Інтегральна компетентність педагогічного та науково-педагогічного персоналу для системи післядипломної педагогічної освіти

Автор(и)

  • Svitlana Tolochko Національний авіаційний університет пр. Космонавта Комарова, 1, м. Київ, Україна, 03058, Україна

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.155145

Ключові слова:

інтегральна компетентність, загальні та професійні компетентності, система післядипломної педагогічної освіти

Анотація

У даній статті проаналізовано чинні нормативно-правові документи в галузі освіти, у яких визначено й описано компетентності педагогічного та науково-педагогічного персоналу системи післядипломної педагогічної освіти, а саме: Закон України «Про освіту», Національну рамку кваліфікацій, Орієнтовну навчальну програму підготовки тренерів для навчання педагогічних працівників, які навчатимуть учнів перших класів у 2018/2019 і 2019/2020 навчальних роках, Типову освітню програму організації і проведення підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладами післядипломної педагогічної освіти, Положення про підвищення кваліфікації та стажування педагогічних і науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів. Здійснено теоретико-методичне обґрунтування визначення складових інтегральної компетентності педагогічного та науково-педагогічного персоналу для системи післядипломної педагогічної освіти: загальні (здатні переноситися із однієї предметної галузі в іншу) та професійні (застосовуються в певній предметній галузі науки і є характерними для неї) компетентності. Означено й конкретизовано здатності, здібності, уміння, компетенції як складові загальних (дослідницька, робота в команді; вирішення проблем, управлінська, креативність, комунікаційні навички, передавання інформації) та професійних (фахових, предметних) компетентностей, чітко належних до конкретної галузі наукового знання зі здатністю продемонструвати ці знання й можливістю застосувати дослідницькі методи та інструменти (предметна, нормативно-правова, організаційна, андрагогічна, конструктивна, контрольно-оцінювальна тощо).

Підсумовано, що поняття «інтегральна компетентність педагогічного та науково-педагогічного персоналу для системи післядипломної освіти» розуміється як здатність розв’язувати складні спеціалізовані комплексні завдання і професійні проблеми у сфері наук про освіту засобами психолого-педагогічної, науково-дослідної, інноваційної, науково-методичної, проектної, управлінської і культурно-просвітницької діяльності в динамічних умовах закладу післядипломної, вищої освіти, ґрунтуючись на знаннях андрагогіки, синергетики, акмеології, а також новітніх парадигмах вітчизняної й зарубіжної науки в галузі освіти, що передбачає глибоке переосмислення наявних і створення нових цілісних знань та/або професійної практики, здійснення інновацій та сприяє якісному виконанню ними своїх посадових обов’язків, розширенню їх компетенції тощо

Біографія автора

Svitlana Tolochko, Національний авіаційний університет пр. Космонавта Комарова, 1, м. Київ, Україна, 03058

Кандидат педагогічних наук

Кафедра управління професійною освітою

Посилання

  1. Pro osvitu (2017). Zakon Ukrainy No. 2145-VIII. 05.09.2017. Available at: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
  2. Tuning Methodology (2018). Unideusto.org. Available at: http://www.unideusto.org/tuningeu/tuning-methodology.html.
  3. Luhovyi, V. I., Yaroshenko, O. H. (Eds.) (2014). Kontseptualno-metodolohichni osnovy proektuvannia metodiv i zasobiv diahnostyky osvitnikh rezultativ u vyshchykh navchalnykh zakladakh. Kyiv, 234.
  4. Natsionalna ramka kvalifikatsii (2011). No. 1341. 23.10.2011. Kyiv. Available at: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF/-paran12#n12
  5. Metodychni rekomendatsii dlia rozroblennia profiliv stupenevykh prohram, vkliuchaiuchy prohramni kompetentnosti ta prohramni rezultaty navchannia (2016). Kyiv, 80.
  6. Oriientovna navchalna prohrama pidhotovky treneriv dlia navchannia pedahohichnykh pratsivnykiv, yaki navchatymut uchniv pershykh klasiv u 2018/2019 i 2019/2020 navchalnykh rokakh (2018). Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy No. 97. 05.02.2018. Available at: http://nus.org.ua/wp-content/uploads/2018/02/Nakaz_MON_97_05022018.pdf
  7. Kholkovska, I. L. (Ed.) (2017). Profesiino-pedahohichna kompetentnist vykladacha vyshchoho navchalnoho zakladu. Vinnytsia, 144.
  8. Polozhennia pro pidvyshchennia kvalifikatsii ta stazhuvannia pedahohichnykh i naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vyshchykh navchalnykh zakladiv (2013). No. 48. 24.01.2013. Available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0488-13
  9. Typova osvitnia prohrama orhanizatsii i provedennia pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv zakladamy pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity (2018). Kyiv. Available at: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovoyi-osvitnoyi-programi-organizaciyi-i-provedennya-pidvishennya-kvalifikaciyi-pedagogichnih-pracivnikiv-zakladami-pislyadiplomnoyi-pedagogichnoyi-osviti
  10. Tolochko, S. V. (2017). Naukovo-doslidnyi komponent naukovo-metodychnoi kompetentnosti vykladachiv u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity. Nova pedahohichna dumka, 3 (91), 14–18.
  11. Tolochko, S. V. (2018). Rozvytok movno-komunikatyvnoi kompetentnosti vykladachiv u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity. Innovatsiina pedahohika, 5, 138–143.
  12. Tolochko, S. V. (2018). Metodolohichna kompetentnist pedahohiv u systemi pisliadyplomnoi osvity dlia staloho rozvytku. Psykholohiia ta pedahohika: istoriia rozvytku, suchasnyi stan ta perspektyvy doslidzhen. Odessa, 58–60.
  13. Tolochko, S. V. (2018). Kompetentnisnyi pidkhid u pisliadyplomnii pedahohichnii osviti Ukrainy. Kliuchovi pytannia osvity ta nauky: perspektyvy rozvytku dlia Ukrainy ta Polshchi. Stalova Volia, 156–159.
  14. Tolochko, S. V. (2018). Modernizatsiia kompetentnisnoho pidkhodu v systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity Ukrainy dlia staloho rozvytku. Nova pedahohichna dumka, 3 (95), 29–36.
  15. Natsionalna stratehiia rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku (2013). No. 344/2013. 25.06.2013. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/344/2013
  16. Shchodo nadannia roziasnen stosovno osvitnikh prohram (2018). Lyst MON Ukrainy No. 1/9-377. 05.06.2018. Available at: https://mon.gov.ua/ua/npa/list-mon-ukrayini-vid-05062018-19-377
  17. Shared ‘Dublin’ descriptors for Short Cycle, First Cycle, Second Cycle and Third Cycle Awards. Available at: http://www.uni-due.de/imperia/md/content/bologna/dublin_descriptors.pdf
  18. Vilkancienė, L., Rozgienė, I. (2017). CLIL Teacher Competences and Attitudes. Sustainable Multilingualism, 11 (1), 196–218. doi: http://doi.org/10.1515/sm-2017-0019
  19. Orazbayevaa, K. (2016). Professional Competence of Teachers in the Age of Globalization. International Journal of Environmental & Science Education, 11 (9), 2659–2672.
  20. Foulger, T. S., Graziano, K. J., Schmidt-crawford, D. A., Slykhuis, D. A. (2017). Teacher Educator Technology Competencies. Journal of Technology and Teacher Education, 25 (4), 413–448.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-01-25

Як цитувати

Tolochko, S. (2019). Інтегральна компетентність педагогічного та науково-педагогічного персоналу для системи післядипломної педагогічної освіти. ScienceRise: Pedagogical Education, (1 (28), 22–29. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.155145

Номер

Розділ

Педагогічна освіта