Становлення та розвиток формування громадянських та соціальних компетентностей у контексті розвитку освіти дорсолих у розвинених країнах північної Америки: історичнийй аспект

Автор(и)

  • Olena Terenko Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка вул. Роменська 87, м. Суми, Україна, 40002, Україна https://orcid.org/0000-0003-1427-921X

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.169612

Ключові слова:

освіта дорослих, США, Канада, активне громадянство, андрагог, Хайландер, функція, властивість

Анотація

Сучасна освіта дорослих розглядається як засіб реалізації освітніх потреб дорослих, їх вдосконалення та саморозвитку та як засіб формування громадянського суспільства, оскільки вона сприяє вихованню соціально активних громадян. Ключовими категоріями активного громадянства є «участь» та «демократичне суспільство». Рух за громадянські права є ключовим соціальним феноменом у США і Канаді.

Проаналізовано сутність освіти для активного громадянства. Освіта для активного громадянства розглядається як освіта, навчання, інформаційна та практична діяльність, націлена на забезпечення тих, хто навчається знаннями, вміннями, розумінням, формуванням моделей поведінки у сфері демократичних прав та обов’язків громадян суспільства. Ключовими завданнями освіти для активного громадянства є забезпечення громадян знаннями, що є необхідними для активної участі у житті суспільства, проведення діалогу та розв’язання конфліктів, пошук компромісу, розуміння прав і обов’язків громадян, норм поведінки у суспільстві.

Розвиток неформальної освіти дорослих залежить від багатьох факторів, але ключовим фактором є якість підготовки фахівців-андрагогів. Встановлено відсутність уніфікованої класифікації андрагогів у США і Канаді. Однак, андрагоги поділяються на дві групи: дипломовані спеціалісти з освіти дорослих та спеціалісти які мають досвід роботи у галузі освіти дорослих.

Характерними рисами андрагогів є незалежність, активна позиція, здатність ризикувати, здатність працювати тривалий проміжок часу, повага, доброта, гуманність, потреба у самовдосконаленні та самокритиці.

Систематизовано ключові функції андрагогів

Біографія автора

Olena Terenko, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка вул. Роменська 87, м. Суми, Україна, 40002

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедрa практики англійської мови

Посилання

  1. Bidyk, N. M.; Nychkalo, N. H. (Ed.) (2009). Professional teaching of adults in the USA: theory and practice. Khmelnitsky: KhCNTI, 542.
  2. Zabolotna, O. A. (2004). Cultural-historic differences of American and Ukrainian styles of socialization. Pedagogics and Psychology, 2, 51–61.
  3. Vovk, L. P. (1995). Genesis of prior tendencies of adult education in Ukraine (second half XIX – 20th XX). Kyiv, 451.
  4. Ogienko, O. I., Lytovchenko, I. M. (2014). Andragogic model of teaching: American context. Kyiv: Center of study literature, 234.
  5. Adams, J. T. (2004). Frontіers of Amerісan сulture: A study of adult eduсatіon іn a demoсraсy. New York: Сharles Sсrіbner’s Sons, 364.
  6. Elіas, J. L., Merrіam, S. (2004). Phіlosophіcal Foundatіons of Adult Educat. New York: Krіeger Pub Co, 286.
  7. Langenbach, M. (1994). Currіculum Models іn Adult Educatіon. New York: Krіeger Pub Co, 240.
  8. Caffarella, R. S., Daffron, S. R. (2013). Plannіng Programs for Adult Learners: A Practіcal Guіde. San Francіsco: Jossey-Bass, 464.
  9. Finger, M. (1995). Adult education and society today. International Journal of Lifelong Education, 14 (2), 110–119. doi: http://doi.org/10.1080/0260137950140202
  10. Demetrіon, G. (2005). Conflіctіng paradіgms іn adult lіteracy educatіon: іn quest of a U.S. democratіc polіtіcs of lіteracy. Mahwah: L. Erlbaum Assocіates, 320.
  11. Langenbach, M. (1994). Currіculum Models іn Adult Educatіon. New York: Krіeger Pub Co, 240.
  12. Knowles, M. S. (1977). A hіstory of the adult eduсatіon movement іn the Unіted States. Malabar: Krіeger Publіshіng, 426.
  13. Beder, H., Carrea, N. (1988). The effects of andragogіcal teacher traіnіng on adult students’ attendance and evaluatіon of theіr teachers. Adult educatіon quarterly, 38 (2), 75–87. doi: http://doi.org/10.1177/0001848188038002002

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-26

Як цитувати

Terenko, O. (2019). Становлення та розвиток формування громадянських та соціальних компетентностей у контексті розвитку освіти дорсолих у розвинених країнах північної Америки: історичнийй аспект. ScienceRise: Pedagogical Education, (3 (30), 9–13. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.169612

Номер

Розділ

Педагогічна освіта