Розвиток теорії загальнолюдських цінностей у сучасному освітньому просторі
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2018.149259Ключові слова:
загальнолюдські цінності, моральність, ціннісна освіта, ціннісний підхід, гуманітарна освіта, аксіологіяАнотація
Вочевидь, що суспільство переживає брак "духовних цінностей", таких як милосердя, співчуття, підтримка та взаємодопомога. На нашу думку, проблеми у сфері моралі загострюються через втрату розуміння людьми сенсу їх існування, життєвих орієнтацій на тлі недооцінених суспільства та стану наукової цінності, освіти, культури в період часу загальне і розвиток особистості, швидке зростання комерціалізації суспільного життя. У сучасному суспільстві у зв'язку зі зміною ідейних орієнтацій і традиційних основ освіти було сформовано певний вакуум, який вимагав переоцінки та перегляду цінностей, цінності ставлення до особи та сім'ї. Слід зазначити, що кризовий стан у сфері моралі є не лише показником наявності серйозних проблем, але одночасно і поява нових можливостей. Категорія цінності може бути застосована до світу людини і суспільства. Поза людини і без людини поняття цінності існувати не може. Тим самим цінність виступає як категорія первинна по відношенню до цілей. Саме від цінностей, ціннісних орієнтацій особистості залежить висування тих чи інших цілей. У цій же статті досліджуються сутнісні характеристики та зміст загальнолюдських цінностей з точки зору сучасної педагогічної науки. Визначається сутність аксіологічного «Я». Розглянуті актуальні визначення загальнолюдських цінностей. Здійснено аналіз аксіологічного, соціологічного та аксіопедагогічного підходів до змісту та сутності загальнолюдських цінностей.
Ця стаття визначає аналіз загальнолюдських цінностей, обґрунтовує думки вчених щодо підходу та систематизації цього явища в сучасній науці, визначає теоретичні та методологічні засади педагогічного та психологічного дослідження формування загальнолюдських цінностей, визначає основні напрямки формування аксіологічно структурованої особистості індивида, підкреслює формування загальних цінностей учнів у системі традиційного університету
Посилання
- Bybler, V. S. (1990). Nravstvennost. Kultura. Sov-remennost: Fylosofskye razmishlenyia o zhyznennikh problemakh [Morality. Culture. Modernity: Philosophical thoughts about life problems]. Moscow: Znanye, 64.
- Maslow, A. (1999). Samoaktualyzyrovannie liudy: issledovanye psykhycheskoho zdorovia [Self-actualized people: studying mental health]. Saint Petersburg: Evrazyia, 320.
- Rodriguez, R. G., Rodriguez, J. L. (2008). Many Languages, One Nation: Valuing Bilingual Children, 201.
- Zahviazynskyi, V. Y., Zakirova, A. F., Strokova, T. A. et. al.; Zahviazynskyi V. I., Zakirov A. (Eds.) (2008). Pedahohycheskyi slovar [Pedagogical dictionary]. Moscow: Akademyia, 352.
- Branco, A. U., Valsiner, J. (2012). Cultural psychology of human values. Charlotte: Information Age Publishers, 312.
- Ovsianetska, L. P. (1998). Tsinnisni oriientatsii yak faktor zhyttiediialnosti rozvytku osobystosti [Valuable orientations as a factor of the life of personality development]. Zbirnyk naukovykh prats Prykarpatskoho universytetu imeni Vasylia Stefanyka. Seriia: Filosofiia, sotsiolohiia, psykholohiia, 66–70.
- Bekh, I. D. (2008). Vykhovannia osobystosti: pidruch. dlia studentiv vyshchykh navch. Zakladiv [Upbringing the personality: coursebook for students of higher educational institutions]. Kyiv: Lybid, 848.
- Asmolov, A. H. (1979). O nekotorikh perspektyvnikh yssledovanyiakh smislovikh obrazovanyi lychnosty [About some promising researches of the semantic personality forms]. Voprosy psykholohyy, 8, 35–46.
- Yurkevych, P. D. (1990). Fylosofskye proyzvedenyia [Philosophical works]. Moscow: Pravda, 670.
- Ball, H. O. (2000). Gumanizatsiya obshhego i professional'nogo obrazovaniya: sotsial'naya deyatel'nost' i psikhologo-pedagogicheskie orientiry. Nepreryvnoe profesional'noe obrazovanie: problemy iskaniy i perspektiv. Kyiv: Pulsari, 279.
- Yagupov, V. V. (2002). Pedagogika [Pedagogy]. Kyiv: Lybid, 560.
- Matusov, E., Lemke, J. (2015). Values in dialogic pedagogy. Dialogic Pedagogy: An International Online Journal, 3. doi: http://doi.org/10.5195/dpj.2015.141
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Olena Andreieva
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.