Інтегральна компетентність педагогічного та науково-педагогічного персоналу для системи післядипломної педагогічної освіти
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.155145Ключові слова:
інтегральна компетентність, загальні та професійні компетентності, система післядипломної педагогічної освітиАнотація
У даній статті проаналізовано чинні нормативно-правові документи в галузі освіти, у яких визначено й описано компетентності педагогічного та науково-педагогічного персоналу системи післядипломної педагогічної освіти, а саме: Закон України «Про освіту», Національну рамку кваліфікацій, Орієнтовну навчальну програму підготовки тренерів для навчання педагогічних працівників, які навчатимуть учнів перших класів у 2018/2019 і 2019/2020 навчальних роках, Типову освітню програму організації і проведення підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладами післядипломної педагогічної освіти, Положення про підвищення кваліфікації та стажування педагогічних і науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів. Здійснено теоретико-методичне обґрунтування визначення складових інтегральної компетентності педагогічного та науково-педагогічного персоналу для системи післядипломної педагогічної освіти: загальні (здатні переноситися із однієї предметної галузі в іншу) та професійні (застосовуються в певній предметній галузі науки і є характерними для неї) компетентності. Означено й конкретизовано здатності, здібності, уміння, компетенції як складові загальних (дослідницька, робота в команді; вирішення проблем, управлінська, креативність, комунікаційні навички, передавання інформації) та професійних (фахових, предметних) компетентностей, чітко належних до конкретної галузі наукового знання зі здатністю продемонструвати ці знання й можливістю застосувати дослідницькі методи та інструменти (предметна, нормативно-правова, організаційна, андрагогічна, конструктивна, контрольно-оцінювальна тощо).
Підсумовано, що поняття «інтегральна компетентність педагогічного та науково-педагогічного персоналу для системи післядипломної освіти» розуміється як здатність розв’язувати складні спеціалізовані комплексні завдання і професійні проблеми у сфері наук про освіту засобами психолого-педагогічної, науково-дослідної, інноваційної, науково-методичної, проектної, управлінської і культурно-просвітницької діяльності в динамічних умовах закладу післядипломної, вищої освіти, ґрунтуючись на знаннях андрагогіки, синергетики, акмеології, а також новітніх парадигмах вітчизняної й зарубіжної науки в галузі освіти, що передбачає глибоке переосмислення наявних і створення нових цілісних знань та/або професійної практики, здійснення інновацій та сприяє якісному виконанню ними своїх посадових обов’язків, розширенню їх компетенції тощо
Посилання
- Pro osvitu (2017). Zakon Ukrainy No. 2145-VIII. 05.09.2017. Available at: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
- Tuning Methodology (2018). Unideusto.org. Available at: http://www.unideusto.org/tuningeu/tuning-methodology.html.
- Luhovyi, V. I., Yaroshenko, O. H. (Eds.) (2014). Kontseptualno-metodolohichni osnovy proektuvannia metodiv i zasobiv diahnostyky osvitnikh rezultativ u vyshchykh navchalnykh zakladakh. Kyiv, 234.
- Natsionalna ramka kvalifikatsii (2011). No. 1341. 23.10.2011. Kyiv. Available at: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF/-paran12#n12
- Metodychni rekomendatsii dlia rozroblennia profiliv stupenevykh prohram, vkliuchaiuchy prohramni kompetentnosti ta prohramni rezultaty navchannia (2016). Kyiv, 80.
- Oriientovna navchalna prohrama pidhotovky treneriv dlia navchannia pedahohichnykh pratsivnykiv, yaki navchatymut uchniv pershykh klasiv u 2018/2019 i 2019/2020 navchalnykh rokakh (2018). Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy No. 97. 05.02.2018. Available at: http://nus.org.ua/wp-content/uploads/2018/02/Nakaz_MON_97_05022018.pdf
- Kholkovska, I. L. (Ed.) (2017). Profesiino-pedahohichna kompetentnist vykladacha vyshchoho navchalnoho zakladu. Vinnytsia, 144.
- Polozhennia pro pidvyshchennia kvalifikatsii ta stazhuvannia pedahohichnykh i naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vyshchykh navchalnykh zakladiv (2013). No. 48. 24.01.2013. Available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0488-13
- Typova osvitnia prohrama orhanizatsii i provedennia pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv zakladamy pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity (2018). Kyiv. Available at: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovoyi-osvitnoyi-programi-organizaciyi-i-provedennya-pidvishennya-kvalifikaciyi-pedagogichnih-pracivnikiv-zakladami-pislyadiplomnoyi-pedagogichnoyi-osviti
- Tolochko, S. V. (2017). Naukovo-doslidnyi komponent naukovo-metodychnoi kompetentnosti vykladachiv u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity. Nova pedahohichna dumka, 3 (91), 14–18.
- Tolochko, S. V. (2018). Rozvytok movno-komunikatyvnoi kompetentnosti vykladachiv u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity. Innovatsiina pedahohika, 5, 138–143.
- Tolochko, S. V. (2018). Metodolohichna kompetentnist pedahohiv u systemi pisliadyplomnoi osvity dlia staloho rozvytku. Psykholohiia ta pedahohika: istoriia rozvytku, suchasnyi stan ta perspektyvy doslidzhen. Odessa, 58–60.
- Tolochko, S. V. (2018). Kompetentnisnyi pidkhid u pisliadyplomnii pedahohichnii osviti Ukrainy. Kliuchovi pytannia osvity ta nauky: perspektyvy rozvytku dlia Ukrainy ta Polshchi. Stalova Volia, 156–159.
- Tolochko, S. V. (2018). Modernizatsiia kompetentnisnoho pidkhodu v systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity Ukrainy dlia staloho rozvytku. Nova pedahohichna dumka, 3 (95), 29–36.
- Natsionalna stratehiia rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku (2013). No. 344/2013. 25.06.2013. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/344/2013
- Shchodo nadannia roziasnen stosovno osvitnikh prohram (2018). Lyst MON Ukrainy No. 1/9-377. 05.06.2018. Available at: https://mon.gov.ua/ua/npa/list-mon-ukrayini-vid-05062018-19-377
- Shared ‘Dublin’ descriptors for Short Cycle, First Cycle, Second Cycle and Third Cycle Awards. Available at: http://www.uni-due.de/imperia/md/content/bologna/dublin_descriptors.pdf
- Vilkancienė, L., Rozgienė, I. (2017). CLIL Teacher Competences and Attitudes. Sustainable Multilingualism, 11 (1), 196–218. doi: http://doi.org/10.1515/sm-2017-0019
- Orazbayevaa, K. (2016). Professional Competence of Teachers in the Age of Globalization. International Journal of Environmental & Science Education, 11 (9), 2659–2672.
- Foulger, T. S., Graziano, K. J., Schmidt-crawford, D. A., Slykhuis, D. A. (2017). Teacher Educator Technology Competencies. Journal of Technology and Teacher Education, 25 (4), 413–448.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Svitlana Tolochko
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.