Фінансові аспекти економічної складової прогнозування та розвитку закладів освіти в Україні

Автор(и)

  • Ірина Олександрівна Климчук Інститут педагогіки Національна Академія педагогічних наук України вул. Січових Стрільців, 52-А, м. Київ, Україна, 04053, Україна https://orcid.org/0000-0002-1883-480X

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.185139

Ключові слова:

фінансування освіти, показники фінансування, фактори впливу на освітню послугу, моделі фінансування

Анотація

Проведено літературний аналіз економічних питань розвитку системи освіти, зокрема від класиків економічної теорії розвитку «людського капіталу» до сучасних концепцій розвитку освітянської галузі. Проведено концептуальний аналіз системи вдосконалення бюджетного та позабюджетного фінансування закладів освіти в України, зокрема специфіки та різних механізмів залучення коштів, а саме внутрішніх джерел фінансування – державного фінансування (бюджету), та зовнішніх джерел фінансування (недержаного фінансування).

Проведено аналіз теоретико-методичних аспектів фінансово-економічного забезпечення закладів загальної середньої освіти в Україні. Проаналізовано основні показники бюджетного фінансування загальної середньої освіти в Україні за останній період, а саме: показник обсягу освітньої субвенції, показник середньої річної заробітної плати педагогічних працівників, показник «гроші ходять за вчителем», показник додаткові видатки. Наведено статистичні дані щодо бюджетного фінансування окремих регіонів України, зокрема видатків на оплату праці.

Розглянуто показник, від якого залежить обсяг видатків на освіту, а саме показник вартості освітньої послуги. Представлені сукупності факторів, що безпосередньо впливають на вартість освітньої послуги, а саме: зовнішніх факторів, вплив яких не залежить від діяльності конкретного освітнього закладу та внутрішніх фактори, які безпосередньо впливають на специфіку діяльності освітнього закладу. Розглянуто вартість освітніх послуг в залежності від порядку її нарахування, що на практиці відображається в «чистій вартості освітньої послуги» та «повній вартості освітньої послуги».

З урахуванням зростання обсягів попиту та пропозиції освітніх послуг, в статті представлені основні моделі фінансування освіти в різних країнах світу, зокрема модель орієнтована на вільний ринок, що характеризується скороченням державних витрат на освіту і розвитком конкуренції, приватизацією навчальних закладів, розвитком приватних навчальних закладів; модель, орієнтована на суспільний ринок, характеризується частковою приватизацією системи освітніх установ, скороченням державного фінансування освіти та підвищенням вкладень індивідуумів в отримання якісної освіти; антиринкова модель фінансування освіти, орієнтована на альтернативне інтегроване суспільство, характеризується переважною роллю держави у вирішенні питань фінансування освіти, бюджетним фінансуванням

Біографія автора

Ірина Олександрівна Климчук, Інститут педагогіки Національна Академія педагогічних наук України вул. Січових Стрільців, 52-А, м. Київ, Україна, 04053

Кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник

Посилання

  1. Kontseptsiia novoi ukrainskoi shkoly: Kontseptualni zasady reformuvannia ukrainskoi shkoly (2016). Available at: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf
  2. Pro zatverdzhennia Instruktsii pro orhanizatsiiu ta diialnist himnazii. Instruktsii pro orhanizatsiiu ta diialnist litseiu (2002). Nakaz Ministerstva osvity Ukrainy No. 1/9-472. 28.10.2002. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v-472290-02
  3. Tymchyshyn, B. (2018). Osvitnia reforma: druha shkola vtrachaie spetsstatus, himnaziiu – zberezhut. Available at: http://vikna.if.ua/news/category/education/2018/04/04/83308/view
  4. Novaia ukrainskaia shkola: chego zhdat ot reformy obrazovaniia v Ukraine. Available at: https://www.segodnya.ua/ukraine/novaya-ukrainskaya-shkola-chto-zhdat-roditelyam-ot-reformy-obrazovaniya-1291098.html
  5. Klymchuk, I. O. (2014). Teoriia i tekhnolohii realizatsii investytsiinykh mekhanizmiv u shkilnii osviti. Kyiv, 87.
  6. Hlobalizatsiia (2009). Kyiv: Amadei, 480.
  7. Ukraina – learning nation. Available at:https://strategy.uifuture.org/ukraina-learning-nation.html
  8. Shukevich, Iu. Ekonomika shkoly: prozrachno, chestno, legalno. Available at: https://zn.ua/EDUCATION/ekonomika_shkoly_prozrachno,_chestno,_legalno.html
  9. Shukevych, Yu. (2018). Biudzhet osvity ta nauky 2019. Analitychnyi tsentr SEDOS. Available at: https://cedos.org.ua/uk/articles/biudzhet-osvity-ta-nauky-2019
  10. Zakon "Pro Derzhavnyi biudzhet Ukrainy na 2020 rik. Available at: https://www.rada.gov.ua/news/Novyny/184452.html
  11. Altbach, P. G., Knight, J. (2007). The Internationalization of Higher Education: Motivations and Realities. Journal of Studies in International Education, 11 (3-4), 290–305. doi: http://doi.org/10.1177/1028315307303542
  12. Amaral, A., Neave, G., Musselin, C., Maassen, P. (Eds.) (2009). European Integration and the Governance of Higher Education and Research. Higher Education Dynamics, 6, 11. doi: http://doi.org/10.1007/978-1-4020-9505-4
  13. Elken, M., Gornitzka, A, Maassen, P., Vukasovic, M. (2011). European integration and the transformation of higher education. University of Oslo research paper, 57.
  14. Janmaat, J. G. (2008). Nation-Building, Democratization and Internationalization as Competing Priorities in Ukraine’s Education System. Nationalities Papers, 36, 1–23. doi: http://doi.org/10.1080/00905990701848317

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-04

Як цитувати

Климчук, І. О. (2019). Фінансові аспекти економічної складової прогнозування та розвитку закладів освіти в Україні. ScienceRise: Pedagogical Education, (6 (33), 11–15. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.185139

Номер

Розділ

Педагогічна освіта