Становлення та розвиток формування громадянських та соціальних компетентностей у контексті розвитку освіти дорсолих у розвинених країнах північної Америки: історичнийй аспект
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.169612Ключові слова:
освіта дорослих, США, Канада, активне громадянство, андрагог, Хайландер, функція, властивістьАнотація
Сучасна освіта дорослих розглядається як засіб реалізації освітніх потреб дорослих, їх вдосконалення та саморозвитку та як засіб формування громадянського суспільства, оскільки вона сприяє вихованню соціально активних громадян. Ключовими категоріями активного громадянства є «участь» та «демократичне суспільство». Рух за громадянські права є ключовим соціальним феноменом у США і Канаді.
Проаналізовано сутність освіти для активного громадянства. Освіта для активного громадянства розглядається як освіта, навчання, інформаційна та практична діяльність, націлена на забезпечення тих, хто навчається знаннями, вміннями, розумінням, формуванням моделей поведінки у сфері демократичних прав та обов’язків громадян суспільства. Ключовими завданнями освіти для активного громадянства є забезпечення громадян знаннями, що є необхідними для активної участі у житті суспільства, проведення діалогу та розв’язання конфліктів, пошук компромісу, розуміння прав і обов’язків громадян, норм поведінки у суспільстві.
Розвиток неформальної освіти дорослих залежить від багатьох факторів, але ключовим фактором є якість підготовки фахівців-андрагогів. Встановлено відсутність уніфікованої класифікації андрагогів у США і Канаді. Однак, андрагоги поділяються на дві групи: дипломовані спеціалісти з освіти дорослих та спеціалісти які мають досвід роботи у галузі освіти дорослих.
Характерними рисами андрагогів є незалежність, активна позиція, здатність ризикувати, здатність працювати тривалий проміжок часу, повага, доброта, гуманність, потреба у самовдосконаленні та самокритиці.
Систематизовано ключові функції андрагогів
Посилання
- Bidyk, N. M.; Nychkalo, N. H. (Ed.) (2009). Professional teaching of adults in the USA: theory and practice. Khmelnitsky: KhCNTI, 542.
- Zabolotna, O. A. (2004). Cultural-historic differences of American and Ukrainian styles of socialization. Pedagogics and Psychology, 2, 51–61.
- Vovk, L. P. (1995). Genesis of prior tendencies of adult education in Ukraine (second half XIX – 20th XX). Kyiv, 451.
- Ogienko, O. I., Lytovchenko, I. M. (2014). Andragogic model of teaching: American context. Kyiv: Center of study literature, 234.
- Adams, J. T. (2004). Frontіers of Amerісan сulture: A study of adult eduсatіon іn a demoсraсy. New York: Сharles Sсrіbner’s Sons, 364.
- Elіas, J. L., Merrіam, S. (2004). Phіlosophіcal Foundatіons of Adult Educat. New York: Krіeger Pub Co, 286.
- Langenbach, M. (1994). Currіculum Models іn Adult Educatіon. New York: Krіeger Pub Co, 240.
- Caffarella, R. S., Daffron, S. R. (2013). Plannіng Programs for Adult Learners: A Practіcal Guіde. San Francіsco: Jossey-Bass, 464.
- Finger, M. (1995). Adult education and society today. International Journal of Lifelong Education, 14 (2), 110–119. doi: http://doi.org/10.1080/0260137950140202
- Demetrіon, G. (2005). Conflіctіng paradіgms іn adult lіteracy educatіon: іn quest of a U.S. democratіc polіtіcs of lіteracy. Mahwah: L. Erlbaum Assocіates, 320.
- Langenbach, M. (1994). Currіculum Models іn Adult Educatіon. New York: Krіeger Pub Co, 240.
- Knowles, M. S. (1977). A hіstory of the adult eduсatіon movement іn the Unіted States. Malabar: Krіeger Publіshіng, 426.
- Beder, H., Carrea, N. (1988). The effects of andragogіcal teacher traіnіng on adult students’ attendance and evaluatіon of theіr teachers. Adult educatіon quarterly, 38 (2), 75–87. doi: http://doi.org/10.1177/0001848188038002002
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Olena Terenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.