Систематизація центрів освіти дорослих як провайдерів неформального навчання в Україні

Автор(и)

  • Olena Samodumska Класичний приватний університет вул. Жуковського, 70-б, Запоріжжя, Україна, 69002, Україна https://orcid.org/0000-0002-7884-8138

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.176303

Ключові слова:

центри освіти дорослих, провайдери неформального навчання, освітні послуги

Анотація

Процес навчання дорослих в умовах неформальної освіти є організованою діяльністю андрагогів і дорослих, які навчаються, за неофіційними навчальними програмами, в умовах вільного вибору, для досягнення визначених дорослими особистісних і професійних навчальних цілей. Забезпечують цей процес провайдери неформальних освітніх послуг, серед яких різноманітні компанії, організації, установи чи фізичні особи, які ці послуги постачають цільовій аудиторії дорослого населення. Центри освіти дорослих сьогодні в Україні є такими провайдерами, що стрімко розвиваються.

Стаття присвячена узагальненню та систематизації Центрів освіти дорослих як провайдерів неформального навчання дорослих в Україні. Проаналізовано різні за формами та видами діючі в Україні Центри освіти дорослих. Визначені пріоритетні ознаки. Систематизовано Центри освіти дорослих як провайдерів неформального навчання дорослих відповідно визначених ознак. Узагальнено провідні функції їхньої діяльності.

Виходячи з існуючого в Україні досвіду діяльності Центрів освіти дорослих, основними ознаками для систематизації визначено: рівень самостійності; форма власності; організаційно-правова форма; канали інформування цільової аудиторії про зміст діяльності та події; рівень та напрями надання освітніх послуг; охоплення цільової аудиторії дорослого населення. Відповідно названих ознак у статті представлені результати здійсненої систематизації.

Основними функціями діяльності Центрів освіти дорослих є: забезпечують дорослих суспільним простором для навчання й соціально-культурної інтеграції; слугують форумом актуальних освітніх запитів; зорієнтовані на задоволення пріоритетних освітніх потреб дорослих; надають комплекс освітніх послуг для різних категорій дорослих; створюють майданчики сприятливої освітньої взаємодії між андрагогами і учасниками

Біографія автора

Olena Samodumska, Класичний приватний університет вул. Жуковського, 70-б, Запоріжжя, Україна, 69002

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедрa освіти та управління навчальним закладом

Посилання

  1. Pro osvitu. Zakon Ukrayiny No. 2145-VIII. 05.09.2017 [About education. Law of Ukraine No. 2145-VIII 05.09.2017] (2017). Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/page
  2. Samodumska, O. L. (2019). Leading subjects of non-formal adult education in Ukraine. Aktuální pedagogika, 2-3, 45–50.
  3. Rasskazova, O. L. (2017). Provaidery neformalnoho navchannia doroslykh yak subiekty osvitnoi diialnosti [Providers of non-formal adult learning as the subjects of educational activity]. Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohika, XVIII (2 (19)), 178–185.
  4. Samodumska, O. L., Samoilenko, O. A. (2019). Neformalna osvita doroslykh: dosvid krain Yevropeiskoho Soiuzu [Non-formal adult education: the experience of the countries of the European Union] Visnyk Hlukhivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka, 39, 202–213.
  5. Osvita doroslykh: bibliohrafichnyi pokazhchyk: naukove vydannia. [Adult education: a bibliography: scientific publication] (2016). Kyiv: TOV «DKS-Tsentr», 144.
  6. Terytoriia uspikhu [Territory of success] (2015). Praktyko oriientovanyi dodatok do zbirnyka naukovykh prats «Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy», 1, 48.
  7. Tsentry osvity doroslykh. Osvita yak suspilna vidpovidalnist [Adult education centers. Education as a public responsibility] (2011). Berlin. Available at: http://www.dvv-international.org.ua/fileadmin/files/eastern-neighbors/Ukraina_pics/ukraine_2/centry_obrazov_vzroslykh.pdf
  8. Pryima, S. M. (2016). Tsentry osvity doroslykh u konteksti pereosmyslennia misii universytetu [Adult education centers in the context of rethinking the University's mission]. Pedagogika ta psykhologiya, 52, 173–186.
  9. Anishchenko, O. V. (2018). Modeli tsentriv osvity doroslykh v Ukraini [Models of adult education centers in Ukraine]. Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy, 1 (14), 22–35.
  10. Fond rozvytku hromadskykh orhanizatsii «Zakhidno-ukrainskyi resursnyi tsentr» [Foundation for NGO development «West-Ukrainian resource center»]. Available at: https://zurc.org/community/gromadski-organizatsiyi/

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-08-26

Як цитувати

Samodumska, O. (2019). Систематизація центрів освіти дорослих як провайдерів неформального навчання в Україні. ScienceRise: Pedagogical Education, (4 (31), 36–40. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.176303

Номер

Розділ

Педагогічна освіта