Побудова альтернативної системи рейтингування наукової активності вищих навчальних закладів України: методичні засади та результати апробації

Автор(и)

  • Olena Rayevnyeva Харківський національний економічний університет ім. С. Кузнеця пр. Науки 9-а, м. Харків, Україна, 61166, Україна https://orcid.org/0000-0003-0260-4249
  • Svitlana Stepurina Харківський національний економічний університет ім. С. Кузнеця пр. Науки, 9а, м. Харків, Україна, 61166, Україна https://orcid.org/0000-0002-2352-1525

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2017.109316

Ключові слова:

ВНЗ, наукова активність, рейтинг, індикативний простір, інтегральний показник, кластерний аналіз

Анотація

Стаття присвячена розробці альтернативної системи рейтингування наукової активності вищих навчальних закладів (ВНЗ) України. Структура системи містить два рівні: рівень формування однорідних за ступенем наукової продуктивності кластерів ВНЗ та рівень визначення рейтингової позиції ВНЗ по кожному кластеру. Відмінністю запропонованої рейтингової системи є використання обґрунтованого переліку відносних показників в якості індикаторів рейтингового оцінювання, що дозволяє елімінувати ефект «масштабу виробництва» ВНЗ

Біографії авторів

Olena Rayevnyeva, Харківський національний економічний університет ім. С. Кузнеця пр. Науки 9-а, м. Харків, Україна, 61166

Доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедра статистики та економічного прогнозування

Svitlana Stepurina, Харківський національний економічний університет ім. С. Кузнеця пр. Науки, 9а, м. Харків, Україна, 61166

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра статистики та економічного прогнозування

Посилання

  1. Ponomarenko, V. S., Raievnieva, O. V. (Eds.) (2011). Intehrovana systema «Vyshcha shkola – biznes-struktura»: metodolohiia ta kontseptualni zasady pobudovy. Kharkiv: VD «INZhEK», 160.
  2. Kalashnik, S. A., Luhovyi, V. I. (Eds.) (2015). Rozvytok systemy zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity v Ukraini: informatsiino-analitychnyi ohliad. Kyiv: DP «NVTs «Priorytety», 84.
  3. Mykhailichenko, M. V. (2011). Kompetentnistnyi pidkhid do pidhotovky kerivnykiv navchalnykh zakladiv. Vytoky pedahohichnoi maisternosti. Ser.: Pedahohichni nauky, 8 (1), 3–8.
  4. Valenkevych, L. P., Kravchenko, L. S. (2011). Motyvatsiini metody upravlinnia personalom yak chynnyk pidvyshchennia efektyvnosti roboty vyshchoho navchalnoho zakladu (na prykladi SumDU). Visnyk Sumskoho derzhavnoho universytetu. Seriia Ekonomika, 2, 132–136.
  5. Sanina, O. R., Kushnir, T. M. (2012). Marketynhovi aspekty reitynhovoi otsinky vyshchykh navchalnykh zakladiv na rynku osvitnikh posluh Ukrainy. Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika", 739, 283–292.
  6. Dzoba, O. H. (2014). Vykorystannia reitynhovykh protsedur pry formuvanni modeli upravlinnia vyshchym navchalnym zakladom. Ekonomichnyi chasopys - KhKhI. Naukovyi zhurnal, 3-4 (1), 62–64.
  7. Demidov, Ya. P. (2013). Teoriya i praktika sovremennogo reytingovaniya: kriticheskie zametki. Ekonomicheskiy analiz: teoriya i praktika, 8 (311), 14–19.
  8. Drach, I. Ye. (2012). Innovatsiino-proektna diialnist u systemi reitynhovoho otsiniuvannia VNZ Ukrainy. Naukovyi visnyk NHU. Seriya: Ekonomika ta upravlinnia, 5, 126–131.
  9. Sherega, F. E., Arefyev, A. L. (Eds.) (2014). Rating THE of higher education institutions of BRIKS countries and countries with rising economy. Digest. Measurement of universities ratings: an international and Russian experience. Ministry of the Russian Federation education and sciences. Moscow.
  10. Hazelkorn, E. (2015). Rankings and the Reshaping of Higher Education: The Battle for World-Class Excellence. Palgrave Macmillan UK, 304. doi: 10.1057/9781137446671
  11. Razrabotka i aprobaciya metodologii reytingovaniya obrazovatel'nyh uchrezhdeniy professional'nogo obrazovaniya. Available at: http://ranking.ntf.ru/
  12. Reytingovanie universitetov (2013). Otechestvennye zapiski, 4 (55). Available at: http://strana-oz.ru/2013/4/reytingovanie-universitetov
  13. Van Raan, A. F. J. (2005). Fatal attraction: Conceptual and methodological problems in the ranking of universities by bibliometric methods. Scientometrics, 62 (1), 133–143. doi: 10.1007/s11192-005-0008-6
  14. Ioannidis, J. P., Patsopoulos, N. A., Kavvoura, F. K., Tatsioni, A., Evangelou, E., Kouri, I. et. al. (2007). International ranking systems for universities and institutions: a critical appraisal. BMC Medicine, 5 (1). doi: 10.1186/1741-7015-5-30
  15. Billaut, J.-C., Bouyssou, D., Vincke, P. (2009). Should you believe in the Shanghai ranking? Scientometrics, 84 (1), 237–263. doi: 10.1007/s11192-009-0115-x
  16. Waltman, L., Calero-Medina, C., Kosten, J., Noyons, E. C. M., Tijssen, R. J. W., van Eck, N. J. et. al. (2012). The Leiden ranking 2011/2012: Data collection, indicators, and interpretation. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 63 (12), 2419–2432. doi: 10.1002/asi.22708
  17. Veljko, J., Marković, A., Bulajić, M.; Jakšić, M. L., Rakočević, S. B. (Eds.) (2012). A Critical Assessment of International University Ranking System. Proceedings of the XIII International Symposium SymOrg 2012: Innovative Management and Business Performance, 554–559.
  18. Paruolo, P., Saisana, M., Saltelli, A. (2012). Ratings and rankings: voodoo or science? Journal of the Royal Statistical Society: Series A (Statistics in Society), 176 (3), 609–634. doi: 10.1111/j.1467-985x.2012.01059.x
  19. Billaut, J.-C., Bouyssou, D., Vincke, P. (2009). Should you believe in the Shanghai ranking? Scientometrics, 84 (1), 237–263. doi: 10.1007/s11192-009-0115-x
  20. Ward, J. H. (1963). Hierarchical Grouping to Optimize an Objective Function. Journal of the American Statistical Association, 58 (301), 236–244. doi: 10.1080/01621459.1963.10500845
  21. Plyuta, V. (1989). Sravnitel'nyy mnogomernyy analiz v ekonometricheskom modelirovanii. Moscow: Finansy i statistika, 173.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-08-31

Як цитувати

Rayevnyeva, O., & Stepurina, S. (2017). Побудова альтернативної системи рейтингування наукової активності вищих навчальних закладів України: методичні засади та результати апробації. ScienceRise: Pedagogical Education, (8 (16), 48–57. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2017.109316

Номер

Розділ

Педагогічна освіта