Інклюзивне навчання іноземної мови старшокласників з порушеннями функцій опорно-рухового апарату: особливі освітні потреби та адаптаційні заходи

Автор(и)

  • Natalia Scherba Житомирський державний університет імені Івана Франка вул. Велика Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна, 10008, Україна https://orcid.org/0000-0002-5467-4292

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2018.131974

Ключові слова:

інклюзія, старшокласники, дитячий церебральний параліч, порушення функцій опорно-рухового апарату

Анотація

Згідно з чинним українським законодавством учні з особливими освітніми потребами можуть навчатись у загальноосвітніх і спеціальних навчальних закладах або класах. Однак доцільність, а також переваги та недоліки інклюзії учнів з важкими формами інвалідності викликають у суспільстві неоднозначну реакцію. Її сутність полягає в тому, що переведення цих дітей у загальноосвітні навчальні заклади не повинно мати стихійний характер, а має ґрунтуватись на відповідних адаптаційних заходах.

Метою цього дослідження є висвітлення адаптаційних можливостей навчання іноземної мови (ІМ) старшокласників з порушеннями функцій опорно-рухового апарату, викликаних дитячим церебральним паралічем (ДЦП). Проведений аналіз форм ДЦП, характерних для учнів старшого шкільного віку, дозволив сформулювати перелік бар'єрів, що можуть перешкоджати вивченню ними іноземної мови: труднощі, пов'язані з утриманням вертикальної пози тіла та з самостійним пересуванням, труднощі самостійного сидіння, труднощі утримання в руках предметів і самостійного письма.

Відповідно до вказаних бар'єрів у дослідженні було визначено три групи особливих освітніх потреб учнів з порушеннями опорно-рухового апарату, що передбачають запровадження таких адаптаційних заходів, як: створення безбар'єрного шкільного середовища, розробку та використання Індивідуальної програми розвитку та Індивідуального плану учня, запровадження відповідних підходів, принципів, методів і засобів навчання.

Автор приходить до висновку, що, зважаючи на те, що вітчизняна інклюзивна освіта знаходиться на етапі становлення, учні з порушеннями функцій опорно-рухового апарату, що виникли внаслідок ДЦП, повинні мати доступ і до загальноосвітніх, і до спеціальних освітніх закладів і класів. Перший варіант дозволить їм сформувати соціальну та навчальну компетентність, а другий – максимально скористатися наявними методико-організаційними та корекційними ресурсами, а також учитися під керівництвом спеціально підготовлених педагогів. В будь-якому випадку майбутнє інклюзії в Україні полягає в певному індивідуально раціональному поєднанні вказаних опцій шляхом адаптації навчального процесу до особливих освітніх потреб учнів з інвалідністю, використання спецшкіл як ресурсно-консультаційних центрів та інших можливостей

Біографія автора

Natalia Scherba, Житомирський державний університет імені Івана Франка вул. Велика Бердичівська, 40, м. Житомир, Україна, 10008

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедрa міжкультурної комунікації та прикладної лінгвістики

Посилання

  1. Pro zagalnu seredniu osvitu: Zakon Ukrainy No. 651-XIV [On General Secondary Education: The Law of Ukraine No. 651-XIV] (1999). Verkhovna Rada Ukrainy. Available at: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/651-14 Last accessed: 25.01.2018
  2. Kalambouka, A., Farrell, P., Dyson, A., Kaplan, I. (2007). The impact of placing pupils with special educational needs in mainstream schools on the achievement of their peers. Educational Research, 49 (4), 365–382. doi: 10.1080/00131880701717222
  3. Hocutt, A. M. (1996). Effectiveness of Special Education: Is Placement the Critical Factor? The Future of Children, 6 (1), 77–102. doi: 10.2307/1602495
  4. Samsonova, L. (2015). Yak daty vsim ditiam povnotsinnu osvitu [How can we give all children decent education]. Insider. Available at: http://www.theinsider.ua/lifestyle/5578081873c36/ Last accessed: 15.04.2018
  5. Cole, D. A., Meyer, L. H. (1991). Social Integration and Severe Disabilities: A longitudinal analysis of child outcomes. The Journal of Special Education, 25 (3), 340–351. doi: 10.1177/002246699102500306
  6. Zotova, А. М. (1997). Integratsia riebionka-invalida v sriedu zdorovykh sviersnikov kak mietod sotsialnoi adaptatsii [The integration of a child with disability into the mainstream environment as a method of their social adaptation]. Defektologia [Defectology], 6, 21–25.
  7. Jenkinson, J. (2000). All Students Belong: Inclusive Education for Students with Severe Learning Disabilities. Tizard Learning Disability Review, 5 (4), 4–13. doi: 10.1108/13595474200000032
  8. Shah, S. (2007). Special or mainstream? The views of disabled students. Research Papers in Education, 22 (4), 425–442. doi: 10.1080/02671520701651128
  9. Warnock, M., Norwich, B.; Terzi, L. (Ed.) (2010). Special educational needs. Key debates in educational policy. London-New York: Bloomsbury, 184.
  10. Badalian, L. О., Zhurba, L. T., Tymonina, O. V. (1988). Dietskie tserebralnie paralichi [Cerebral palsies]. Kyiv: Zdorovya, 328.
  11. Kоziavkin, V. І., Babadagly, M. О., Lun, G. P., Kаchmar, О. О., Gordievich, S. М. et al.; Kоziavkin, V. І. (Ed.) (2011). Меtоd Kоziavkina – systema intensyvnoi neirofiziologichnoi reabilitatsii [Koziavkin Method – a system of neurophysiologic rehabilitation]. Lviv: Dyzain-studia "Papuga", 240.
  12. Shtulman, D. R., Lievin, О. S. (2002). Nievrologia. Spravochnik prakticheskogo vracha [Neurology. A handbook of a practitioner]. Moscow: МЕDpress-inform, 784.
  13. Grashchenkova, N. I., Sniezhnievskii, А. V. (Eds.) (1969). Spravochnik nievrologa i psikhiatra [A handbook of a neurologist and a psychiatrist]. Moscow: Меditsina, 576.
  14. Dodatok do lysta МОNmolodsportu No. 1/9-529 vid 26.07.12 "Psykhologichnyi i sotsialnyi suprovid ditei z osoblyvymy potrebamy v umovakh inkluzyvnogo navchannia" [Supplement to the letter by МОNmolodsportu No. 1/9-529 issued 26.07.12 "The psychological and social support of children with special needs in the conditions of inclusive instruction"]. Available at: http://metodist.ucoz.com/news/list_monmolodsport_1_9_529_vid_26_07_12_roku/2012-07-30-931 Last accessed: 13.01.2018
  15. Reabilitatsiinyi suprovid navchannia nepovnospravnykh ditei [The rehabilitation support of teaching children with disability] (2008). Lviv: Koleso, 144.
  16. Tomlinson, C. A. (2017). How to Differentiate Instruction in Academically Diverse Classrooms. Alexandria: ASCD, 187.
  17. Taranchenko, О. M., Naida, Yu. М.; Kolupaieva, A. A. (Ed.) (2012). Dyferentsiyovane vykladannia v inkliuzyvnomu navchalnomu zakladi [Differentiated instruction in inclusive school]. Kyiv: Vydavnycha grupa "А.С.K.", 124.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-05-23

Як цитувати

Scherba, N. (2018). Інклюзивне навчання іноземної мови старшокласників з порушеннями функцій опорно-рухового апарату: особливі освітні потреби та адаптаційні заходи. ScienceRise: Pedagogical Education, (4 (24), 20–24. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2018.131974

Номер

Розділ

Педагогічна освіта