Експериментальна перевірка ефективності методики диференційованого формування англійськомовної лексичної компетентності в читанні у майбутніх філологів

Автор(и)

  • Andrii Kravchenko Інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка вул. Володимирська, 60, м. Київ, Україна, 01033, Україна https://orcid.org/0000-0001-9763-3530

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.160228

Ключові слова:

лексична компетентність, диференційований підхід, мотивація, експеримент, локальні, глобальні та темні імплікати

Анотація

В статті наведено результати експериментальної перевірки ефективності методики диференційованого формування англійськомовної лексичної компетентності в читанні у майбутніх філологів, описано планування, підготовку та проведення експерименту, критерії та норми оцінювання лексичних знань та рецептивних навичок у читанні; експериментальну перевірка ефективності авторської методики та розроблених методичних рекомендацій. Авторська методика реалізується в моделі організації процесу навчання, яка охоплює диференціацію цілей навчання та очікуваних результатів, об’єктів навчання та суб’єктів навчання; елементів навчання; змісту, методів, форм організації та контролю навчальної діяльності студентів. Мінімальною одиницею організації навчання визначено мікромодуль, який триває 6 аудиторних годин і 6 годин самостійної роботи, має тематичний характер і охоплює близько 100 нових слів, відповідно до яких добираються речення, надфразові єдності, тексти, зорганізується підсистема вправ і завдань. Модель має синхронізований характер: студенти виконують одночасно однотипні форми роботи, проте різниться наповненість вправ і характер завдань. У процесі експериментального навчання було доведено гіпотезу, що ефективність формування англійськомовної лексичної компетентності в читанні у майбутніх філологів є високою за умови створення диференційованих груп за критерієм навченості (з низьким / достатнім / високим), визначення для кожної дифгрупи цілей та очікуваного результату навчання, змісту навчання, дібраних матеріалів, за якими здійснюється навчання, змісту та характеру вправ і завдань, контролю за їх виконанням, дотримання етапності процесу навчання. Для оцінювання студентів було взято такі критерії: правильність розуміння лексичної одиниці її денотативного та конотативного значення у мовленні; правильність встановлення змістового зв’язку; ступінь розуміння імплікатів та концептів у тексті; обсяг екстралінгвальної інформації, пов’язаної з лексичною одиницю; ступінь розуміння змісту та смислу тексту; правильність та глибина пошуку / аналізу під час вирішення лексикологічних завдань. Нам вдалося простежити позитивну динаміку ЕГ в цілому та кожної диференційованої підгрупи (залежно від вихідного рівня навченості) зокрема. Достовірність результатів експерименту було доведено за допомогою методу Манна Вітні

Біографія автора

Andrii Kravchenko, Інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка вул. Володимирська, 60, м. Київ, Україна, 01033

Асистент

Кафедра методики викладання української та іноземних мов і літератур

Посилання

  1. Shhoseva, E. P. (1991). Differentsirovannyy podkhod k obucheniyu monologicheskoy rechi na pervom etape neyazykovogo vuza. Moscow: Mosk. gos. lingvist. un-t., 23.
  2. Khamraeva, E. A. (1995). Differentsirovannyy podkhod v obuchenii studentov-filologov prakticheskoy grammatike nerodnogo yazyka. Moscow, 177.
  3. Chechik, I. V. (2005). Realizatsiya differentsirovannogo podkhoda k obucheniyu RKI s uchetom individual'no-psikhologicheskikh kharakteristik uchashhikhsya. Saint Petersburg: Ros. gos. ped. un-t im. A. I. Gertsena, 19.
  4. Gvozdeva, A. B. (2007). Bazovye kontseptual'nye polozheniya ingegrativno-differentsirovannogo podkhoda k obucheniyu. Innovatsii v nepreryvnom professional'nom obrazovanii konkurentosposobnykh kadrov. Kursk: Izd-vo KGU, 1, 99–103.
  5. Bondar, L. V. (2010). Metodychna kharakterystyka kompleksu vprav dlia navchannia frantsuzkoho profesiino oriientovanoho monolohichnoho movlennia studentiv tekhnichnykh spetsialnostei. Visnyk NTUU “KPI”. Filosofiia. Psykholohiia. Pedahohika, 3, 149–153.
  6. Krasheninnikova, N. N. (2014). Osobennosti differentsirovannogo formirovaniya inoyazychnoy uchebno-issledovatel'skoy kompetentsii magistrantov tekhnicheskikh vuzov. Filologicheskie nauki. Voprosy teorii i praktiki, 10-1 (40), 120–124.
  7. Sidorenko, E. V. (2000). Metody matematicheskoy obrabotki v psikhologii. Saint Petersburg: OO «Rech'», 350.
  8. Bukharova, G. D. (2012). Opytno-poiskovaya, opytno-eksperimental'naya rabota i pedagogicheskiy eksperiment v dissertatsionnykh issledovaniyakh. Nauchnye issledovaniya v obrazovanii, 11. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/opytno-poiskovaya-opytno-eksperimentalnaya-rabota-i-pedagogicheskiy-eksperiment-v-dissertatsionnyh-issledovaniyah
  9. Lyakhovitskiy, M. V. (2012). O sushhnosti i spetsifike eksperimental'nogo issledovaniya v metodike obucheniya inostrannomu yaziku. Inostrannye yazyki v shkole. Zolotye stranitsy, 8, 3–10.
  10. Seregin, N. V. (2012). Nauchnaya problematika, gipoteza i kriterii uspeshnosti teoreticheskoy osnovy pedagogicheskogo issledovaniya. Mir nauki, kul'tury, obrazovaniya, 1, 147–149.
  11. Patiievych, O. V. (2015). Metodychni rekomendatsii shchodo navchannia stylistychno unormovanoho naukovoho pysemnoho movlennia studentiv-mahistrantiv pryrodnychykh fakultetiv. Suchasna pedahohika: teoriia, metodyka, praktyka, 62–67. Available at: http://molodyvcheny.in.ua/files/conf/ped/11oct2015/11oct2015.pdf
  12. Solomko, Z. K. (2013). Eksperymentalna perevirka efektyvnosti metodyky formuvannia ta udoskonalennia retseptyvnoi leksychnoi kompetentsii maibutnikh yurystiv u samostiinii roboti. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky, 111, 294–302. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2013_111_73
  13. Smolina, S. V. (2010). Metodyka formuvannia inshomovnoi leksychnoi kompetentsii. Inozemni movy, 4, 16–23.
  14. Kotlovskyi, A. M. (2017). Formuvannia anhlomovnoi leksyko-hramatychnoi kompetentnosti v hovorinni maibutnikh ekonomistiv u protsesi samostiinoi roboty. Ternopil, 253.
  15. Biretska, L. S. (2014). Orhanizatsiia eksperymentalnoi perevirky efektyvnosti metodyky formuvannia anhlomovnoi leksychnoi kompetentnosti maibutnikh likariv u protsesi profesiino oriientovanoho chytannia. Teoretychni pytannia kultury, osvity ta vykhovannia, 50, 110–116. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tpkov_2014_50_30
  16. Shostak, Y. Y. (2011). Formyrovanye leksycheskoi kompetentsyy pry obuchenyy ynostrannomu yaziku. Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni K. D. Ushynskoho. Odessa, 244–248.
  17. Siaska, N. V. (2013). Efektyvnist formuvannia anhlomovnoi leksychnoi kompetentnosti u maibutnikh uchyteliv zasobamy avtentychnykh poetychnykh tekstiv. Problemy suchasnoi pedahohichnoi osvity. Pedahohika i psykholohiia, 39 (4), 259–264. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pspo_2013_39%284%29__42
  18. Seidenberg, M. S. (2013). The Science of Reading and Its Educational Implications. Language Learning and Development, 9 (4), 331–360. doi: http://doi.org/10.1080/15475441.2013.812017
  19. Berens, M. S., Kovelman, I., Petitto, L.-A. (2013). Should Bilingual Children Learn Reading in Two Languages at the Same Time or in Sequence? Bilingual Research Journal, 36 (1), 35–60. doi: http://doi.org/10.1080/15235882.2013.779618
  20. Dilkina, K., McClelland, J. L., Plaut, D. C. (2010). Are there mental lexicons? The role of semantics in lexical decision. Brain Research, 1365, 66–81. doi: http://doi.org/10.1016/j.brainres.2010.09.057

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-03-29

Як цитувати

Kravchenko, A. (2019). Експериментальна перевірка ефективності методики диференційованого формування англійськомовної лексичної компетентності в читанні у майбутніх філологів. ScienceRise: Pedagogical Education, (2 (29), 4–12. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.160228

Номер

Розділ

Педагогічна освіта