Характеристика структурних компонентів, критеріїв та показників, рівнів сформованості ціннісно-смислового досвіду майбутніх фахівців з іноземної філології
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.234009Ключові слова:
фахівці з іноземної філології, аксіологія, ціннісна освіта, діагностика сформованості якостей особистостіАнотація
Зміна аксіологічних орієнтирів є принциповою темою для вищої школи. Зокрема, сучасна професійна підготовка майбутніх іноземних філологів не може ігнорувати необхідність звернення до аксіологічного дискурсу. Необхідність особливої уваги до аксіологічної проблематики у контексті професійної підготовки фахівців відповідного профілю зумовила визначення педагогічних умов формування ціннісно-смислового досвіду цих фахівців. Реалізація таких педагогічних умов забезпечується, в тому числі, оцінюванням досягнутих результатів. Останнє визначає дослідницький інтерес до елементів діагностування – компонентів, критеріїв, показників й рівні їхньої реалізації.
Мета дослідження полягає у практичному визначенні й обґрунтуванні компонентів сформованості ціннісно-смислового досвіду, відповідних їм критеріїв, характерні критеріям показники і визначено рівні їх прояву. Досягнення означеної мети передбачає (1) визначення вказаних елементів діагностики сформованості певної компетентності (або бажаної якості) і (2) їхнє практичне обґрунтування.
Узагальнений дослідницький досвід засвідчує, що діагностика сформованості певних компетентностей (індивідуальних якостей) як правило супроводжується виділенням когнітивної, мотиваційної (ціннісно-мотиваційної), операційно-діяльнісної (функціонально-діяльнісної) й організаційної компонент. Взявши до уваги практику застосування компетентнісного підходу щодо визначення критеріїв, в роботі застосовано критерії сформованості ціннісно-смислового досвіду майбутніх фахівців з іноземної філології: когнітивний, ціннісно-мотиваційний, операційно-діяльнісний, організаційний з відповідними їм показниками, а також визначеними рівнями їх прояву.
Досліджені й обґрунтовані елементи діагностування відкривають шлях до практичного моделювання структурно-змістової моделі процесу формування ціннісно-смислового досвіду майбутніх фахівців з іноземної філології
Посилання
- Svyshch, L. O. (2021). Tsinnisno-smyslovyi dosvid yak umova formuvannia aksiolohichnoi kompetentnosti. Grail of Science, 1, 428–430. doi: http://doi.org/10.36074/grail-of-science.19.02.2021.090
- Protska, S. M. (2019). Kompiuterno oriientovana metodyka formuvannia profesiino-pedahohichnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv-filolohiv. Kyiv, 304.
- Vasylieva, M. P. (2004). Teoretychni osnovy deontolohichnoi pidhotovky pedahoha, 38.
- Spitzberg, B. H., Cupach, W. R. (1984). Interpersonal Communication Competence. Beverly Hills: Sage, 236. Available at: https://scirp.org/reference/referencespapers.aspx?referenceid=2021723
- Chubuk, R. V. (2008). Kryterii, pokaznyky ta rivni profesiinoi kompetentnosti sotsialnykh pedahohiv. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu "Ostrozka akademiia". Seriia: Psykholohiia i pedahohika, 11, 253–263.
- Slastenin, V. A., Podymova, L. S. (1997). Pedagogika. Innovatsionnaya deyatelnost. Moscow: Magistr, 223.
- Molchaniuk, O. V. (2020). Theoretical-methodological foundations of training values-based attitude to the nature of future biology teachers. Kyiv, 469.
- Hniedkova, O. O. (2017). Pedahohichni umovy formuvannia kontroliu fakhovykh znan maibutnikh uchyteliv inozemnykh mov u protsesi dystantsiinoho navchannia. Kherson, 294.
- Samborska, E. V. (2015). Criteria, indexes and levels of readiness of master’s degrees of technologicaleducation to monitoring of educational achievements of students. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy, 51, 239–244.
- Kohut, I. V. (2015). Formuvannia profesiino-pedahohichnoi komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia. Poltava, 250.
- Postylna, O. O. (2016). Formuvannia moralnykh tsinnostei studentiv pedahohichnykh universytetiv zasobamy informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii. Melitopol, 223.
- Protska, S. M. (2019). Kompiuterno oriientovana metodyka formuvannia profesiino-pedahohichnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv-filolohiv. Kyiv, 304.
- Galetskyi, S. M. (2020). The formation of communicative competence of future foreign language teachers by the means of information and communication technologies. Zhytomyr, 292.
- Honcharenko S. U. (1995). Pedahohichni doslidzhennia: metodolohichni porady molodym naukovtsiam. Kyiv: APN Ukrainy, 47.
- Bekh, I., Pelekh, Y. (2020). Genesis-modeling Method in the Educational Process. Journal of History Culture and Art Research, 9 (2), 90–105. doi: http://doi.org/10.7596/taksad.v9i2.2614
- Pérez-Jorge, D., Barragán Medero, F., Molina-Fernández, E. (2017). A Study of Educational Programmes that Promote Attitude Change and Values Education in Spain. Asian Social Science, 13 (7), 112–130. doi: http://doi.org/10.5539/ass.v13n7p112
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Liliia Svyshch

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.