Особливості професійно-педагогічної підготовки викладачів технічних ВНЗ УРСР у 1940-60-х рр.

Автор(и)

  • Galyna Lysenko Державний вищий навчальний заклад «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» вул. Чернишевського, 24а, м. Дніпро, Україна, 49600, Україна https://orcid.org/0000-0002-6216-5025

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.155353

Ключові слова:

технічний вищий навчальний заклад, професорсько-викладацькі кадри, педагогічна практика, аспірантура

Анотація

Стаття присвячена дослідженню особливостей професійно-педагогічної підготовки викладачів вищих технічних навчальних закладів у 1940-60-х рр. Основними завданнями статті було встановлено визначення чинників, які вплинули на розвиток вищої технічної школи впродовж означеного періоду; виявлення основних тенденцій процесу забезпечення технічних ВНЗ (радянська назва ЗВО – закладів вищої освіти) науково-педагогічними працівниками; і найголовніше – аналіз педагогічної складової підготовки викладацьких кадрів для вищих технічних шкіл означеного часу. Джерельною базою дослідження послужили численні справи фондів Державного архіву Дніпропетровської області (ДАДО), які стосуються діяльності аспірантури технічних ВНЗ Дніпропетровська у 1940-60‑х рр. Результати дослідження підтвердили загальнопоширену тезу про слабке забезпечення навчального процесу у вищій школі 1940-60-х рр. професорсько-викладацькими кадрами із науковими ступенями і вченими званнями. Важливо відзначити ще одну тенденцію розвитку вищої технічної школи УРСР періоду 1940-60-х рр. – утворення ієрархічної системи взаємозалежностей між структурними одиницями окремо взятого ВНЗ і державними владними інститутами різного рівня. Жодне рішення, прийняте в стінах вищих навчальних закладів , не проходило повз уваги міністерства чи відповідного відомства республіканського, а часто навіть союзного рівня. Така жорстка підпорядкованість діяльності освітніх закладів у сфері кадрової політики (за винятком хіба що присвоєння вченого звання лекційного асистента) зайвий раз засвідчила тотальний контроль в радянській державі за всіма сферами життя, і сфера освіти і науки не була виключенням. Усі наукові і науково-педагогічні працівники підлягали ретельному обліку і щорічному звітуванню про їх діяльність (а також національність, партійність, сімейний стан тощо). Оскільки процес поповнення професорсько-викладацького складу новими кадрами взагалі тривав дуже повільно, то педагогічна складова означеного процесу також була організована дуже формально. Архівні джерела свідчать про недостатню увагу організації педагогічної практики аспірантів, участі їх у роботі кафедр, залученні до керівництва студентськими науково-технічними гуртками

Біографія автора

Galyna Lysenko, Державний вищий навчальний заклад «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» вул. Чернишевського, 24а, м. Дніпро, Україна, 49600

Кандидат історичних наук, доцент

Кафедра українознавства

Посилання

  1. Boehrer, J., Sarkisian, E. (1985). The teaching assistant’s point of view. New Directions for Teaching and Learning, 22, 7–20. doi: http://doi.org/10.1002/tl.37219852203
  2. Bourner, T., France, L., Atkinson, A. (2003) Preparing and developing university teachers: an empirical study. Higher Education Review, 35 (3), 23–41.
  3. O’Connor, K. M., Wisdom, J. (2014). The preparation of university teachers internationally. Available at: http://icedonline.net/iced-members-area/the-preparation-of-university-teachers-internationally/
  4. Galkin, K. T. (1958). Higher education and training of scientific personnel in the USSR. Moscow: Soviet science, 175.
  5. Sidorchuk, T. G. (1998). Preparation of scientific and scientific-pedagogical personnel through postgraduate study in Ukraine (1920–1970s). Zaporizhzhia, 20.
  6. Yukhno, O. I. (2016) The activities of polytechnic universities in the context of the development of higher technical education in Ukraine (second half of XX century). Sumy, 20.
  7. Reghelo, I. Yu. (2011). Trends in the development of the training system of scientific and scientific-pedagogical personnel of the highest qualification in Ukraine in the 50's and 60's of the twentieth century. Scientific journal of the National Pedagogical University named after Drahomanov, 27, 254–262.
  8. Staff form of professors of the Institute for 1959–1960. State Archives of Dnipropetrovsk Region. Fund 4157, description 1, сase 550, 47.
  9. Statistical reports on postgraduate studies for 1957–1960, 1962. State Archives of Dnipropetrovsk Region. Fund 4157, description 1, сase 483, 19.
  10. Annual report on the movement of personnel of the Dnepropetrovsk Engineering and Construction Institute for 1953. State Archives of Dnipropetrovsk Region. Fund 4157, description 1, сase 349, 87.
  11. Melnik, K. M. (1999). Development of science in Ukraine in the 50s of XX century. Kyiv, 20.
  12. Plans and correspondence on issues of professional development of scientific workers of Dnipropetrovsk Institute of Railway Engineers for 1956. State Archives of Dnipropetrovsk Region. Fund 3785, description 1, сase 367, 96.
  13. Sharapa, A., Potresov, K. (1967). History of the Dnepropetrovsk Engineering and Construction Institute in 1930–1967. Dnepropetrovsk, 138.
  14. Protocols and correspondence with the Ministry of Communications for postgraduate studies in 1956. State Archives of Dnipropetrovsk Region. Fund 3785, description 1, сase 372, 84.
  15. Materials on the postgraduate studies for 1951. State Archives of Dnipropetrovsk Region. Fund 3785, description 1, сase 84, 21.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-01-29

Як цитувати

Lysenko, G. (2019). Особливості професійно-педагогічної підготовки викладачів технічних ВНЗ УРСР у 1940-60-х рр. ScienceRise: Pedagogical Education, (1 (28), 37–42. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.155353

Номер

Розділ

Педагогічна освіта