Врахування освітніх потреб учнів в інклюзивному середовищі: роль диференційованого викладання
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.339117Ключові слова:
інклюзивний педагогічний підхід, диференційоване викладання, універсальний дизайн у навчанні, диференціація змісту навчання, диференціація процесу навчання, диференціація продукту навчанняАнотація
У статті проаналізовано два ключові інклюзивні педагогічні підходи – універсальний дизайн у навчанні (UDL) та диференційоване викладання – у контексті створення доступного та результативного освітнього середовища для всіх учнів. UDL визначено як технологію попереднього проєктування змісту, методів та засобів навчання з урахуванням різноманітності учнів і потенційних бар’єрів, що забезпечує досягнення спільних навчальних цілей різними шляхами. Диференційоване викладання охарактеризовано як підхід, що передбачає адаптацію не лише форм і методів навчання, а й самих цілей відповідно до індивідуальних потреб, рівня підготовленості та можливостей учнів. Підкреслено, що у диференційованому навчанні результати можуть відрізнятися для кожного учня, але завжди орієнтовані на максимальний особистий прогрес. Зазначено, що обидва підходи є взаємодоповнювальними інструментами інклюзивної освіти, які, за умови комплексного застосування, підсилюють можливість залучення, мотивації та успіху всіх учнів, зокрема тих, що мають особливі освітні потреби. У цьому контексті особливу увагу в дослідженні приділено теоретичним засадам диференційованого викладання як одному з дієвих інклюзивних педагогічних підходів, що забезпечує організацію освітнього процесу з урахуванням рівня підготовленості, інтересів, пізнавальних стилів та особливих освітніх потреб учнів. У статті проаналізовано підходи зарубіжних і українських науковців до розуміння диференціації змісту, процесу та продукту навчання, визначено ключові ідеї, що характеризують кожен із цих напрямів, а також окреслено можливості їх використання для підвищення ефективності навчання, залучення учнів до активної взаємодії та створення умов, які сприятимуть формуванню активної позиції учнів і забезпеченню досягнення ними визначених освітніх цілей
Посилання
- Loreman, T. (2017). Pedagogy for Inclusive Education. Oxford Research Encyclopedia of Education. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.148
- Martynchuk, O. (2019). Inclusive pedagogy as a scientific factor of development of competence in the field of inclusive education of children with special educational needs. Actual Problems of the Correctional Education, 13 (1), 157–175. https://doi.org/10.32626/2413-2578.2019-13.157-175
- Pro skhvalennia Natsionalnoi stratehii rozvytku inkliuzyvnoho navchannia na period do 2029 roku ta zatverdzhennia operatsiinoho planu zakhodiv z yii realizatsii ha 2024-2026 roky. (2024). Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy No. 527-r. 07.06.2024. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/527-2024-%D1%80#Text
- Tomlinson, C. (2016). Differentiated Classroom, The: Responding to the Needs of All Learners (ASCD). Pearson, 208. Available at: https://www.amazon.com/Differentiated-Classroom-Responding-Needs-Learners/dp/0134109503
- Taranchenko, O. M., Naida, Yu. M. (2012). Dyferentsiiovane vykladannia v inkliuzyvnomu klasi. Kyiv: Vydavnycha hrupa «A.S.K.», 124. Available at: http://www.ispukr.org.ua/articles/12/12202002.pdf
- Loreman, T., McGhie-Richmond, D., Kolupayeva, A., Taranchenko, O., Mazin, D., Crocker, C., Petryshyn, R. (2016). A Canada-Ukraine collaborative initiative for introducing inclusive education for children with disabilities in Ukraine: participant perspectives. School Effectiveness and School Improvement, 27 (1), 24–44. https://doi.org/10.1080/09243453.2015.1018912
- Martynchuk, O., Skrypnyk, T., Sofiy, N., Hanssen, N. B.; Hanssen, N. B., Hansén, S.-E., Ström, K. (Eds.) (2021). Inclusive education in Ukraine: Tension between policy and practice. Dialogues between Northern and Eastern Europe on the Development of Inclusion. Theoretical and Practical Perspectives. London: Routledge, 148–167. https://doi.org/10.4324/9780367810368-13
- Florian, L., Black-Hawkins, K. (2011). Exploring inclusive pedagogy. British Educational Research Journal, 37 (5). 813–828. Available at: https://www.jstor.org/stable/23077052
- Sokal, L., Katz, J. (2015). Effects of the three-block model of universal design for learning on early and late middle school students’ engagement. Middle Grades Research Journal, 10 (2), 65–82. Available at: https://eric.ed.gov/?id=EJ1144326
- Holovina, O. (2020). Dyferentsiiovane vykladannia – yak pidlashtuvaty navchannia pid kozhnoho uchnia. NUSh. Available at: https://nus.org.ua/2020/04/21/dyferentsijovane-vykladannya-yak-pidlashtuvaty-navchannya-pid-kozhnogo-uchnya/
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Olena Martynchuk, Tetiana Skrypnyk, Julia Naida

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.




