Феномен самоефективності сучасного вчителя у світлі теорії синергії

Автор(и)

  • Irina Makarenko Криворізький державний педагогічний університет пр. Гагаріна, 54, м. Кривий Ріг, Україна, 50086, Україна https://orcid.org/0000-0002-9190-2549

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.154575

Ключові слова:

самоефективність, синергетика, професійно-особистісне самовдосконалення, саморозвиток, педагогічна самоефективність, критичне мислення

Анотація

У статті актуалізується питання щодо важливості переорієнтації власної професійної діяльності педагога у напрямі пріоритету механізмів самореалізації, саморозвитку, саморегуляції, необхідних для його професійно-особистісного самовдосконалення. Наголошено на важливості розвитку феномену самоефективності вчителя як основи розкриття його власного потенціалу, що націлює на духовну активність та отримання ефективного результату у професійній діяльності, а також як важливий інструмент модернізації вітчизняного освітнього простору. Виокремлено та проаналізовано сутність понять «самоефективність», «педагогічна самоефективність». Так, зазначено, що самоефективність слід характеризувати такими ознаками, як: рефлексивність та усвідомленість; результативність та націленість на успіх; керованість та послідовність; здатність до самооцінювання; мобільність, гнучкість та прогнозованість тощо. Механізм розвитку самоефективності педагога розглянуто з позицій синергетичного підходу, з урахуванням основних принципів синергетичної парадигми в освіті. Акцентовано увагу на можливостях синергетики для педагогічної науки в аспекті розгляду відкритих систем (педагог, педагогічний колектив, педагогічна система в цілому), здатних до самоорганізації. Встановлено, що будь-який педагог у синергетиці може віднайти для себе смислові ключі щодо побудови власної траєкторії управління розвитком самоефективності. Слід розглядати вчителя як продуктивного суб’єкта власної професійної діяльності. Схарактеризовано сутнісні ознаки самоефективного вчителя як синергетичної системи. Зроблено висновок, що саме самоефективний педагог у теорії синергії постає як активний суб’єкт професійної діяльності та агент змін у руслі реформації загальноосвітнього навчального закладу, та доведено доцільність розвитку у нього таких ознак та властивостей, як: позитивне сприйняття дійсності; прийняття себе, інших та оточуючий світ в цілому якими вони є і якими вони можуть бути у майбутньому; уміння ставити мету, долати професійні та життєві труднощі з установкою на самозміну; прояв екзистенційної спонтанності, безпосередньості щодо розв’язання педагогічних задач; впевненість у власному професійному та духовному потенціалі як внутрішньому ресурсі саморуху та саморозвитку; здатність реально і адекватно оцінювати себе, бачення як власних позитивних якостей, так і недоліків тощо

Біографія автора

Irina Makarenko, Криворізький державний педагогічний університет пр. Гагаріна, 54, м. Кривий Ріг, Україна, 50086

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедри педагогіки

Посилання

  1. Kremen, V. H. (Ed.) (2014). Synerhetyka i osvita. Kyiv: Instytut obdarovanoi dytyny, 348.
  2. Bandura, A. (2001). Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective. Annual Review of Psychology, 52 (1), 1–26. doi: http://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.1
  3. Mayer, J. D., Salovey, P. (1993). The intelligence of emotional intelligence. Intelligence, 17 (4), 433–442. doi: http://doi.org/10.1016/0160-2896(93)90010-3
  4. Vasil'eva, T. I. (2008). Dinamika professional'noy samoeffektivnosti budushhego pedagoga-psikhologa. Moscow, 25.
  5. Kremeshna, T. I. (2008). Formuvannia profesiinoi samoefektyvnosti maibutnikh uchyteliv muzyky. Odessa, 23.
  6. Fast, O. L. (2009). Psykholoho-pedahohichnyi aspekt formuvannia profesiinoi samoefektyvnosti maibutnikh uchyteliv. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia: Pedahohika i psykholohiia, 27, 445–448.
  7. Mushehov, O. M. (2016). Osoblyvosti samoefektyvnosti pedahohichnykh pratsivnykiv ZNZ. Orhanizatsiina psykholohiia. Ekonomichna psykholohiia, 2-3 (5-6), 97–103.
  8. Tkachenko, L. I. (2013). Synerhetychnyi pidkhid u pedahohitsi: nova paradyhma. Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti, 10 (17), 18–21.
  9. Knyazeva, E. N., Kurdyumov, S. P. (2002). Osnovaniya sinergetiki. Rezhimy s obostreniem, samoorganizatsiya, tempomiry. Saint Petersburg: Alteya, 414.
  10. Rubel, O. (2006). Synerhetyka yak innovatsiina metodolohiia pedahohichnoi osvity. Filosofiia osvity, 1 (3), 35–41.
  11. Budanov, V. (2006). Metodolohyia i pryntsypi synerhetyky. Filosofiia osvity, 1 (3), 143–172.
  12. Makarova, L. N. (2000). Prepodavatel' vysshey shkoly: individual'nost', stil', deyatel'nost'. P. 2. Moscow: MGLU, 142.
  13. Kremen, V. H. (2013). Pedahohichna synerhetyka: poniatiino-katehorialnyi syntez. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy, 3, 3–19.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-01-18

Як цитувати

Makarenko, I. (2019). Феномен самоефективності сучасного вчителя у світлі теорії синергії. ScienceRise: Pedagogical Education, (1 (28), 17–21. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.154575

Номер

Розділ

Педагогічна освіта