vliyanie komp'yuterov na pokazateli zdorov'ya studentov. International journal of experimental education, 10, 271–275.
  3. Dzenzeliuk, D. O., Plotitsyn, K. V. (2016). Zakhvoriuvanist sertsevo-sudynnoi systemy studentiv-ahrariiv. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova, 3K 2 (71), 112–114.
  4. Plastunov, B. A., Kovaliv, M. O. (2015). Funktsionalnyi stan sertsevo-sudynnoi systemy pershokursnykiv vyshchykh navchalnykh zakladiv i chynnyky, shcho yoho formuiut (ohliad literatury). Bukovynskyi medychnyi visnyk, 1 (73), 237–246.
  5. Tyson, P., Wilson, K., Crone, D., Brailsford, R., Laws, K. (2010). Physical activity and mental health in a student population. Journal of Mental Health, 19 (6), 492–499. doi: http://doi.org/10.3109/09638230902968308
  6. Gevorkyan, E. S., Minasyan, S. M., Ksadzhikyan, N. N., Dayan, A. V. (2005). Funktsional'noe sostoyanie studentov pri umstvennoy nagruzke. Gigiena i sanitariya, 5, 55–57.
  7. Rasulov, M. A., Saidov, A. B. (2009). Psikhofiziologicheskie pokazateli u studentov s raznoy stepen'yu adaptatsii vo vremya ekzamenatsionnogo perioda. Lіkars'ka sprava, 3-4, 58–62.
  8. Kharchenko, D. M. (1998). Stan psykhofiziolohichnykh funktsii u studentiv z riznymy vlastyvostiamy osnovnykh nervovykh protsesiv. Kyiv, 16.
  9. Aleksieieva, L. A., Petrenko, Yu. S. (2011). Zdorovia: psykholoho-valeolohichnyi aspekt sutnosti ta formuvannia v umovakh suchasnoi Ukrainy. Filosofiia zdorovia: humanitarno-osvitnii aspect, 2, 198–213.
  10. Il'in, E. P. (2003). Psikhomotornaya organizatsiya cheloveka. Saint Petersburg: Piter, 384.
  11. Makarchuk, M. Yu., Kutsenko, T. V. (2011). Fiziolohiia tsentralnoi nervovoi systemy. Kyiv: Vydavnycho-polihrafichnyi tsentr «Kyivskyi universytet», 335.
  12. Evtukh, T. V. (2014). Uspeshnost' uchebnoy deyatel'nosti studentov pedagogicheskogo VUZa v svyazi s individual'no-psikhologicheskimi kharakteristikami. Vestnik PGGPU. Psikhologicheskie i pedagogicheskie nauki, 1, 101–108.
  13. Zavadska, T. V.; Maksymenko, S. D. (Ed.) (2003). Neirodynamichnyi komponent systemy zabezpechennia diialnosti: teoretychni ta metodychni pidkhody. Aktualni problemy psykholohii. Tom V. Psykhofiziolohiia. Medychna psykholohiia. Henetychna psykholohiia. Ch. 2. Kyiv, 41–48.
  14. Makarenko, N. V., Lizogub, V. S., Yukhimenko, L. I. (2006). Reaktsii vegetativnoy nervnoy sistemy studentov s razlichnymi svoystvami vysshey nervnoy deyatel'nosti v situatsii ekzamenatsionnogo stressa. Fiziologiya cheloveka, 32 (3), 136–138.
  15. Maksimov, A. L., Loskutova, A. N. (2013). Osobennosti struktury variabel'nosti kardioritma urozhentsev Magadanskoy oblasti v zavisimosti ot tipa vegetativnoy regulyatsii. Ekologiya cheloveka, 6 (3), 3–10.
  16. Isakov, O. A., Liashenko, V. P., Petrov, H. S. (2013). Vehetatyvni proiavy reaktsii terminovoi adaptatsii studentiv do informatsiinoho navantazhennia. Vcheni zapysky Tavriiskoho natsionalnoho universytetu imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Biolohiia, khimiia, 26 (4 (65)), 46–59.
  17. Kholodov, S. A., Bobro, E. V., Bosenko, A. I. (2012). Otsinka zahalnoho funktsionalnoho stanu TsNS u studentok, yaki navchaiutsia na 1 kursakh vyshchykh navchalnykh zakladiv. Nauka i osvita, 4, 191–194.
  18. Kliauzze, V. P. (2011). Kurs lektsii “Sanitariia i hihiiena pratsi”. Available at: http://medu.pp.ua/gigiena-sanepidkontrol_733/fiziologicheskie-osnovyi-povyisheniya.html
  19. Makarenko, M. V. (2016). Sensomotorna reaktyvnist i uspishnist lotnoho navchannia. Viiskova medytsyna Ukrainy, 16, 52–57.
  20. Aleshina, E. D., Koberskaya, N. N., Damulin, I. V. (2009). Kognitivnyy vyzvannyy potentsial R300: metodika, opyt primeneniya, klinicheskoe znachenie. Zhurnal nevrologii i psikhiatrii im. C. C. Korsakova, 109 (8), 77–84.
  21. Makarenko, M. V., Lyzohub, V. S., Halka, M. S., Yukhymenko, L. I., Khomenko, S. M. (2011). Pat. No. 96496 UA. Sposib psykhofiziolohichnoi otsinky funktsionalnoho stanu slukhovoho analizatora. MPK A61V 5/16. No. a 2010 02225; declareted: 01.03.2010; published: 10.11.2011, Bul. No. 21.
  22. Makarenko, M. V. (2006). Osnovy profesiinoho vidboru viiskovykh spetsialistiv ta metodyky vyvchennia indyvidualnykh psykhofiziolohichnykh vidminnostei mizh liudmy. Kyiv: In-t fiziolohii imeni O.O. Bohomoltsia NAN Ukrainy; Nauk.-doslid. tsentr humanitar. problem Zbroinykh Syl Ukrainy, 395.
  23. Heart Rate Variability : Standards of Measurement, Physiological Interpretation, and Clinical Use (1996). Circulation, 93 (5), 1043–1065. doi: http://doi.org/10.1161/01.cir.93.5.1043
  24. Khanin, Yu. L. (1976). Kratkoe rukovodstvo k primeneniyu shkaly reaktivnoy i lichnostnoy trevozhnosti Ch. D. Spilbergera. Leningrad: LenNII fizicheskoy kul'tury, 40.
  25. Zvezdochkina, N. V. (2015). Issledovanie psikhofiziologicheskogo sostoyaniya cheloveka s pomoshh'yu poligrafa. Kazan: Kazanskiy unіversitet, 65.
  26. Voronkov, L. H., Solonovych, A. S. (2017). Kohnityvna dysfunktsiia pry khronichnii sertsevii nedostatnosti: mekhanizmy, naslidky, mozhlyvosti korektsii. Sertseva nedostatnist ta komorbidni stany, 2, 39–46.
  27. Artemenkov, A. A. (2013). Otsenka funktsional'nogo sostoyaniya i rezervnykh vozmozhnostey studentov v raznye periody obucheniya v vuze. Profilakticheskaya meditsina, 3, 33–36.
  28. Gorshkov, E. A., Korotina, L. D. (2015). Issledovanie emotsional'noy trevozhnosti studentov na raznykh etapakh obucheniya v pedagogicheskom vuze. Molodoy uchenyy, 23 (2), 46–51. Available at: https://moluch.ru/archive/103/24325/ Last accessed: 07.06.2018
  29. Malkhazov, O. R. (2002). Dynamika indyvidualno-psykholohichnykh ta psykhofiziolohichnykh kharakterystyk studentskoi molodi (1976–2000 rr.). Aktualni problemy suchasnoi ukrainskoi psykholohii. Do 60-richchia vid dnia narodzhennia akademika S.D. Maksymenka: Naukovi zapysky Instytutu psykholohii im. H. S. Kostiuka APN Ukrainy, 22, 173–181.
  30. Gigantesco, A. (2013). Occupational stress and mental health. Epidemiologia e Prevenzione, 37 (1), 67–73.
  31. Wirtz, P. H., Ehlert, U., Kottwitz, M. U., La Marka, R., Semmer, N. K. (2013). Occupational role stress is associated with higher cortisol reactivity to acute stress. Journal of Occupational Health Psychology, 18 (2), 121–31. doi: http://doi.org/10.1037/a0031802

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-08-20

Як цитувати

Yukhymenko, L., & Makarchuk, M. (2018). Оцінка методом диференційованого шкалювання функціональної системи «мозок-серце» студентів під час переробки інформації. ScienceRise: Biological Science, (4 (13), 12–19. https://doi.org/10.15587/2519-8025.2018.140857

Номер

Розділ

Біологічні науки