Оцінка готовності майбутнього доктора філософії до дослідницько-інноваційної діяльності: критерії, показники, рівні
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.185525Ключові слова:
доктор філософії, готовність до дослідницько-інноваційної діяльності, аспірант, критеріально-рівневий підхідАнотація
Актуальність дослідження обумовлена необхідністю підвищення дослідницько-інноваційної підготовки майбутніх докторів філософії, спроможних конкурувати у міжнародному науковому середовищі. У даній статті за допомогою критеріально-рівневого підходу розроблено механізм оцінки готовності майбутніх докторів філософії до дослідницько-інноваційної діяльності, яка представлена сукупністю мотиваційно-цільового, особистісно-креативного, змістовно-діяльнісного та рефлексивно-перспективного компонентів. Визначено мотиваційний, творчий, когнітивний, діяльнісний та рефлексивний критерії готовності, які вимірюються через систему запропонованих показників. Виділено низький (адаптаційний), середній (пошуковий) та високий (творчий) рівні готовності до дослідницько-інноваційної діяльності. Представлено покомпонентну характеристику рівнів готовності, що є необхідною умовою для побудови концептуальної моделі дослідницько-інноваційної підготовки аспірантів. Доведено, що загальний рівень готовності майбутніх докторів філософії до дослідницько-інноваційної діяльності визначається, насамперед, її продуктивністю. Серед результатів дослідницько-інноваційної діяльності аспіранта з низьким рівнем готовності будуть лише ті, що передбачені формальними вимогами, тобто тези доповідей на всеукраїнських та міжнародних конференціях та статті державною мовою у фахових виданнях України. Середній рівень характеризується тим, що аспірант намагається поширювати свої знання за кордоном (має публікації у зарубіжних виданнях); знаходить способи їх практичного застосування, що підтверджується наявними патентами; бачить в собі сили конкурувати за додаткове фінансування, тому готує відповідні заявки та бере участь у конкурсах на отримання грантів, премій стипендій. І, нарешті, високий рівень готовності описує аспіранта, який має публікації у міжнародних науковометричних базах Scopus і Web of Science та/або реальний досвід залучення зовнішнього фінансування на реалізацію власних проектів (отриманий грант, премія, стипендія, укладений госпдоговір, продана ліцензія). Визначені у роботі критерії, показники та рівні надають можливість проводити діагностику готовності майбутніх докторів філософії до дослідницько-інноваційної діяльності у процесі їхньої підготовки, а також виявляти ті компоненти цієї готовності, які сформовані недостатньоПосилання
- Kwiek, M. (2015). Uniwersytet w dobie przemian. Instytucje i kadra akademicka w warunkach rosnñcej konkurencji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 544.
- Dorozhnia karta intehratsii Ukrainy do Yevropeiskoho doslidnytskoho prostoru (ERA-UA) (2018). Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. No. 3/1-7. 22.03.2018.
- Bordiug, N. (2019). Criteria and formation levels of professional competences of specialists of the nature protection branch in ecological monitoring. ScienceRise: Pedagogical Education, 4 (31), 4–7. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.174106
- Kosheleva, N. H. (2014). Vyznachennia kryteriiv otsiniuvannia hotovnosti maibutnikh ekonomistiv do innovatsiinoi fakhovoi diialnosti. Naukova skarbnytsia osvity Donechchyny, 2 (19), 48–51.
- Kovalchuk, O. M. (2016). Pidhotovka mahistriv humanitarnykh spetsialnostei do innovatsiinoi profesiinoi diialnosti v umovakh stupenevoi osvity. Lutsk, 312.
- Muratova, E. I., Fedorov, I. V. (2009). Metodologiia i tekhnologiia ocenki gotovnosti vypusknikov tekhnicheskikh vuzov k innovacionnoi deiatelnosti. Problemi іnzhenerno-pedagogіchnoi osvіti, 24-25, 269–281.
- Andrieiev, A. M. (2018). Pidhotovka maibutnoho vchytelia fizyky do orhanizatsii innovatsiinoi diialnosti uchniv u navchalnomu protsesi. Zaporizhzhia: STATUS, 380.
- Iaroshenko, O. G. (2016). Integraciia obrazovatelnoi i nauchno-issledovatelskoi deiatelnosti kak sostavliaiuschikh podgotovki buduschogo specialista v usloviiakh modernizacii vysshego obrazovaniia. Mezhdunarodnii zhurnal prikladnikh i fundamentalnikh issledovanii, 4, 322–325.
- Mеnyajlo, V. (2019). Structure of the readiness of future doctor of philosophy to research-innovative activities. Balkan Scientific Review, 3 (1 (3)), 49–51.
- Verderame, M. F., Freedman, V. H., Kozlowski, L. M., McCormack, W. T. (2018). Competency-based assessment for the training of PhD students and early-career scientists. ELIFE, 7. doi: http://doi.org/10.7554/elife.34801
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Viktoriia Meniailo
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.