Професійно-синергетична науково-методична компетентність викладачів у системі післядипломної педагогічної освіти

Автор(и)

  • Svitlana Tolochko Національний авіаційний університет пр. Космонавта Комарова, 1, м. Київ, Україна, 03058, Україна https://orcid.org/0000-0002-9262-2311

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.174305

Ключові слова:

професійно-синергетична науково-методична компетентність викладачів, функціонально-філософська, загальнонаукова, конкретно-наукова, післядипломна педагогічна освіта

Анотація

У даній статті проаналізовано синергетичні параметри педагогіки як детермінанти креативного навчання, виявлено концептуальні, теоретико-методологічні, функціональні та компетентнісні засади становлення синергетичної педагогіки як нової міждисциплінарної галузі професійно-педагогічної діяльності. Визначено в авторській дефініції трактування поняття «синергетично-інтегрована науково-методична компетентність викладачів» як багатокомпонентна інтегральна система рівнозначних загальних (універсальних, ключових) та професійних компетентностей, реалізована наскрізно на всіх етапах навчання впродовж життя через об’єднання, взаємне використання та доповнення форм, методів, засобів і технологій, створення наукоємкого методичного супроводу освітнього процесу та на основі цього продукування наукових положень і аргументованих результатів унаслідок здійснення досліджень у певній галузі науки, які вирішують складні науково-теоретичні чи практичні проблеми. Означено й конкретизовано системні якості, здатності, здібності, готовності, сформованості формування професійно-синергетичної науково-методичної компетентності викладачів.

Деталізовано цінність професійно-синергетичної науково-методичної компетентності викладачів, що зумовлюється її функціями: для викладачів: самовизначення, самомотивування; саморефлексії та творчості; самонавчання, самовдосконалення та саморозвитку; самореалізації та саморегуляції; адаптивно-соціалізуюча; егозахисна, самопрофілактики та самореабілітації; для персоналу закладів післядипломної педагогічної освіти: діагностично-моніторингова; організаційно-проектна; методично-методологічна; партнерсько-соціалізуюча; психологічно-емоційна; підтримуючо-реалізаційна; аналітико-регуляційна.

Конкретизовано, що залежно від змісту професійно-синергетичної науково-методичної компетентності педагогів, викладачів та рівнів її когнітивної й технологічно-операційної складових визначено основні функціональні групи часткових компетентностей: функціонально-філософська, загальнонаукова, конкретно-наукова науково-методична компетентність та визначено їх структуру з метою визначення категоріального апарату та термінологічної бази даного дослідження.

Підсумовано, що ефективність формування професійно-синергетичної науково-методичної компетентності викладачів у системі післядипломної педагогічної освіти, на нашу думку, залежатиме від інтеграції можливостей її реалізації у формальній, неформальній та інформальній освіті. Педагогу, викладачеві життєво важливо здійснювати неперервну професійну освіту, застосовуючи інноваційні форми й методи, формуючи особистість здобувачів освіти, а також демонструючи таке ставлення до навчання на своєму прикладі, реалізуючи власну індивідуальну освітню траєкторію

Біографія автора

Svitlana Tolochko, Національний авіаційний університет пр. Космонавта Комарова, 1, м. Київ, Україна, 03058

Кандидат педагогічних наук

Кафедра управління професійною освітою

Посилання

  1. Ziaziun, I. A. (2012). Synerhetychni parametry pedahohiky yak determinanty kreatyvnoho navchannia. Kreatyvna pedahohika, 5, 7–13.
  2. Isaienko, V. M., Ridei, N. M., Navrotska, D. V., Bohutskyi, Yu. P., Ulishchenko, A. B. (2019). Synerhetychna pedahohika. Kyiv, 416.
  3. Ridei, N. M., Bohutskyi, Yu. P., Sholudiak, A. A. (2015). Suchasnyi stan doslidzhennia u sferi upravlinnia osvitoiu: analiz kerivnytstva VNZ. Nova pedahohichna dumka, 3, 2–30.
  4. Tolochko, S., Ridey, N. (2017). Theoretical substantiation of the necessity of formation of scientific-methodological competence of teachers in the system of postgraduate pedagogical education. ScienceRise: Pedagogical Education, 8 (16), 14–19. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2017.108974
  5. Tolochko, S. V. (2017). Naukovo-doslidnyi komponent naukovo-metodychnoi kompetentnosti vykladachiv u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity. Nova pedahohichna dumka, 3 (91), 14–18.
  6. Tolochko, S. (2019). Integrated competence of teaching and academic staff for the system of postgraduate pedagogical education. ScienceRise: Pedagogical Education, 1 (28), 22–29. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.155145
  7. Hammons, A. J., Fiese, B., Koester, B., Garcia, G. L., Parker, L., Teegarden, D. (2019). Increasing undergraduate interdisciplinary exposure through an interdisciplinary web-based video series. Innovations in Education and Teaching International, 1–11. doi: http://doi.org/10.1080/14703297.2019.1635902
  8. Karen, P. I., Bush, S. R. (2010). Educating students to cross boundaries between disciplines and cultures and between theory and practice. International Journal of Sustainability in Higher Education, 11 (1), 19–35. doi: http://doi.org/10.1108/14676371011010020
  9. Orazbayevaa, K. (2016). Professional Competence of Teachers in the Age of Globalization. International Journal of Environmental & Science Education, 11 (9), 2659–2672.
  10. Ridey, N. M., Tolochko, S. V. (2017). Methodology of expert assessment of the results of cognition, programs and development plans. Development and modernization of pedagogical and psychological sciences: experience of Poland and prospects of Ukraine. Vol. 3, 170–189.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-08-26

Як цитувати

Tolochko, S. (2019). Професійно-синергетична науково-методична компетентність викладачів у системі післядипломної педагогічної освіти. ScienceRise: Pedagogical Education, (4 (31), 23–27. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.174305

Номер

Розділ

Педагогічна освіта