Студентоценроване навчання в процесі управління якістю професійної підготовки майбутнього вчителя
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.176797Ключові слова:
студентоцентроване навчання, студентоцентрований підхід, управління, якість, професійна підготовка, майбутній вчительАнотація
В статті розкрито сутність поняття «студентоцентроване навчання», як нову парадигму освітнього процесу вищої школи. Розглянуто заходи і процедури, які передбачає студентоцентроване навчання, відповідно до вимог Стандартів та рекомендацій щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG-2015). Окреслено цілі студентоцентрованої моделі освіти, охарактеризовано кількісні та якісні інструменти впровадження студентоцентрованого навчання в сучасних закладах вищої освіти. Визначено особливості організації освітнього процесу на засадах студентоцентрованого підходу. Висвітлено досвід реалізації студентоцентрованого навчання в системі управління якістю професійної підготовки майбутнього вчителя у Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка (Україна). Індикаторами реалізації студентоцентрованого навчання в ТНПУ є: участь студентів в обговоренні та вирішенні питань удосконалення освітнього процесу, науково-дослідної роботи, участь у заходах (процесах) щодо забезпечення якості вищої освіти. Студенти делегують своїх представників до робочих, консультативно-дорадчих органів; внесення пропозицій щодо змісту навчальних планів і освітніх програм. Мають можливість вибору навчальних дисциплін, навчання одночасно за декількома освітніми програмами академічної мобільності. В ТНПУ розроблено чіткі процедури реалізації студентами своїх прав, врахування результатів опитувань в процесі прийняття управлінських рішень. Студентів активно залучають до співпраці зі стейкхолдерами, наявні послуги підтримки випускників та розвитку кар’єри. В статті доведено, що запровадження студентоцентрованого навчання забезпечує автономність особистості студента, взаємоповагу в стосунках «студент-викладач», гнучкі навчальні траєкторії, систематичний моніторинг якості освітніх послуг, підвищує мотивацію студентів до навчання та саморефлексії
Посилання
- Paris Communiqué (2018). Paris. Available at: http://www.ehea2018.paris/Data/ElFinder/s2/Communique/EHEAParis2018-Communique-final.pdf
- Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG) (2015). Kyiv: CS Ltd., 32. Available at: http://www.britishcouncil.org.ua/sites/default/files/standards-and-guidelines_for_qa_in_the_ehea_2015.pdf
- Bahrushin, V. (2018). University and student. Available at: http://education-ua.org/ua/articles/1270-universitet-i-student
- Finikov, T. V., Tereshchuk, V. I. (Eds.) (2018). Local quality management systems: world experience and Ukrainian construction practices. Kyiv: Taxon, 316.
- Fedorchenko, Yu. (2018). About the nature of the educational program in general. Available at: http://education-ua.org/ua/articles/1264-pro-rozbudovu-sistemi-vnutrishnogo-zabezpechennya-yakosti-vishchoji-osvitiвтор
- Rashkevich, Yu. M. (2014). The Bologna Process and the New Higher Education Paradigm. Lviv: Publishing House of Lviv Polytechnic, 168.
- Soroka, Yu. (2014). Practicing student-centered education: diagnostic aspects of student expectations. Bulletin of the Karazin Kharkiv National University. "Sociological Studies of Modern Society: Methodology, Theory, Methods", 32 (1101), 190–194.
- On Higher Education: Law of Ukraine No. 1556-VII. 01.07.2014. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
- National Science and Education Glossary (2018). Kyiv: CONVI PRINT LLC, 524.
- Allais, S. (2014). Selling Out Education: National Qalifications Frameworks and the Neglect of Knowledge. Rotterdam: Sensev Publisher, 247.
- Woznicki, J. (2012). Bechmarcing w systemi zskolnictwa wyzszego. Wybrane Problemy. Warszawa, 5–14.
- TUNING: Educational Structures in Europe. Available at: https://www.uv.es/alfa-acro/documentos/documentosinteres/7.htm
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Mariya Boyko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.