Підвищення кваліфікації керівних, педагогічних і науково-педагогічних працівників за накопичувальною системою: відповідь на виклики сучасності

Автор(и)

  • Larysa Olifira Державний вищий навчальний заклад «Університет менеджменту освіти» Національної академії педагогічних наук України вул. Січових Стрільців, 52-А, м. Київ, Україна, 04053, Україна https://orcid.org/0000-0002-9534-1451

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2018.132534

Ключові слова:

підвищення кваліфікації, накопичувальна система організації освітнього процесу, підходи, принципи, компетентності

Анотація

Висвітлено актуальну проблему організації підвищення кваліфікації працівників освіти відповідно до вимог Закону України «Про освіту», Концепції «Нова українська школа» та викликів часу. Проаналізовано перспективний зарубіжний і вітчизняний досвід неперервного професійного вдосконалення зазначених працівників на основі накопичувальних систем.

Визначено поняття «накопичувальна система організації освітнього процесу» як сукупність взаємоузгоджених між собою змістових, організаційних і технологічних компонентів підвищення кваліфікації, що забезпечують конструювання індивідуальних освітніх траєкторій професійно-особистісного розвитку фахівців відповідно до власних потреб, рівня компетентності, темпів і умов навчання, їх реалізацію, визнання та додавання результатів.

Обґрунтовано підвищення кваліфікації за накопичувальною системою організації освітнього процесу у ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», що втілено у відповідному нормативному документі закладу. Розглянуто теоретичне підґрунтя підвищення кваліфікації за накопичувальною системою, яке включає наукові підходи (системний, синергетичний, особистісно-орієнтований, компетентнісний) і принципи (неперервності; відкритої освіти; диверсифікації; модульності побудови змісту підвищення кваліфікації; європейської кредитно-трансферної системи; відповідності змісту індивідуальним запитам і потребами особистості, рівню професійної компетентності та ін.). Акцентовано увагу на переліку компетентностей як основі оцінювання / визнання результатів навчання слухачів.

Схарактеризовано особливості організаційних моделей підвищення кваліфікації працівників освіти за означеною системою, зокрема: поетапного опанування не менше п’яти компетентностей, опанування окремих компетентностей, донавчання дистанційно, верифікація результатів навчання слухачів, набутих в інших закладах / установах / організаціях або шляхом інформальної освіти.

У подальших дослідженнях передбачається апробація підвищення кваліфікації за накопичувальною системою у ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» та оцінювання його ефективності

Біографія автора

Larysa Olifira, Державний вищий навчальний заклад «Університет менеджменту освіти» Національної академії педагогічних наук України вул. Січових Стрільців, 52-А, м. Київ, Україна, 04053

Заступник директора

Центральний інститут післядипломної педагогічної освіти

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедра публічного адміністрування та менеджменту освіти

Посилання

  1. Pro оsvitu (2017). Zakon Ukrayiny 5.09.2017. No. 2145-VIII. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
  2. Gryschenkо, М. (Ed.) (2016). Nova shckola. Prostir оsvitnih mоzshlyvosyey. Kyiv, 40.
  3. Oliinyk, V. V. (2009). Pidvyshchennia kvalifikatsii pratsivnykiv proftekhosvity: kontseptualni ta orhanizatsiino-metodychni zasady. Kyiv, 88.
  4. Chicherina, N. V., Zaytsevskaya, A. A. (2016). Modul'no-nakopitel'naya sistema povysheniya kvalifikatsii sotrudnikov universiteta. Vysshee obrazovanie v Rossii, 6, 34–41.
  5. Korshunov, I. A., Gaponova, O. S. (2017). Nepreryvnoe obrazovanie vzroslykh v kontekste ekonomicheskogo razvitiya i kachestva gosudarstvennogo upravleniya. Voprosy obrazovaniya, 4, 36–59.
  6. Mukhlaeva, T. V. (2010). Mezhdunarodnyy opyt neformal'nogo obrazovaniya. Chelovek i obrazovanie, 4, 158–162.
  7. Litvinova, N. P. (2011). Ideya vauchera v obrazovanii vzroslykh: otechestvennyy i zarubezhnyy opyt. Chelovek i obrazovanie, 4 (29), 49–53.
  8. Koroleva, E. G. (2013). Sotsial'no-pedagogicheskie problemy diversifikatsii obrazovaniya vzroslykh. Chelovek i obrazovanie, 2 (35), 113–116.
  9. Lukianova, L. (2017). Zakonodavche zabezpechennia osvity doroslykh: zarubizhnyi dosvid. Kyiv: TOV «DKS-Tsentr», 147.
  10. Hanushek, E. A., Woessmann, L. (2007). The Role of Education Quality for Economic Growth. Policy Research Working Paper. No. 4122. Washington: World Bank. Available at: https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/7154
  11. Borevskaya, N. E. (2003). Gosudarstvo i shkola: opyt Kitaya na poroge III tysyacheletiya. Moscow: Vost. lit., 271.
  12. Hamaniuk, V. A. (1995). Systema pidhotovky pedahohichnykh kadriv ta pidvyshchennia yikh kvalifikatsii u Nimechchyni. Kyiv, 221.
  13. Polozhenie o nakopitel'noy sisteme povysheniya kvalifikatsii pedagogicheskikh kadrov Sankt-Peterburga (2007). rasporyazhenie Komiteta po obrazovaniyu Sankt-Peterburga 1.02.2007. No. 100-r. Available at: https://www.gov.spb.ru/law?d&nd=8409302&prevDoc=8444988&mark=00000000000000000000000000000000000000000000000000QLQPAM#I0
  14. Model' Federal'no-regional'noy sistemy professional'noy perepodgotovki i povysheniya kvalifikatsii rabotnikov uchrezhdeniy obshhego obrazovaniya: proekt. Available at: www.eurekanet.ru/res_ru/0_hfile_1935_1.doc
  15. Pokroieva, L. (2008). Prohramno-tsilovyi pilotnyi proekt Kharkivskoho oblasnoho naukovo-metodychnoho instytutu bezperervnoi osvity «Stvorennia systemy bezperervnoho pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv». Pisliadyplomna osvita v Ukraini, 1, 89–90.
  16. Pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv mista Kyieva. Instytut pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity Kyivskoho universytetu im. Borysa Hrinchenka. Available at: http://ippo.kubg.edu.ua/kursi/

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-05-29

Як цитувати

Olifira, L. (2018). Підвищення кваліфікації керівних, педагогічних і науково-педагогічних працівників за накопичувальною системою: відповідь на виклики сучасності. ScienceRise: Pedagogical Education, (4 (24), 43–47. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2018.132534

Номер

Розділ

Педагогічна освіта