Формування комунікативно-мовленнєвої компетентності соціальних працівників на засадах системно-цілісного підходу
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.161564Ключові слова:
комунікативна та мовленнєва компетентність, системно-цілісний підхід, елективний курс, мовні бар’єриАнотація
В статті здійснено теоретичний аналіз літератури з визначення місця та ролі системно-цілісного підходу в процесі формування комунікативно-мовленнєвої компетентності майбутніх соціальних працівників у закладах вищої освіти, зазначено, що використання системно-цілісного підходу спрямовано на те, щоб сформувати у студентів систему міждисциплінарних знань з дисциплін лінгвістичного спрямування, комунікативних умінь та навичок і вміле використання їх у майбутній професійній діяльності.
Розроблено програму елективного курсу «Технології професійної комунікації», змістове наповнення якої передбачало створення у студентів системи теоретичних і методичних знань щодо сутності комунікативно-мовленнєвої діяльності; розвиток умінь професійно-мовленнєвого спілкування; виконання практичних завдань; комунікативних вправ (тренінгів); ціннісних ставлень; комунікативно значимих особистісних якостей; професійних мотивів, інтересів, міжособистісних взаємодій. Добір вправ та завдань здійснювався за такими критеріями: мета; послідовність і техніка виконання передбачуваних дій; самоконтроль за ходом та результатами дій; контроль за виконанням вправ і його результатами з боку педагога. Виконання вправ було спрямоване на практичне оволодіння процедурою і «технологією» комунікації на основі відпрацювання її найважливіших елементів, що сприяло розвитку комунікативно-мовленнєвих умінь, набуттю навичок управління процесом комунікації, забезпечувало формування органічних і послідовних дій у публічній обстановці, техніки й логіки мовлення, його виразності та емоційності.
Серед умов, що забезпечать результативність освітньої діяльності на кожному з етапів формування комунікативно-мовленнєвої компетентності було обрано: створення освітнього комунікативного середовища на засадах структурно-цілісного підходу зорієнтованого на дотриманні алгоритму дій (аналіз, планування, проектування); реалізація міжпредметних зв'язків циклів психолого-педагогічних, фундаментальних і професійно зорієнтованих дисциплін; створення сприятливого середовища для спілкування, яке ґрунтується на гуманному, толерантному ставленні до співрозмовника
Посилання
- Romanyshyn, O. Ya. (2016). Metodolohichni pidkhody formuvannia profesiinoi identychnosti maibutnikh uchyteliv zasobamy informatsiinykh tekhnolohii [The methodological approaches to formation of professional identity of future teachers by means of information technologies]. Naukovyi Visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: «Pedahohika. Sotsialna robota», 2 (39), 210–213.
- Kharchenko, S. Ya. (Ed.) (2016). Systemnyi pidkhid u suchasnykh pedahohichnykh doslidzhenniakh v Ukraini [The system approach in modern pedagogical researches in Ukraine]. Starobilsk: Vyd-vo DZ «LNU imeni Tarasa Shevchenka», 495.
- Kichuk, N. V. (2014). Formation of professional orientation of future social pedagogues: some methodological guidelines. Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly kompleksu "Kyievo-Mohylianska akademiia". Seriia: Pedahohika, 251 (239), 62–65. Available at: http://pednauki.chdu.edu.ua/article/view/44436 Last accessed: 10.03.2019
- Shabanova, Yu. O. (2014). Systemnyi pidkhid u vyshchii shkoli [The system approach in high school]. Dnipropetrovsk: NHU, 120.
- Merriam-Webster's Collegiate Dictionary (2014). Merriam-Webster Inc, 1663. Available at: http://books.google.com.ua/books?id=TAnheeIPcAEC&pg=PA 1112&redir_esc Last accessed: 20.03.2019
- Karaman, O. (2012). Systemnyi pidkhid yak metodolohiia doslidzhennia sotsialno-pedahohichnoi roboty z nepovnolitnimy zasudzhenymy v Ukraini [The system approach as a methodology for researching of social working with juvenile convicts in Ukraine]. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky, 107_1, 222–229.
- Karpanina, E. N., Gura, A. Yu., Ron, I. N. (2018). Rationale of the System Approach to Education of Future Specialists in the University. Astra Salvensis – revista de istorie si cultura, VI (1), 763–765. Available at: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=647692
- Malafiik, I. V. (2004). Systemnyi pidkhid u teorii i praktytsi [The system approach in theory and practice]. Rivne: Rivnenskyi derzh. hum. un-t, 437.
- Fomitska, N. V. (2014). The specific of applying of the system approach in public administration. Derzhavne budivnytstvo, 2. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeBu_2014_2_7 Last accessed: 19.03.2018
- Gupta, S., Gupta, A. (2013). The Systems Approach in Education. International Journal of Management, 1 (1), 52–53. Available at: https://www.mitpublications.org/yellow_images/1388230198_logo_paper%207.pdf
- Hlikman, S. (2018). Model of functioning of professional qualities of future navigators in the process of special training. ScienceRise: Pedagogical Education, 5 (25), 9–13. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2018.134694
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Liudmyla Berezovska
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.