Аналіз основних проблем дидактики в педагогіці Олександра Духновича

Автор(и)

  • Maryna Tymchyk Державний вищий навчальний заклад «Ужгородський національний університет» пл. Народна, 3, м. Ужгород, Україна, 88000, Україна https://orcid.org/0000-0001-9544-3901

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.174117

Ключові слова:

дидактика, принципи дидактики Олександра Духновича, педагогіка Духновича, особистісно-орієнтоване навчання

Анотація

На основі аналізу «Народної педагогії» (1857) та інших праць видатного закарпатського вченого Олександра Духновича розкрито основні концептуальні положення, на яких ґрунтується його педагогіка.

Доведено, що О. Духнович обґрунтував загальні основи педагогіки (визначив її предмет, указав на мету і завдання виховання), виокремив та розв’язав основні проблеми дидактики (розкрив суть навчального процесу, охарактеризував зміст освіти, закономірності, методи і принципи навчання), висвітлив роль вчителя-вихователя (характерні риси, місію та обов’язки вчителів і т. п.).

Стверджено, що в розумінні О. Духновича, яке відповідає сучасному рівню психолого-педагогічних знань, навчання – це такий різновид людської діяльності, яке передбачає взаємодію, співпрацю викладача і учня, тому воно має двосторонній характер, тобто складається з двох процесів: 1. процесу викладання (діяльність учителя); 2. процесу навчання (діяльність учня, колективу).

Докладно проаналізовано провідні принципи навчання (природовідповідність навчання і виховання; принцип виховуючого характеру навчання; «чувствительного наставленія» або принцип наочності, доступності; принцип диференційованого підходу до навчання; принцип ненасилля; принцип науковості навчання; принцип емоційності навчання тощо) та дидактичні правила їх реалізації, які знайшли відображення і обґрунтування в спадщині просвітника.

Розкрито окремі аспекти педагогічної майстерності вчителя, який повинен знати провідні дидактичні положення і правила.

Аргументовано, що сутнісним ядром дидактики О. Духновича є принцип особистісно-орієнтованого навчання, який передбачає врахування індивідуальних задатків, вмінь і можливостей учнів, розвитку їх творчих здібностей, формування їх світогляду.

Охарактеризовано дискусійну проблему відхилень у поведінці школярів та покарань у розумінні закарпатського педагога-просвітника. Доведено, що О. Духнович в цілому виступав за гуманізацію навчально-виховного процесу через відмову від засад авторитарної педагогіки.

Проведене дослідження засвідчує, що особистісно-орієнтований підхід у поєднанні з принципом природовідповідності є найважливішим елементом педагогіки О. Духновича, яка містить всі основні структурні компоненти теорії навчання

Біографія автора

Maryna Tymchyk, Державний вищий навчальний заклад «Ужгородський національний університет» пл. Народна, 3, м. Ужгород, Україна, 88000

Аспірант

Кафедрa загальної педагогіки та педагогіки вищої школи

Посилання

  1. Rozlutska, H. M. (2019). Kulturno-osvitnia y naukovo-pedahohichna diialnist Hreko-Katolytskoi Tserkvy na Zakarpatti u formuvanni natsionalnoi samosvidomosti ditei ta molodi (1646–1947 rr.) [The cultural, educational and scientific-pedagogical activity of the Greek Catholic Church in Transcarpathia in the national identity formation of children and youth (1646–1947)]. Drohobych, 584.
  2. Rudlovchak, O. (1981). Bilia dzherel suchasnosti: rozvidky, statti, narysy. Bratyslava, Priashiv: Slovatske pedahohichne vydavnytstvo: Viddil ukrainskoi literatury, 416.
  3. Sukhomlynska, O. (Ed.) (2005). Ukrainska pedahohika v personaliiakh. Kn. 1 Х–ХІХ st. Kyiv: Lybid, 624.
  4. Fizeshi, O. Y. (2016). Pochatkova shkola Zakarpattia v systemnykh osvitnikh transformatsiiakh druhoi polovyny ХІХ – pochatku ХХІ st. [Elementary school of Transcarpathia in systemic educational transformations of the second half of the 19th and early 21st centuries]. Kyiv, 587.
  5. Turianytsia, V. (2006). Dukhnovych dukhu dodaie. Uzhhorod: UzhNU, 102.
  6. Turianytsia, V. V. (2003). O. V. Dukhnovych – pedahoh-novator. Uzhhorod: UzhNU, 44.
  7. Mashtaler, O.; Mazurkevych, O. (Ed.) (1966). Pedahohichna i osvitnia diialnist O. V. Dukhnovycha. Kyiv: Vyd-vo «Radianska shkola», 148.
  8. Rychalka, M. (1959). O. V. Dukhnovych pedahoh i osvitnii diiach. Bratislava: Slovatske vydavnytstvo khudozhnoi literatury, 486.
  9. Anienkova, I. P., Baidan, M. A., Horchakova, O. A., Russol, V. M. (2011). Pedahohika: modulnyi kurs. Lviv: Novyi svit-200, 567.
  10. Honcharenko, S. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk. Kyiv, 375.
  11. Dukhnovich, A. (1857). Narodnaia pedagogіia v polzu uchilishh i uchitelei selskikh. Chast 1. Pedagogіia obshhaia. Lviv: Tipom Instituta Stavropigіianskago, 91.
  12. Komenskii, Ia.; Krasnovskii, A. (Ed.) (1955). Velikaia didaktika. Izbrannye pedagogicheskie sochineniia. Moscow: Uchpedgiz, 164–392.
  13. Naumenko, F. (1964). Osnovy pedahohiky O. V. Dukhnovycha. Lviv: Vyd. Lvivskoho un-tu, 212.
  14. Dukhnovich, A. (1850). Knizhitsia chitalnaia dlia nachinaiushhikh. Budin, 120.
  15. Komenskii, Ia.; Piskunov, A. (Ed.) (1982). Izbrannye pedagogicheskie sochineniia. Vol. 1. Velikaia didaktika. Moscow: Izdatelstvo «Pedagogika», Akademiia pedagogicheskikh nauk SSSR. Seriia «Pedagogicheskaia biblioteka», 242–476.
  16. Dubichynskyi, V. (Ed.) (2006). Suchasnyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy: 65 tys. sliv. Kharkiv: Shkola, 1008.
  17. Maksymiuk, S. (2009). Pedahohika. Kyiv: Kondor, 670.
  18. Ushynskyi, K.; Stoietov, V. (Ed.) (1983). Porady batkam i uchyteliam shchodo vykladannia ridnoi movy za pidruchnykom «Ridne slovo». Vybrani pedahohichni tvory. Vol. 2. Problemy rosiiskoi shkoly. Kyiv: Radianska shkola, 240–246.
  19. Starosta, V., Turianytsia, V. (2007). Velyke tvorinnia O. Dukhnovycha. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota, 11, 139–140.
  20. Kozubovska, I. (2013). Brytanskyi dosvid dystantsiinoho navchannia. Naukovyi visnyk UzhNU. Seriia: Pedahohika, sotsialna robota, 29, 67–69.
  21. Dukhnovich, A. (1859). Dilo ot bezdіliia Aleksandra Dukhnovicha. LNNBU іmenі V. Stefanika. Vіddіl rukopisіv. (Kopіia) F. NTSH. Od. zb., 842, 347.
  22. Kravets, V. (1986). Istoriia klasychnoi ta zarubizhnoi pedahohiky ta shkilnytstva. Ternopil, 436.
  23. Vygotskii, L. (2004). Igra i ee rol v psikhicheskom razvitii rebenka. Psikhologiia razvitiia rebenka. Moscow: Izd-vo Smysl, Izd-vo Eksmo, 200–223.
  24. Ziaziun, I., Kramushchenko, L., Kryvonos, I. et. al.; Ziaziun, I. (Ed.) (2004). Pedahohichna maisternist. Kyiv: Vyshcha shkola, 422.
  25. Dosin, A., Kozubovska, I. (2006). Problema vidkhylen u povedintsi v pedahohichnii spadshchyni O. Dukhnovycha ta A. Voloshyna. Osvita Zakarpattia, 3, 86–89.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-08-26

Як цитувати

Tymchyk, M. (2019). Аналіз основних проблем дидактики в педагогіці Олександра Духновича. ScienceRise: Pedagogical Education, (4 (31), 15–22. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.174117

Номер

Розділ

Педагогічна освіта