Теоретичні та практичні аспекти підготовки керівників закладів освіти до впровадження концепції соціальної згуртованості
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.154696Ключові слова:
соціальна згуртованість, соціальне партнерство, керівники закладів освіти, тренінг, методики взаємодіїАнотація
У статті висвітлено теоретичні та практичні аспекти підготовки управлінців освітніх закладів до впровадження концепції соціальної згуртованості у соціокультурному середовищі.
Актуальність дослідження полягає в тому, що становлення громадянського суспільства в Україні зумовлює спільну діяльність закладу освіти із громадою з метою вирішення соціальних проблем і збагачення соціокультурного оточення, проте сучасні менеджери освіти, не маючи достатнього досвіду діяльності в нових соціально-економічних умовах, потребують опанування дієвими механізмами здійснення соціального партнерства із представниками зовнішнього середовища (державними та комерційними установами й інституціями, а також громадськими об’єднаннями і спільнотами).
У статті презентовано розроблену на кафедрі менеджменту освіти та психології Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти навчальну програму тренінгу «Розвиток соціальної згуртованості суб’єктів освітнього процесу»(24 академічних години), яку апробовано під час міжкурсової підготовки керівників закладів освіти Запорізької області. Ця навчальна програма може використовуватись під час підготовки і підвищення кваліфікації керівників у закладах вищої та післядипломної освіти. Також презентовано використані під час тренінгу практичні методи та техніки, які сприяють встановленню партнерських взаємовідносин з громадою: розробка соціальної мапи мікрорайону, моделювання, проектування, методика проведення успішних переговорів, логіка складання та прийняття маніфесту про проголошення єдності, досягнення домовленостей про спільне конструктивне співіснування, взаємодію різних соціальних партнерів та ін.
Автори дослідження доводять, що залучення керівників закладів освіти до активного навчання й інтенсивного спілкування у форматі тренінгу сприяє створенню нового управлінського досвіду сучасних менеджерів освіти.
У статті відзначено, що використання керівниками закладів освіти у відносинах із соціальними партнерами соціальних технік та методик взаємодії, сприятиме досягненню соціальної згуртованості у соціокультурному оточенні закладів освіти, що, серед інших, є чинником , який може позитивно впливати на підвищення рівня соціальної якості життя певної соціокультурної території та становлення громадянського суспільства України
Посилання
- Bondarenko, M., Babenko, S., Borovskiy, A. (2017). Zghurtovanist v Ukraini (dosvid aplikatsii metodyky bertelsmann stiftung do danykh yevropeiskoho sotsialnoho doslidzhennia) [Cohesion in Ukraine (experience of application of bertelsmannstiftung method to data of European social research]. Bulletin of the Taras Shevchenko National University of Kyiv. Sociology, 1 (8), 58–65.
- Indeks sotsialnoi zghurtovanosti i prymyrennia OON dlia skhidnoi Ukrainy. Sotsialna zghurtovanist i pochuttia spivprychetnosti. Available at: https://use.scoreforpeace.org/uk/easternUkraine/2017-General%20population-0
- Cotterrell, R. (2010). Emile Durkheim: Justice, Morality and Politics. International Library of Essaysinthe History of Social and Political Thought. London: Routledge, 504. doi: http://doi.org/10.4324/9781315256610
- Fonseca, X., Lukosch, S., Brazier, F. (2018). Social cohesion revisited: a new definition and how to characterize it. Innovation: The European Journal of Social Science Research, 1–23. doi: http://doi.org/10.1080/13511610.2018.1497480
- Social quality: from theory to indicators / ed. by van der Maesen L. J. G., Walker A. London: Palgrave Macmillan, 2012. 336 p. doi: http://doi.org/10.1007/978-0-230-36109-6
- Delhey, J., Boehnke, K., Dragolov, G., Ignácz, Z. S., Larsen, M., Lorenz, J., Koch, M. (2018). Social Cohesion and Its Correlates: A Comparison of Western and Asian Societies. Comparative Sociology, 17 (3-4), 426–455. doi: http://doi.org/10.1163/15691330-12341468
- Kolot, A. (2009). Sotsialna zghurtovanist yak doktryna zabezpechennia stiikosti rozvytku suspilstva v umovakh hlobalnykh vyklykiv. Ukraina: aspekty pratsi, 7, 11–19. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uap_2009_7_4
- Grinenko, A. M., Kirilyuk, V. V. (2013). Sotsialna zghurtovanist suspilstva: sotsialno-politychnyi aspekt [Social cohesion of society: socio-political aspect]. Visnyk of Kamenets-Podolsky National University named after Ivan Ogienko. Economic sciences, 8, 261–264.
- Kucherenosov, V. (2015). Sotsial'naya splochennost' i razvitiye sposobnostey v Ukraine: materialy dlya treninga. Kyiv. URL: http://www.iom.org.ua/sites/default/files/social_cohesion_training_materials.pdf
- Orzhel, O. Yu. Conceptual ap proachesto the definitionof social cohesion. Available at: http://www.dbuapa.dp.ua/zbirnik/2012-01(7)/12ooyvsz.pdf
- Poluneyev, Yu. V. (2011). Sotsial'naya splochennost' kak sostavlyayushchaya ekonomicheskogo proryva [The social cohesionas a partof economic breakthrough]. Scientific herald of Uzhgorod University: Series: Economics, 33 (1), 161–166. Available at: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/4554
- Tovkalo, M. Ya.; Danylenko, L. I. (Ed.) (2014). Standarty hromadsʹko-aktyvnoyi shkoly: rozvytok hromady [Standards of the community-active school: community development]. Kyiv: TOV «Vydavnychyydim «Pleyady», 50.
- Sofiy, N. Z. (Ed.) (2016). Shkola yak oseredok rozvytku hromady: dosvid formuvannya osvitnʹoyi polityky v konteksti detsentralizatsiyi ta inshykh zmin [Schoolas a center for community development: the experience offorming educational policy in the context of decentralization and other changes]. Kyiv: TOV «Vydavnychyydim «Pleyady», 181.
- Yarmak, O. M. (2006). Poniattia, sutnist vzaiemodii ta yii rol u rozvytku sotsialnoi systemy [The concept, the essence of interaction and it srolein the development of the social system]. Right and safety, 5, 47–55.
- Korolyuk, S. V. (2010). Osobennosti obshchestvenno-gosudarstvennogo upravleniya v deyatel'nosti sovremennoy shkoly [Features of public administration in the activities of the modern school]. Theory and methodology of education management, 3. Available at: http://tme.umo.edu.ua/docs/3/10kormsa.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Valentina Yastrebova, Tetyana Babko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.