Формування комунікативно-мовленнєвої компетентності соціальних працівників на засадах системно-цілісного підходу

Автор(и)

  • Liudmyla Berezovska Прикарпатский национальный університет им. В. Стефаника ул. Шевченко, 57, г. Ивано-Франковск, Украина, 76018, Україна https://orcid.org/0000-0002-3032-7261

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.161564

Ключові слова:

комунікативна та мовленнєва компетентність, системно-цілісний підхід, елективний курс, мовні бар’єри

Анотація

В статті здійснено теоретичний аналіз літератури з визначення місця та ролі системно-цілісного підходу в процесі формування комунікативно-мовленнєвої компетентності майбутніх соціальних працівників у закладах вищої освіти, зазначено, що використання системно-цілісного підходу спрямовано на те, щоб сформувати у студентів систему міждисциплінарних знань з дисциплін лінгвістичного спрямування, комунікативних умінь та навичок і вміле використання їх у майбутній професійній діяльності.

Розроблено програму елективного курсу «Технології професійної комунікації», змістове наповнення якої передбачало створення у студентів системи теоретичних і методичних знань щодо сутності комунікативно-мовленнєвої діяльності; розвиток умінь професійно-мовленнєвого спілкування; виконання практичних завдань; комунікативних вправ (тренінгів); ціннісних ставлень; комунікативно значимих особистісних якостей; професійних мотивів, інтересів, міжособистісних взаємодій. Добір вправ та завдань здійснювався за такими критеріями: мета; послідовність і техніка виконання передбачуваних дій; самоконтроль за ходом та результатами дій; контроль за виконанням вправ і його результатами з боку педагога. Виконання вправ було спрямоване на практичне оволодіння процедурою і «технологією» комунікації на основі відпрацювання її найважливіших елементів, що сприяло розвитку комунікативно-мовленнєвих умінь, набуттю навичок управління процесом комунікації, забезпечувало формування органічних і послідовних дій у публічній обстановці, техніки й логіки мовлення, його виразності та емоційності.

Серед умов, що забезпечать результативність освітньої діяльності на кожному з етапів формування комунікативно-мовленнєвої компетентності було обрано: створення освітнього комунікативного середовища на засадах структурно-цілісного підходу зорієнтованого на дотриманні алгоритму дій (аналіз, планування, проектування); реалізація міжпредметних зв'язків циклів психолого-педагогічних, фундаментальних і професійно зорієнтованих дисциплін; створення сприятливого середовища для спілкування, яке ґрунтується на гуманному, толерантному ставленні до співрозмовника

Біографія автора

Liudmyla Berezovska, Прикарпатский национальный університет им. В. Стефаника ул. Шевченко, 57, г. Ивано-Франковск, Украина, 76018

Кандидат педагогических наук, доцент

Кафедра социальной педагогики и социальной работы

Посилання

  1. Romanyshyn, O. Ya. (2016). Metodolohichni pidkhody formuvannia profesiinoi identychnosti maibutnikh uchyteliv zasobamy informatsiinykh tekhnolohii [The methodological approaches to formation of professional identity of future teachers by means of information technologies]. Naukovyi Visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: «Pedahohika. Sotsialna robota», 2 (39), 210–213.
  2. Kharchenko, S. Ya. (Ed.) (2016). Systemnyi pidkhid u suchasnykh pedahohichnykh doslidzhenniakh v Ukraini [The system approach in modern pedagogical researches in Ukraine]. Starobilsk: Vyd-vo DZ «LNU imeni Tarasa Shevchenka», 495.
  3. Kichuk, N. V. (2014). Formation of professional orientation of future social pedagogues: some methodological guidelines. Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly kompleksu "Kyievo-Mohylianska akademiia". Seriia: Pedahohika, 251 (239), 62–65. Available at: http://pednauki.chdu.edu.ua/article/view/44436 Last accessed: 10.03.2019
  4. Shabanova, Yu. O. (2014). Systemnyi pidkhid u vyshchii shkoli [The system approach in high school]. Dnipropetrovsk: NHU, 120.
  5. Merriam-Webster's Collegiate Dictionary (2014). Merriam-Webster Inc, 1663. Available at: http://books.google.com.ua/books?id=TAnheeIPcAEC&pg=PA 1112&redir_esc Last accessed: 20.03.2019
  6. Karaman, O. (2012). Systemnyi pidkhid yak metodolohiia doslidzhennia sotsialno-pedahohichnoi roboty z nepovnolitnimy zasudzhenymy v Ukraini [The system approach as a methodology for researching of social working with juvenile convicts in Ukraine]. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky, 107_1, 222–229.
  7. Karpanina, E. N., Gura, A. Yu., Ron, I. N. (2018). Rationale of the System Approach to Education of Future Specialists in the University. Astra Salvensis – revista de istorie si cultura, VI (1), 763–765. Available at: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=647692
  8. Malafiik, I. V. (2004). Systemnyi pidkhid u teorii i praktytsi [The system approach in theory and practice]. Rivne: Rivnenskyi derzh. hum. un-t, 437.
  9. Fomitska, N. V. (2014). The specific of applying of the system approach in public administration. Derzhavne budivnytstvo, 2. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeBu_2014_2_7 Last accessed: 19.03.2018
  10. Gupta, S., Gupta, A. (2013). The Systems Approach in Education. International Journal of Management, 1 (1), 52–53. Available at: https://www.mitpublications.org/yellow_images/1388230198_logo_paper%207.pdf
  11. Hlikman, S. (2018). Model of functioning of professional qualities of future navigators in the process of special training. ScienceRise: Pedagogical Education, 5 (25), 9–13. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2018.134694

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-03-29

Як цитувати

Berezovska, L. (2019). Формування комунікативно-мовленнєвої компетентності соціальних працівників на засадах системно-цілісного підходу. ScienceRise: Pedagogical Education, (2 (29), 13–16. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.161564

Номер

Розділ

Педагогічна освіта