Критерії та рівні сформованості професійних компетентностей у фахівців природоохоронної галузі з екологічного моніторингу

Автор(и)

  • Natalia Bordiug Житомирський національний агроекологічний університет бул. Старий, 7, м. Житомир, Україна, 10008, Україна https://orcid.org/0000-0002-3489-4669

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.174106

Ключові слова:

екологічний моніторинг, післядипломна освіта, критерії, рівні, професійні компетентності, професійний розвиток

Анотація

Під час дослідження розроблено критерії та рівні оцінки ступеневої системи підготовки фахівців природоохоронної галузі до екологічного моніторингу: для майбутніх фахівців та професіоналів за рівнем сформованості професійних компетентностей з екологічного моніторингу; для фахівців природоохоронної галузі за рівнем готовності до професійної діяльності. Побудована критеріально-рівнева шкала для оцінки сформованості професійних компетентностей майбутніх фахівців включає в себе мотиваційний, теоретико-методологічний та аналітико-практичний критерії. Оцінювання здійснюється за репродуктивним, достатнім та високим рівнями. Для майбутніх професіоналів з екологічного моніторингу критеріально-рівнева шкала для оцінки сформованості професійних компетентностей включає в себе мотиваційно-ціннісний, діяльнісно-практичний, науково-дослідницький критерії та інтерпретуючий, конструктивний, дослідницький рівні. Для професійного розвитку фахівців природоохоронної галузі у системі післядипломної освіти критеріально-рівнева шкала розроблена для оцінки рівня готовності до професійної діяльності, яка включає в себе наступні критерії: мотиваційно-аксіологічний для оцінки сформованості мотивів професійної природоохоронної діяльності; компетентністний для оцінки професійності; професійне ставлення для оцінки особистого відношення до професійної діяльності, зокрема самостійність у прийнятті рішень, у використанні різних підходів до вирішення складних екологічних ситуацій, у розробці і плануванні проектів щодо покращення якості довкілля. Відповідно до особливостей професійного розвитку здійснено визначення рівнів готовності, а саме базисний, інтегративно-проектний, творчо-креативний. Розроблені та обґрунтовані критерії, показники та рівні забезпечують здійснення оцінки ступеневої системи підготовки фахівців природоохоронної галузі до екологічного моніторингу через сформованість професійних компетентностей і готовність до професійної діяльності

Біографія автора

Natalia Bordiug, Житомирський національний агроекологічний університет бул. Старий, 7, м. Житомир, Україна, 10008

Кандидат сільськогосподарських наук, доцент

Кафедра екологічної безпеки та економіки природокористування

Посилання

  1. Borodiienko, O. (2017). Kryterii, pokaznyky, rivni sformovanosti profesiinoi kompetentnosti kerivnykiv strukturnykh pidrozdiliv pidpryiemstv sfery zviazku. Molod i rynok, 7 (150), 109–115.
  2. Semenova, A. V. (Ed.) (2006). Slovnyk-dovidnyk z profesiinoi pedahohiky. Odessa: Palmira, 364.
  3. Huba, A. V. (2016). Stratehiia formuvannia profesiinoi kompetentnosti menedzhera turystychnoi industrii. Kharkiv: KhNPU, 260.
  4. Vizniuk, V. V. (2016). Kryterii ta rivni sformovanosti profesiinoi nadiinosti maibutnikh kerivnykiv navchalnykh zakladiv v umovakh mahistratury. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Dahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy, 55, 52–57.
  5. Onyshchuk, S. O. (2018). Kryterii, pokaznyky ta rivni sformovanosti zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnosti v maibutnikh fakhivtsiv. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova, 3K (97), 387–390.
  6. Biletska, H. A. (2014). Criteria, Indicators, and Levels of Natural Science Competence of Prospective Ecologists. Education and Pedagogical Sciences, (2 (163)), 19–24. http://doi.org/10.12958/eps.2(163).biletska_h_a
  7. Huzii, N. V. (2015). Kreatyvno-aksiolohichna spriamovanist dydaskalohichnoho osvitnoho prostoru stanovlennia pedahohichnoho profesionalizmu naukovo-pedahohichnykh kadriv. Teoriia i praktyka pidhotovky naukovo-pedahohichnykh kadriv v Ukraini. Kyiv: SPD-FO Rudyk V. A., 223–233.
  8. Vincent, S., Focht, W. (2010). Environmental Reviews and Case Studies: In Search of Common Ground: Exploring Identity and Core Competencies for Interdisciplinary Environmental Programs. Environmental Practice, 12 (1), 76–86. doi: http://doi.org/10.1017/s1466046609990433
  9. Ramsarup, P., Lotz-Sisitka, H. (2017). The nature of learning and work transitioning in boundaryless work: the case of the environmental engineer. Southern African Journal of Environmental Education, 33 (1), 99–116. doi: http://doi.org/10.4314/sajee.v.33i1.8
  10. Ponomarenko, Y., Yessaliev, A., Kenzhebekovac, R., Moldabekc, K., Larchekovad, L., Dairbekove, S. et. al. (2016). Students’ Environmental Competence Formation as a Pedagogical Problem. International Journal Of Environmental & Science Education, 11 (18), 11735–11750.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-08-26

Як цитувати

Bordiug, N. (2019). Критерії та рівні сформованості професійних компетентностей у фахівців природоохоронної галузі з екологічного моніторингу. ScienceRise: Pedagogical Education, (4 (31), 4–7. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.174106

Номер

Розділ

Педагогічна освіта