Оцінка готовності майбутнього доктора філософії до дослідницько-інноваційної діяльності: критерії, показники, рівні

Автор(и)

  • Viktoriia Meniailo Запорізький національний університет вул. Жуковського, 66, м. Запоріжжя, Україна, 69600, Україна

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.185525

Ключові слова:

доктор філософії, готовність до дослідницько-інноваційної діяльності, аспірант, критеріально-рівневий підхід

Анотація

Актуальність дослідження обумовлена необхідністю підвищення дослідницько-інноваційної підготовки майбутніх докторів філософії, спроможних конкурувати у міжнародному науковому середовищі. У даній статті за допомогою критеріально-рівневого підходу розроблено механізм оцінки готовності майбутніх докторів філософії до дослідницько-інноваційної діяльності, яка представлена сукупністю мотиваційно-цільового, особистісно-креативного, змістовно-діяльнісного та рефлексивно-перспективного компонентів. Визначено мотиваційний, творчий, когнітивний, діяльнісний та рефлексивний критерії готовності, які вимірюються через систему запропонованих показників. Виділено низький (адаптаційний), середній (пошуковий) та високий (творчий) рівні готовності до дослідницько-інноваційної діяльності. Представлено покомпонентну характеристику рівнів готовності, що є необхідною умовою для побудови концептуальної моделі дослідницько-інноваційної підготовки аспірантів. Доведено, що загальний рівень готовності майбутніх докторів філософії до дослідницько-інноваційної діяльності визначається, насамперед, її продуктивністю. Серед результатів дослідницько-інноваційної діяльності аспіранта з низьким рівнем готовності будуть лише ті, що передбачені формальними вимогами, тобто тези доповідей на всеукраїнських та міжнародних конференціях та статті державною мовою у фахових виданнях України. Середній рівень характеризується тим, що аспірант намагається поширювати свої знання за кордоном (має публікації у зарубіжних виданнях); знаходить способи їх практичного застосування, що підтверджується наявними патентами; бачить в собі сили конкурувати за додаткове фінансування, тому готує відповідні заявки та бере участь у конкурсах на отримання грантів, премій стипендій. І, нарешті, високий рівень готовності описує аспіранта, який має публікації у міжнародних науковометричних базах Scopus і Web of Science та/або реальний досвід залучення зовнішнього фінансування на реалізацію власних проектів (отриманий грант, премія, стипендія, укладений госпдоговір, продана ліцензія). Визначені у роботі критерії, показники та рівні надають можливість проводити діагностику готовності майбутніх докторів філософії до дослідницько-інноваційної діяльності у процесі їхньої підготовки, а також виявляти ті компоненти цієї готовності, які сформовані недостатньо

Біографія автора

Viktoriia Meniailo, Запорізький національний університет вул. Жуковського, 66, м. Запоріжжя, Україна, 69600

Кандидат фізико-математичних наук, доцент

Кафедра педагогіки і психології освітньої діяльності

Посилання

  1. Kwiek, M. (2015). Uniwersytet w dobie przemian. Instytucje i kadra akademicka w warunkach rosnñcej konkurencji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 544.
  2. Dorozhnia karta intehratsii Ukrainy do Yevropeiskoho doslidnytskoho prostoru (ERA-UA) (2018). Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. No. 3/1-7. 22.03.2018.
  3. Bordiug, N. (2019). Criteria and formation levels of professional competences of specialists of the nature protection branch in ecological monitoring. ScienceRise: Pedagogical Education, 4 (31), 4–7. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.174106
  4. Kosheleva, N. H. (2014). Vyznachennia kryteriiv otsiniuvannia hotovnosti maibutnikh ekonomistiv do innovatsiinoi fakhovoi diialnosti. Naukova skarbnytsia osvity Donechchyny, 2 (19), 48–51.
  5. Kovalchuk, O. M. (2016). Pidhotovka mahistriv humanitarnykh spetsialnostei do innovatsiinoi profesiinoi diialnosti v umovakh stupenevoi osvity. Lutsk, 312.
  6. Muratova, E. I., Fedorov, I. V. (2009). Metodologiia i tekhnologiia ocenki gotovnosti vypusknikov tekhnicheskikh vuzov k innovacionnoi deiatelnosti. Problemi іnzhenerno-pedagogіchnoi osvіti, 24-25, 269–281.
  7. Andrieiev, A. M. (2018). Pidhotovka maibutnoho vchytelia fizyky do orhanizatsii innovatsiinoi diialnosti uchniv u navchalnomu protsesi. Zaporizhzhia: STATUS, 380.
  8. Iaroshenko, O. G. (2016). Integraciia obrazovatelnoi i nauchno-issledovatelskoi deiatelnosti kak sostavliaiuschikh podgotovki buduschogo specialista v usloviiakh modernizacii vysshego obrazovaniia. Mezhdunarodnii zhurnal prikladnikh i fundamentalnikh issledovanii, 4, 322–325.
  9. Mеnyajlo, V. (2019). Structure of the readiness of future doctor of philosophy to research-innovative activities. Balkan Scientific Review, 3 (1 (3)), 49–51.
  10. Verderame, M. F., Freedman, V. H., Kozlowski, L. M., McCormack, W. T. (2018). Competency-based assessment for the training of PhD students and early-career scientists. ELIFE, 7. doi: http://doi.org/10.7554/elife.34801

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-04

Як цитувати

Meniailo, V. (2019). Оцінка готовності майбутнього доктора філософії до дослідницько-інноваційної діяльності: критерії, показники, рівні. ScienceRise: Pedagogical Education, (6 (33), 29–33. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.185525

Номер

Розділ

Педагогічна освіта