Характеристика рівнів сформованості дидактичних і практичних умінь і навичок майбутніх корекційних педагогів до роботи в умовах освітнього інклюзивного простору
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.185627Ключові слова:
інклюзія, інклюзивна освіта, інклюзивне середовище, компетентність, розвивальне середовищеАнотація
У статті охарактеризовані рівні сформованості дидактичних і практичних умінь та навичок майбутніх корекційних педагогів до роботи в умовах інклюзивного освітнього простору. Охарактеризовано проект стандарту вищої освіти України за першим (бакалаврським) рівнем, ступенем бакалавра, з галузі знань 01 Освіта, спеціальності 016 Спеціальна освіта. Оптимізувати процес формування професійної готовності корекційного педагога до роботи в умовах інклюзивного освітнього простору можна шляхом включення у навчальний план нових дисциплін з використанням інноваційних моніторингових та освітніх технологій, що сприятиме підвищенню інтересу корекційних педагогів до діяльності в умовах інклюзивного освітнього простору, формуванню навичок самостійного нагромадження знань і застосування їх у професійній діяльності.
Для проведення експериментальної роботи нами розроблено експериментальні завдання до кожного з виокремлених критеріальних показників з метою з’ясування рівнів готовності майбутніх корекційних педагогів до роботи в інклюзивних навчальних закладах. Серед яких: тести (на готовність до інноваційної діяльності, на цілеспрямованість тощо), розбір проблемних ситуацій, сторітелінг, дискусії, доповіді на науково-практичний семінар «Тенденції розвитку інклюзивної освіти», круглий стіл «Обмін досвідом роботи», педагогічні ігри «Методика роботи в інклюзії», «Хто краще?», аналіз проблемних педагогічних ситуацій тощо.
Аналіз результатів дослідження дозволив зробити висновок щодо необхідності розвитку дидактичних знань та практичних умінь та навичок корекційних педагогів для роботи в умовах інклюзивного освітнього простору. Дослідження дозволило визначити особливості підготовки корекційних педагогів до роботи в умовах інклюзивного освітнього простору.
Дослідження дозволило визначити особливості підготовки майбутніх корекційних педагогів до роботи в умовах інклюзивного освітнього простору. Серед них: недостатня мотивація до роботи в інклюзивних закладах, емоційна нестабільність; відсутність системної дидактичної та практичної підготовки майбутніх корекційних педагогів до роботи в інклюзивних класах, змістова обмеженість модулів навчальних дисциплін, які не містять основ дидактико-практичної підготовки майбутніх корекційних педагогів до роботи в умовах освітнього інклюзивного простору, недостатнє матеріально-технічне забезпечення тощо
Посилання
- Broderick, A., Mehta-Parekh, H., Reid, D. K. (2005). Differentiating Instruction for Disabled Students in Inclusive Classrooms. Theory Into Practice, 44 (3), 194–202. doi: http://doi.org/10.1207/s15430421tip4403_3
- Hodkinson, A. (2010). Inclusive and special education in the English educational system: historical perspectives, recent developments and future challenges. Research in Education, 73, 15–29.
- Mattson, E.-H., Hansen, A.-M. (2009). Inclusive and exclusive education in Sweden: principals opinions and experiences. European Journal of Special Needs Education, 24 (4), 34–56. doi: http://doi.org/10.1080/08856250903223112
- Budiak, L. V. (2009). Osnovy inkliuzyvnoi osvity. Cherkasy: Vyd. ChNU, 90.
- Davydenko, H. V. (2015). Umovy vprovadzhennia inkliuzyvnoho navchannia u vyshchykh navchalnykh zakladakh Yevropeiskoho Soiuzu (psykholoho-mentalnyi, orhanizatsiinyi ta sotsialnyi aspekty). Vinnytsia: TOV «Nilan-LTD», 102.
- Martynchuk, O. V. (2018). Pidhotovka fakhivtsiv zi spetsialnoi osvity do profesiinoi diialnosti v inkliuzyvnomu osvitnomu seredovyshchi. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 430.
- Savinova, N. V. (2016). Problemy pidhotovky maibutnikh korektsiinykh pedahohiv do roboty v umovakh inkliuzyvnoho navchalnoho zakladu. Aktualni problemy korektsiinoi osvity. Available at: http://aqce.com.ua/download/publications/96/69.pdf/ Last accessed: 18.06.2018
- Sheremet, M. K., Pakhomova, N. H., Myronova, S. P., Fedorenko, S. V. (2017). Standart vyshchoi osvity Ukrainy za druhym (mahisterskym) rivnem, stupenem mahistra, z haluzi znan 01 Osvita, spetsialnosti 016 Spetsialna osvita. Kyiv, 20.
- Sheremet, M. K., Pakhomova, N. H., Myronova, S. P., Fedorenko, S. V. (2017). Standart vyshchoi osvity Ukrainy za pershym (bakalavrskym) rivnem, stupenem bakalavra, z haluzi znan 01 Osvita, spetsialnosti 016 Spetsialna osvita. Kyiv, 17.
- Berehova, M. (2019). Levels of formation of gnostic-technological competence of future speech therapist to work in the conditions of inclusive education. ScienceRise: Pedagogical Education, 1 (28), 9–12. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.155002
- Berehova, M. I., Savinova, N. V. (2018). Rivni sformovanosti motyvatsiino-emotsiinoi hotovnosti maibutnikh lohopediv do roboty v umovakh inkliuzyvnoho navchannia. Humanitarium. Pedahohika, 43 (2), 121–130.
- Berehova, M. I. (2019). Dydaktyko-praktychna pidhotovka maibutnikh korektsiinykh pedahohiv do roboty v umovakh inkliuzyvnoho osvitnoho prostoru. Kyiv: Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova, 19. Available at: https://npu.edu.ua/images/file/vidil_aspirant/avtoref/%D0%94_26.053.23/Beregova.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Natalia Savinova, Mariya Berehova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.