Врахування освітніх потреб учнів в інклюзивному середовищі: роль диференційованого викладання

Автор(и)

  • Олена Валеріївна Мартинчук Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, Україна https://orcid.org/0000-0001-6119-9306
  • Тетяна Вікторівна Скрипник Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, Україна https://orcid.org/0000-0002-8511-4984
  • Юлія Михайлівна Найда Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, Україна https://orcid.org/0000-0002-5363-079X

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.339117

Ключові слова:

інклюзивний педагогічний підхід, диференційоване викладання, універсальний дизайн у навчанні, диференціація змісту навчання, диференціація процесу навчання, диференціація продукту навчання

Анотація

У статті проаналізовано два ключові інклюзивні педагогічні підходи – універсальний дизайн у навчанні (UDL) та диференційоване викладання – у контексті створення доступного та результативного освітнього середовища для всіх учнів. UDL визначено як технологію попереднього проєктування змісту, методів та засобів навчання з урахуванням різноманітності учнів і потенційних бар’єрів, що забезпечує досягнення спільних навчальних цілей різними шляхами. Диференційоване викладання охарактеризовано як підхід, що передбачає адаптацію не лише форм і методів навчання, а й самих цілей відповідно до індивідуальних потреб, рівня підготовленості та можливостей учнів. Підкреслено, що у диференційованому навчанні результати можуть відрізнятися для кожного учня, але завжди орієнтовані на максимальний особистий прогрес. Зазначено, що обидва підходи є взаємодоповнювальними інструментами інклюзивної освіти, які, за умови комплексного застосування, підсилюють можливість залучення, мотивації та успіху всіх учнів, зокрема тих, що мають особливі освітні потреби. У цьому контексті особливу увагу в дослідженні приділено теоретичним засадам диференційованого викладання як одному з дієвих інклюзивних педагогічних підходів, що забезпечує організацію освітнього процесу з урахуванням рівня підготовленості, інтересів, пізнавальних стилів та особливих освітніх потреб учнів. У статті проаналізовано підходи зарубіжних і українських науковців до розуміння диференціації змісту, процесу та продукту навчання, визначено ключові ідеї, що характеризують кожен із цих напрямів, а також окреслено можливості їх використання для підвищення ефективності навчання, залучення учнів до активної взаємодії та створення умов, які сприятимуть формуванню активної позиції учнів і забезпеченню досягнення ними визначених освітніх цілей

Біографії авторів

Олена Валеріївна Мартинчук, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

Доктор педагогічних наук, професор

Кафедра спеціальної та інклюзивної освіти

Тетяна Вікторівна Скрипник, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

Доктор психологічних наук, професор

Кафедра спеціальної та інклюзивної освіти

Юлія Михайлівна Найда, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

Кафедра спеціальної та інклюзивної освіти

Посилання

  1. Loreman, T. (2017). Pedagogy for Inclusive Education. Oxford Research Encyclopedia of Education. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.148
  2. Martynchuk, O. (2019). Inclusive pedagogy as a scientific factor of development of competence in the field of inclusive education of children with special educational needs. Actual Problems of the Correctional Education, 13 (1), 157–175. https://doi.org/10.32626/2413-2578.2019-13.157-175
  3. Pro skhvalennia Natsionalnoi stratehii rozvytku inkliuzyvnoho navchannia na period do 2029 roku ta zatverdzhennia operatsiinoho planu zakhodiv z yii realizatsii ha 2024-2026 roky. (2024). Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy No. 527-r. 07.06.2024. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/527-2024-%D1%80#Text
  4. Tomlinson, C. (2016). Differentiated Classroom, The: Responding to the Needs of All Learners (ASCD). Pearson, 208. Available at: https://www.amazon.com/Differentiated-Classroom-Responding-Needs-Learners/dp/0134109503
  5. Taranchenko, O. M., Naida, Yu. M. (2012). Dyferentsiiovane vykladannia v inkliuzyvnomu klasi. Kyiv: Vydavnycha hrupa «A.S.K.», 124. Available at: http://www.ispukr.org.ua/articles/12/12202002.pdf
  6. Loreman, T., McGhie-Richmond, D., Kolupayeva, A., Taranchenko, O., Mazin, D., Crocker, C., Petryshyn, R. (2016). A Canada-Ukraine collaborative initiative for introducing inclusive education for children with disabilities in Ukraine: participant perspectives. School Effectiveness and School Improvement, 27 (1), 24–44. https://doi.org/10.1080/09243453.2015.1018912
  7. Martynchuk, O., Skrypnyk, T., Sofiy, N., Hanssen, N. B.; Hanssen, N. B., Hansén, S.-E., Ström, K. (Eds.) (2021). Inclusive education in Ukraine: Tension between policy and practice. Dialogues between Northern and Eastern Europe on the Development of Inclusion. Theoretical and Practical Perspectives. London: Routledge, 148–167. https://doi.org/10.4324/9780367810368-13
  8. Florian, L., Black-Hawkins, K. (2011). Exploring inclusive pedagogy. British Educational Research Journal, 37 (5). 813–828. Available at: https://www.jstor.org/stable/23077052
  9. Sokal, L., Katz, J. (2015). Effects of the three-block model of universal design for learning on early and late middle school students’ engagement. Middle Grades Research Journal, 10 (2), 65–82. Available at: https://eric.ed.gov/?id=EJ1144326
  10. Holovina, O. (2020). Dyferentsiiovane vykladannia – yak pidlashtuvaty navchannia pid kozhnoho uchnia. NUSh. Available at: https://nus.org.ua/2020/04/21/dyferentsijovane-vykladannya-yak-pidlashtuvaty-navchannya-pid-kozhnogo-uchnya/

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-25

Як цитувати

Мартинчук, О. В., Скрипник, Т. В., & Найда, Ю. М. (2025). Врахування освітніх потреб учнів в інклюзивному середовищі: роль диференційованого викладання. ScienceRise: Pedagogical Education, (3 (64), 71–76. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2025.339117

Номер

Розділ

Педагогічна освіта