Характеристика структурних компонентів, критеріїв та показників, рівнів сформованості ціннісно-смислового досвіду майбутніх фахівців з іноземної філології

Автор(и)

  • Лілія Осипівна Свыщ Львівський державний університет фізичної культури імені Івана Боберського, Україна https://orcid.org/0000-0002-4360-9700

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.234009

Ключові слова:

фахівці з іноземної філології, аксіологія, ціннісна освіта, діагностика сформованості якостей особистості

Анотація

Зміна аксіологічних орієнтирів є принциповою темою для вищої школи. Зокрема, сучасна професійна підготовка майбутніх іноземних філологів не може ігнорувати необхідність звернення до аксіологічного дискурсу. Необхідність особливої уваги до аксіологічної проблематики у контексті професійної підготовки фахівців відповідного профілю зумовила визначення педагогічних умов формування ціннісно-смислового досвіду цих фахівців. Реалізація таких педагогічних умов забезпечується, в тому числі, оцінюванням досягнутих результатів. Останнє визначає дослідницький інтерес до елементів діагностування – компонентів, критеріїв, показників й рівні їхньої реалізації.

Мета дослідження полягає у практичному визначенні й обґрунтуванні компонентів сформованості ціннісно-смислового досвіду, відповідних їм критеріїв, характерні критеріям показники і визначено рівні їх прояву. Досягнення означеної мети передбачає (1) визначення вказаних елементів діагностики сформованості певної компетентності (або бажаної якості) і (2) їхнє практичне обґрунтування.

Узагальнений дослідницький досвід засвідчує, що діагностика сформованості певних компетентностей (індивідуальних якостей) як правило супроводжується виділенням когнітивної, мотиваційної (ціннісно-мотиваційної), операційно-діяльнісної (функціонально-діяльнісної) й організаційної компонент. Взявши до уваги практику застосування компетентнісного підходу щодо визначення критеріїв, в роботі застосовано критерії сформованості ціннісно-смислового досвіду майбутніх фахівців з іноземної філології: когнітивний, ціннісно-мотиваційний, операційно-діяльнісний, організаційний з відповідними їм показниками, а також визначеними рівнями їх прояву.

Досліджені й обґрунтовані елементи діагностування відкривають шлях до практичного моделювання структурно-змістової моделі процесу формування ціннісно-смислового досвіду майбутніх фахівців з іноземної філології

Біографія автора

Лілія Осипівна Свыщ, Львівський державний університет фізичної культури імені Івана Боберського

Старший викладач

Кафедра української та іноземних мов

Посилання

  1. Svyshch, L. O. (2021). Tsinnisno-smyslovyi dosvid yak umova formuvannia aksiolohichnoi kompetentnosti. Grail of Science, 1, 428–430. doi: http://doi.org/10.36074/grail-of-science.19.02.2021.090
  2. Protska, S. M. (2019). Kompiuterno oriientovana metodyka formuvannia profesiino-pedahohichnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv-filolohiv. Kyiv, 304.
  3. Vasylieva, M. P. (2004). Teoretychni osnovy deontolohichnoi pidhotovky pedahoha, 38.
  4. Spitzberg, B. H., Cupach, W. R. (1984). Interpersonal Communication Competence. Beverly Hills: Sage, 236. Available at: https://scirp.org/reference/referencespapers.aspx?referenceid=2021723
  5. Chubuk, R. V. (2008). Kryterii, pokaznyky ta rivni profesiinoi kompetentnosti sotsialnykh pedahohiv. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu "Ostrozka akademiia". Seriia: Psykholohiia i pedahohika, 11, 253–263.
  6. Slastenin, V. A., Podymova, L. S. (1997). Pedagogika. Innovatsionnaya deyatelnost. Moscow: Magistr, 223.
  7. Molchaniuk, O. V. (2020). Theoretical-methodological foundations of training values-based attitude to the nature of future biology teachers. Kyiv, 469.
  8. Hniedkova, O. O. (2017). Pedahohichni umovy formuvannia kontroliu fakhovykh znan maibutnikh uchyteliv inozemnykh mov u protsesi dystantsiinoho navchannia. Kherson, 294.
  9. Samborska, E. V. (2015). Criteria, indexes and levels of readiness of master’s degrees of technologicaleducation to monitoring of educational achievements of students. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy, 51, 239–244.
  10. Kohut, I. V. (2015). Formuvannia profesiino-pedahohichnoi komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia. Poltava, 250.
  11. Postylna, O. O. (2016). Formuvannia moralnykh tsinnostei studentiv pedahohichnykh universytetiv zasobamy informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii. Melitopol, 223.
  12. Protska, S. M. (2019). Kompiuterno oriientovana metodyka formuvannia profesiino-pedahohichnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv-filolohiv. Kyiv, 304.
  13. Galetskyi, S. M. (2020). The formation of communicative competence of future foreign language teachers by the means of information and communication technologies. Zhytomyr, 292.
  14. Honcharenko S. U. (1995). Pedahohichni doslidzhennia: metodolohichni porady molodym naukovtsiam. Kyiv: APN Ukrainy, 47.
  15. Bekh, I., Pelekh, Y. (2020). Genesis-modeling Method in the Educational Process. Journal of History Culture and Art Research, 9 (2), 90–105. doi: http://doi.org/10.7596/taksad.v9i2.2614
  16. Pérez-Jorge, D., Barragán Medero, F., Molina-Fernández, E. (2017). A Study of Educational Programmes that Promote Attitude Change and Values Education in Spain. Asian Social Science, 13 (7), 112–130. doi: http://doi.org/10.5539/ass.v13n7p112

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-05-31

Як цитувати

Свыщ, Л. О. (2021). Характеристика структурних компонентів, критеріїв та показників, рівнів сформованості ціннісно-смислового досвіду майбутніх фахівців з іноземної філології. ScienceRise: Pedagogical Education, (3(42), 46–52. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.234009

Номер

Розділ

Педагогічна освіта