Етапи становлення та розвитку гендерної освіти у вищій школі пострадянських країн

Автор(и)

  • Svitlana Hryshak Луганський інститут післядипломної педагогічної освіти вул. Гагарина, 111, м. Сєвєродонецьк, Луганська обл., Україна, 93412, Україна https://orcid.org/0000-0002-7543-4239

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2018.132524

Ключові слова:

гендерна освіта, гендерні дослідження, дискурс, періодизація, вища школа, пострадянські країни

Анотація

У статті розглянуто процес становлення та еволюційного розвитку гендерної освіти у вищій школі пострадянських країн. Виявлено два підходи до розуміння гендерної освіти: 1) у вузькому сенсі – це навчальні програми з гендерної проблематики, що викладаються для студентів соціо-гуманітарних спеціальностей; 2) в широкому розумінні – це освіта, спрямована на формування гендерної рівності та подолання усталених  гендерних стереотипів. Проаналізовано підходи науковців до класифікації періодів розвитку гендерної освіти на пострадянському просторі, які пов’язують: з періодизацією переформулювання статевого на гендерний дискурс в офіційній освітній риториці; розвитком ідей гендерної освіти/виховання в освіті (Білорусь); розвитком офіційного гендерного дискурсу в освітньому просторі (Молдова); генезою гендерних досліджень у вищій освіті (Азербайджан, Вірменія, Росія, Україна). Встановлено загальні межі еволюції гендерної освіти у вищій школі пострадянських країн, що нараховує майже тридцять років (початок 1990-х років – до сьогодення). Виокремлено три декади її розвитку у вишій школі пострадянського простору, де кожне десятиліття співпадає з певним етапом та визначається розв’язанням конкретних завдань: перша декада (1991–2000) – стадія становлення та інституціоналізації гендерної освіти у вищій школі, що характеризується створенням організаційних структур із гендерних досліджень при закладах вищої освіти і дисциплінарним оформленням гендерного знання; друга декада (2001–2010) – період активізації гендерних ініціатив у науці та освіті пострадянських країн, коли відбувається легітимація гендерної проблематики в академічному середовищі вищої школи та здійснюється формування гендерної парадигми в освіті; третя декада (2011 – і до сьогодення) – етап інтеграції гендерної освіти до вищої школи пострадянських країн, що не набула системного характеру і здебільшого відбувається в стихійно-інерційному режимі. Виявлено  загальну тенденцію, яка полягає в змістовному наближенні рис і особливостей організації становлення гендерної освіти у вищій школі пострадянських країн та нерівномірній динаміці її розвитку

Біографія автора

Svitlana Hryshak, Луганський інститут післядипломної педагогічної освіти вул. Гагарина, 111, м. Сєвєродонецьк, Луганська обл., Україна, 93412

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедра соціально-гуманітарних дисциплін та методики їх викладання

Посилання

  1. Savinskaya, O. B., Kochkina, E. V., Fedorova, L. N. (Eds.) (2004). Gendernaya integratsiya: Vozmozhnosti i predely sotsial'nykh innovatsiy. Saint Petersburg: Aleteyya, 298.
  2. Doronina, T. O. (2012). Teoriia i praktyka hendernoi osvity i vykhovannia uchnivskoi molodi v navchalnykh zakladakh Ukrainy (II polovyna XX – pochatok XIX stolittia). Zaporizhzhia, 524.
  3. Shustova, L. P. (2010). Gendernoe obrazovanie pedagogicheskikh kadrov // Uchenye zapiski Pedagogicheskogo instituta SGU im. N. G. Chernyshevskogo. Seriya: Psikhologiya. Pedagogika, 1, 95–99.
  4. Shtyleva, L. V. (2008). Faktor pola v obrazovanii: gendernyy podkhod i analiz. Moscow: PER SE, 316.
  5. Petrenko, O. B. (2010). Hendernyi vymir shkilnoi osvity v Ukraini (XX stolittia). Rivne, 530.
  6. Gendernoe obrazovanie (regional'nyi obzor v vos'mi stranakh SNG: Armenii, Azerbaydzhane, Gruzii, Kazakhstane, Kyrgyzstane, Moldove, Tadzhikistane i Uzbekistane) (2006). Moscow: OOO «Variant» – IGSP, 320.
  7. Matiushkova, S. D. (2012). Vozniknovenie i razvitie obrazovaniia v kontekste gendernoy kul'tury v Respublike Belarus'. Vesnik Vicebskaga dzjarzhawnaga wniversitjeta, 1 (67), 81–85.
  8. Shhurko, T. (2013). Gendernoe vospitanie: osobennosti institutsializatsii v Belarusi. «Nashe Mnenie» Sayt ekspertnogo soobshhestva Belarusi. Available at: http://nmnby.eu/news/analytics/5175.html
  9. Shchurko, T. (2011). Dyskursi pola y hendera v systeme postsovetskoho sredneho obrazovanyia (case v Belarusy). Genderna osvita – resurs rozvytku parytetnoi demokratii). Kyiv, 76–79.
  10. Bodrug-Lungu, V.; Grünberg, L. (Ed.) (2011). Gendering Higher Education Curricula at Moldova State University. From Gender Studies to Gender IN Studies. Case Studies on Gender-Inclusive Curriculum in Higher Education. Bucharest, 73–102.
  11. Aghayeva, K. (2012). Women, Men and Education in Azerbaijan. Khazar Journal of Humanities and Social Sciences, 15 (3), 26–41. doi: 10.5782/2223-2621.2012.15.3.26
  12. Gureyeva, Y. (2005). National Status Report on Higher School Reforms and Gender Education in the Country. Baku, 21.
  13. Babayan, S., Budagyan, A., Melkumyan, Yu. (2006). Otchet o sostoyanii reform v sisteme vysshego obrazovaniya i o sostoyanii gendernogo obrazovaniya v Armenii. Gendernoe obrazovanie (regional'nyi obzor v vos'mi stranakh SNG: Armenii, Azerbaydzhane, Gruzii, Kazakhstane, Kyrgyzstane, Moldove, Tadzhikistane i Uzbekistane). Moscow: OOO «Variant»–IGSP, 55–98.
  14. Osipov, V. (2016). Institutionalization of Gender Studies in Armenia: Drivers and Constraints. Cultural Context of the Institutionalization of Gender Studies in XXI century. Yerevan, 4–15. Available at: http://www.ysu.am/files/_ՀՈԴՎԱԾՆԵՐ_2016_ԳՀԱԿ.pdf
  15. Khasbulatova, O. A. (2001). Gendernym issledovaniyam v sisteme vysshego obrazovaniya Rossii – 10 let. Zhenshhina v rosssiyskom obshhestve, 1, 2–14.
  16. Khotkina, Z. A. (2000). Gendernym issledovaniyam v Rossii – desyat' let. Obshhestvennye nauki i sovremennost', 4, 21–26.
  17. Kis, O. (2009). Ukraini potribna henderna ekspertna platforma. Krona, 2, 5–14.
  18. Smoliar, L. O. (2003). Prohres ta perspektyvy zhinochykh i hendernykh doslidzhen v Ukraini. Problemy osvity, 36, 9–41.
  19. Fofanova, K. V. (2004). Stsenarii razvitiya gendernogo obrazovaniya v vysshey shkole. Integratsiya obrazovaniya, 3, 43–49.
  20. Kozlova, N. N. (2013). Suverennyy «gender» ili gendernye issledovaniya v Rossii. Sotsial'no-politichekie protsessy v menyayushhemsya mire. Tver': Izdatel'stvo Tverskoy gos. un-t., 3–18.
  21. Kochkina, E. (2017). Gendernye issledovaniya v Rossii: genezis, dostizheniya i perspektivy 28 let spustya. Navstrechu budushhemu. Prognozirovanie v sotsiologicheskikh issledovaniyakh. Moscow. Available at: http://socialchange.ru/documents/3245
  22. Volina, L. G. (2013). Kompleksnyy analiz gendernoy problematiki v Respublike Belarus'. Minsk, 2, 391–395. Available at: http://elib.bsu.by/bitstream/123456789/96365/1/391-395.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-05-29

Як цитувати

Hryshak, S. (2018). Етапи становлення та розвитку гендерної освіти у вищій школі пострадянських країн. ScienceRise: Pedagogical Education, (4 (24), 31–37. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2018.132524

Номер

Розділ

Педагогічна освіта