Formation of future doctors' research competence on the basis of their cognitive activity
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2017.105520Ключові слова:
research competence, teaching technologies, cognitive activity, project method, group technologyАнотація
Organization of cognitive activity of medical students at different levels of research work is described. It is contributed to the formation of future doctors’ research competence at various levels of research. Such work includes the following components:
- search for scientific information (tasks aimed at recording and correlating information data, determination of their consistency and inconsistency, correlation of the stages of scientific research, bringing each conclusion, finding of direct and indirect links and justification of the conclusions, checking the effectiveness of the search, etc.);
- Discussion of the patient problem during consultations (technologies that provide for work in groups);
- writing of abstracts and articles and other scientific works as a result of their participation in the work of problem groups, scientific groups, problem student laboratories, work on projects.
The effectiveness of various training technologies in the process of organizing such activities, in particular, work in small groups and the project method is actively used in the study of the disciplines of the natural-science cycle
Посилання
- Makarenko, O. V. (2017). Metodyka formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti maibutnikh likariv u protsesi vyvchennia pryrodnychykh dystsyplin [Methodology of forming the research competence of future physicians in the process of studying natural sciences]. Poltava: Shevchenko R. V., 104.
- Makarenko, K., Makarenko, O. (2014). Suchasni tekhnolohii navchannia fizyky u formuvanni tvorchoi osobystosti [Modern technologies of teaching physics in the formation of a creative person]. Scientific notes. Series: Problems of Methodology of Physical-Mathematical and Technological Education, 5 (3), 141–144.
- Makarenko, V. I., Makarenko, O. V., Makarenko, K. S. (2015). Formuvannia tvorchoi kompetentnosti maibutnikh likariv na zaniattiakh z biofizyky [Formation of creative competence of future physicians in biophysics classes]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 3 (47), 397–405.
- Kachmar, V. O. (2009). Stan rozvytku medychnoi informatyky v Ukraini [The state of development of medical informatics in Ukraine]. Medicine of transport of Ukraine, 4, 95–99.
- Olar, O. I., Mykytiuk, O. Iu., Fediv, V. I., Ivanchuk, M. A., Hutsul, O. V. (2013). Innovatsiini tekhnolohii u medytsyni: stan i perspektyvy [Innovative Technologies in Medicine: Condition and Prospects]. Bukovynian Medical Journal, 17 (2), 155–160.
- Zhuravel, V. I., Zaporozhan, V. N. (2000). Menedzhment v sisteme meditsinskoy pomoschi [Management in the system of medical care]. 432.
- Trofimov, Yu. L. (Ed.) (2000). Psykholohiia [Psychology]. – Kyiv: Lybid, 516.
- Orban-Lembryk, L. E. (2004). Sotsialna psykholohiia [Social Psychology]. Kyiv: Lybid, 576.
- Makarenko, O. V. (2014). Ratsionalne poiednannia hrupovoi formy navchannia z problemnym u protsesi vyvchennia biofizyky [A rational combination of group learning with problem in the study of biophysics]. Actual problems of modern medicine: Bulletin of the Ukrainian Medical Stomatological Academy, 14 (2 (46)), 171–175.
- Makarenko, V. I., Makarenko, O. V., Makarenko, K. S., Silkova, O. V. (2014). Metod poshukovo-doslidnytskykh proektiv yak zasib formuvannia naukovo-doslidnytskykh umin studentiv [Search and Research Projects Method as a Source of Scientific and Research Skills of Students]. Higher education of Ukraine. Thematic issue "Pedagogics of Higher School: Methodology, Theory, Technology", 3 (3), 82–93.
- Moskaliuk, O. I. (2010). Zahalni pidkhody do orhanizatsii samostiinoi roboty studentiv [General approaches to organization of independent work of students]. Scientific notes of M. Kotsyubinsky Vinnitsa State Pedagogical University. Series: Pedagogy and Psychology, 31, 96–100.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Alexander Makarenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.