Характеристика рівнів сформованості дидактичних і практичних умінь і навичок майбутніх корекційних педагогів до роботи в умовах освітнього інклюзивного простору

Автор(и)

  • Natalia Savinova Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського вул. Нікольська, 24, м. Миколаїв, Україна, 54001, Україна https://orcid.org/0000-0003-2617-8221
  • Mariya Berehova Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського вул. Нікольська, 24, м. Миколаїв, Україна, 54001, Україна https://orcid.org/0000-0003-4784-4465

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.185627

Ключові слова:

інклюзія, інклюзивна освіта, інклюзивне середовище, компетентність, розвивальне середовище

Анотація

У статті охарактеризовані рівні сформованості дидактичних і практичних умінь та навичок майбутніх корекційних педагогів до роботи в умовах інклюзивного освітнього простору. Охарактеризовано проект стандарту вищої освіти України за першим (бакалаврським) рівнем, ступенем бакалавра, з галузі знань 01 Освіта, спеціальності 016 Спеціальна освіта. Оптимізувати процес формування професійної готовності корекційного педагога до роботи в умовах інклюзивного освітнього простору можна шляхом включення у навчальний план нових дисциплін з використанням інноваційних моніторингових та освітніх технологій, що сприятиме підвищенню інтересу корекційних педагогів до діяльності в умовах інклюзивного освітнього простору, формуванню навичок самостійного нагромадження знань і застосування їх у професійній діяльності.

Для проведення експериментальної роботи нами розроблено експериментальні завдання до кожного з виокремлених критеріальних показників з метою з’ясування рівнів готовності майбутніх корекційних педагогів до роботи в інклюзивних навчальних закладах. Серед яких: тести (на готовність до інноваційної діяльності, на цілеспрямованість тощо), розбір проблемних ситуацій, сторітелінг, дискусії, доповіді на науково-практичний семінар «Тенденції розвитку інклюзивної освіти», круглий стіл «Обмін досвідом роботи», педагогічні ігри «Методика роботи в інклюзії», «Хто краще?», аналіз проблемних педагогічних ситуацій тощо.

Аналіз результатів дослідження дозволив зробити висновок щодо необхідності розвитку дидактичних знань та практичних умінь та навичок корекційних педагогів для роботи в умовах інклюзивного освітнього простору. Дослідження дозволило визначити особливості підготовки корекційних педагогів до роботи в умовах інклюзивного освітнього простору.

Дослідження дозволило визначити особливості підготовки майбутніх корекційних педагогів до роботи в умовах інклюзивного освітнього простору. Серед них: недостатня мотивація до роботи в інклюзивних закладах, емоційна нестабільність; відсутність системної дидактичної та практичної підготовки майбутніх корекційних педагогів до роботи в інклюзивних класах, змістова обмеженість модулів навчальних дисциплін, які не містять основ дидактико-практичної підготовки майбутніх корекційних педагогів до роботи в умовах освітнього інклюзивного простору, недостатнє матеріально-технічне забезпечення тощо

Біографії авторів

Natalia Savinova, Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського вул. Нікольська, 24, м. Миколаїв, Україна, 54001

Доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедрa спеціальної освіти

Mariya Berehova, Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського вул. Нікольська, 24, м. Миколаїв, Україна, 54001

Викладач

Кафедра спеціальної освіти

Посилання

  1. Broderick, A., Mehta-Parekh, H., Reid, D. K. (2005). Differentiating Instruction for Disabled Students in Inclusive Classrooms. Theory Into Practice, 44 (3), 194–202. doi: http://doi.org/10.1207/s15430421tip4403_3
  2. Hodkinson, A. (2010). Inclusive and special education in the English educational system: historical perspectives, recent developments and future challenges. Research in Education, 73, 15–29.
  3. Mattson, E.-H., Hansen, A.-M. (2009). Inclusive and exclusive education in Sweden: principals opinions and experiences. European Journal of Special Needs Education, 24 (4), 34–56. doi: http://doi.org/10.1080/08856250903223112
  4. Budiak, L. V. (2009). Osnovy inkliuzyvnoi osvity. Cherkasy: Vyd. ChNU, 90.
  5. Davydenko, H. V. (2015). Umovy vprovadzhennia inkliuzyvnoho navchannia u vyshchykh navchalnykh zakladakh Yevropeiskoho Soiuzu (psykholoho-mentalnyi, orhanizatsiinyi ta sotsialnyi aspekty). Vinnytsia: TOV «Nilan-LTD», 102.
  6. Martynchuk, O. V. (2018). Pidhotovka fakhivtsiv zi spetsialnoi osvity do profesiinoi diialnosti v inkliuzyvnomu osvitnomu seredovyshchi. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury, 430.
  7. Savinova, N. V. (2016). Problemy pidhotovky maibutnikh korektsiinykh pedahohiv do roboty v umovakh inkliuzyvnoho navchalnoho zakladu. Aktualni problemy korektsiinoi osvity. Available at: http://aqce.com.ua/download/publications/96/69.pdf/ Last accessed: 18.06.2018
  8. Sheremet, M. K., Pakhomova, N. H., Myronova, S. P., Fedorenko, S. V. (2017). Standart vyshchoi osvity Ukrainy za druhym (mahisterskym) rivnem, stupenem mahistra, z haluzi znan 01 Osvita, spetsialnosti 016 Spetsialna osvita. Kyiv, 20.
  9. Sheremet, M. K., Pakhomova, N. H., Myronova, S. P., Fedorenko, S. V. (2017). Standart vyshchoi osvity Ukrainy za pershym (bakalavrskym) rivnem, stupenem bakalavra, z haluzi znan 01 Osvita, spetsialnosti 016 Spetsialna osvita. Kyiv, 17.
  10. Berehova, M. (2019). Levels of formation of gnostic-technological competence of future speech therapist to work in the conditions of inclusive education. ScienceRise: Pedagogical Education, 1 (28), 9–12. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.155002
  11. Berehova, M. I., Savinova, N. V. (2018). Rivni sformovanosti motyvatsiino-emotsiinoi hotovnosti maibutnikh lohopediv do roboty v umovakh inkliuzyvnoho navchannia. Humanitarium. Pedahohika, 43 (2), 121–130.
  12. Berehova, M. I. (2019). Dydaktyko-praktychna pidhotovka maibutnikh korektsiinykh pedahohiv do roboty v umovakh inkliuzyvnoho osvitnoho prostoru. Kyiv: Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova, 19. Available at: https://npu.edu.ua/images/file/vidil_aspirant/avtoref/%D0%94_26.053.23/Beregova.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-04

Як цитувати

Savinova, N., & Berehova, M. (2019). Характеристика рівнів сформованості дидактичних і практичних умінь і навичок майбутніх корекційних педагогів до роботи в умовах освітнього інклюзивного простору. ScienceRise: Pedagogical Education, (6 (33), 4–10. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.185627

Номер

Розділ

Педагогічна освіта