Феномен самоефективності сучасного вчителя у світлі теорії синергії
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.154575Ключові слова:
самоефективність, синергетика, професійно-особистісне самовдосконалення, саморозвиток, педагогічна самоефективність, критичне мисленняАнотація
У статті актуалізується питання щодо важливості переорієнтації власної професійної діяльності педагога у напрямі пріоритету механізмів самореалізації, саморозвитку, саморегуляції, необхідних для його професійно-особистісного самовдосконалення. Наголошено на важливості розвитку феномену самоефективності вчителя як основи розкриття його власного потенціалу, що націлює на духовну активність та отримання ефективного результату у професійній діяльності, а також як важливий інструмент модернізації вітчизняного освітнього простору. Виокремлено та проаналізовано сутність понять «самоефективність», «педагогічна самоефективність». Так, зазначено, що самоефективність слід характеризувати такими ознаками, як: рефлексивність та усвідомленість; результативність та націленість на успіх; керованість та послідовність; здатність до самооцінювання; мобільність, гнучкість та прогнозованість тощо. Механізм розвитку самоефективності педагога розглянуто з позицій синергетичного підходу, з урахуванням основних принципів синергетичної парадигми в освіті. Акцентовано увагу на можливостях синергетики для педагогічної науки в аспекті розгляду відкритих систем (педагог, педагогічний колектив, педагогічна система в цілому), здатних до самоорганізації. Встановлено, що будь-який педагог у синергетиці може віднайти для себе смислові ключі щодо побудови власної траєкторії управління розвитком самоефективності. Слід розглядати вчителя як продуктивного суб’єкта власної професійної діяльності. Схарактеризовано сутнісні ознаки самоефективного вчителя як синергетичної системи. Зроблено висновок, що саме самоефективний педагог у теорії синергії постає як активний суб’єкт професійної діяльності та агент змін у руслі реформації загальноосвітнього навчального закладу, та доведено доцільність розвитку у нього таких ознак та властивостей, як: позитивне сприйняття дійсності; прийняття себе, інших та оточуючий світ в цілому якими вони є і якими вони можуть бути у майбутньому; уміння ставити мету, долати професійні та життєві труднощі з установкою на самозміну; прояв екзистенційної спонтанності, безпосередньості щодо розв’язання педагогічних задач; впевненість у власному професійному та духовному потенціалі як внутрішньому ресурсі саморуху та саморозвитку; здатність реально і адекватно оцінювати себе, бачення як власних позитивних якостей, так і недоліків тощоПосилання
- Kremen, V. H. (Ed.) (2014). Synerhetyka i osvita. Kyiv: Instytut obdarovanoi dytyny, 348.
- Bandura, A. (2001). Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective. Annual Review of Psychology, 52 (1), 1–26. doi: http://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.1
- Mayer, J. D., Salovey, P. (1993). The intelligence of emotional intelligence. Intelligence, 17 (4), 433–442. doi: http://doi.org/10.1016/0160-2896(93)90010-3
- Vasil'eva, T. I. (2008). Dinamika professional'noy samoeffektivnosti budushhego pedagoga-psikhologa. Moscow, 25.
- Kremeshna, T. I. (2008). Formuvannia profesiinoi samoefektyvnosti maibutnikh uchyteliv muzyky. Odessa, 23.
- Fast, O. L. (2009). Psykholoho-pedahohichnyi aspekt formuvannia profesiinoi samoefektyvnosti maibutnikh uchyteliv. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia: Pedahohika i psykholohiia, 27, 445–448.
- Mushehov, O. M. (2016). Osoblyvosti samoefektyvnosti pedahohichnykh pratsivnykiv ZNZ. Orhanizatsiina psykholohiia. Ekonomichna psykholohiia, 2-3 (5-6), 97–103.
- Tkachenko, L. I. (2013). Synerhetychnyi pidkhid u pedahohitsi: nova paradyhma. Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti, 10 (17), 18–21.
- Knyazeva, E. N., Kurdyumov, S. P. (2002). Osnovaniya sinergetiki. Rezhimy s obostreniem, samoorganizatsiya, tempomiry. Saint Petersburg: Alteya, 414.
- Rubel, O. (2006). Synerhetyka yak innovatsiina metodolohiia pedahohichnoi osvity. Filosofiia osvity, 1 (3), 35–41.
- Budanov, V. (2006). Metodolohyia i pryntsypi synerhetyky. Filosofiia osvity, 1 (3), 143–172.
- Makarova, L. N. (2000). Prepodavatel' vysshey shkoly: individual'nost', stil', deyatel'nost'. P. 2. Moscow: MGLU, 142.
- Kremen, V. H. (2013). Pedahohichna synerhetyka: poniatiino-katehorialnyi syntez. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy, 3, 3–19.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Irina Makarenko

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.




