Солідарна відповідальність лікаря, професійної спільноти та медичної освіти при підготовці кадрів системи охорони здоров'я

Автор(и)

  • Volodymyr Krasnov Національна медична академія післядипломної освіти імені П. Л. Шупика вул. Дорогожицька, 9, м. Київ, Україна, 04112, Україна https://orcid.org/0000-0002-5967-9260

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.185630

Ключові слова:

солідарна відповідальність, підготовка медичних кадрів, безперервний професійний розвиток, якість підготовки

Анотація

У зв'язку з виходом 302 постанови Кабінету міністрів, в Україні змінилася парадигма підготовки професійних медичних кадрів. Введено безперервний професійний розвиток (БПР) лікарів, який ґрунтується на процесах самопідготовки. Реформування системи охорони здоров’я (ОЗ) та підготовки медичних кадрів несе основний ризик: відсутність відповідального за кінцевий результат – здоров’я суспільства. Виникає проблема пошуку шляхів гармонізації існуючої системи ОЗ та нових підходів до підготовки лікарів. Метою даного дослідження є обґрунтування та визначення суб'єктів, які несуть відповідальність за забезпечення якості медичної освіти. Проведено аналіз складових моделей підготовки лікарів в США і Європі (модель Дональда Кіркпатріка для корпоративного навчання і таксономія Дональда Мура для безперервного професійного розвитку). Показана інтеграція процесів роботодавця і провайдера. При цьому роботодавець виявляє необхідність з формування компетентностей у персоналу для забезпечення якості медичної послуги і розміщує замовлення у провайдера. Провайдер формує компетентності і спільно з роботодавцем оцінює результативність процесу навчання. Зроблено висновок про доцільність забезпечення солідарної відповідальності: провайдера освітніх послуг, роботодавця і професійної спільноти. Введення інформальної освіти (самоосвіти) покладає на самого лікаря також особисту відповідальність за: визначення потреби в нових компетентностях, вибір провайдера, результати навчання. Таким чином, з огляду на сучасні тенденції в розвитку професії та вимог, які суспільство висуває перед професією, зроблено висновок про необхідність формування такої системи підготовки професійних кадрів, в якій солідарна відповідальність за якість покладалася б на самого лікаря, професійне співтовариство і організатора (провайдера) навчання

Біографія автора

Volodymyr Krasnov, Національна медична академія післядипломної освіти імені П. Л. Шупика вул. Дорогожицька, 9, м. Київ, Україна, 04112

Доктор медичних наук, кандидат педагогічних наук, профессор, завідуючий кафедрою

Кафедра педагогіки, психології, медичного і фармацевтичного права 

Посилання

  1. Pro zatverdzhennia Polozhennia pro systemu bezperervnoho profesiinoho rozvytku fakhivtsiv u sferi okhorony zdorovia (2018). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy No. 302. 28.03.2018 r. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 36, 1264. Available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/302-2018-%D0%BF Last accessed: 26.11.2019
  2. Deiaki pytannia bezperervnoho profesiinoho rozvytku likariv (2019). Nakaz MOZ Ukrainy No. 446. 22.02.2019. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 26, 937. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/z0293-19 Last accessed: 26.11.2019
  3. Continuing Professional Development (CPD) of Medical Doctors. Effective from 2017-08 (2015). WFME (World federation for medical education). Office University of Copenhagen Denmark. International Standards, 56. Available at: https://wfme.org/standards/cpd/ Last accessed: 15.11.2019
  4. ISO 29993:2017. Learning services outside formal education – Service requirements. Services de formation fournis en dehors du cadre de l’enseignement Formel – Exigences de services. Effective from 2017-08 (2010). ISO copyright office, Geneva: International Standards, 10. Available at: https://ru.scribd.com/document/429127445/ISO-29993-2017 Last accessed: 15.11.2019
  5. Voronenko, Yu. V., Vdovychenko, Yu. P., Tolstanov, O. K., Krasnov, V. V. (2019). Funktsionalni ta strukturni zminy v orhanizatsii bezperervnoho profesiinoho rozvytku likariv ta provizoriv v konteksti reform okhorony zdorovia Ukrainy. Medychna osvita, 3, 30–34.
  6. Globalnii konsensus po socialnoi podotchetnosti medicinskikh institutov. Available at: http://healthsocialaccountability.sites.olt.ubc.ca/files/2012/07/GCSA-Consensus-Document-Russian.pdf Last accessed: 05.11.2019
  7. Frenk, J., Chen, L., Bhutta, Z. A., Cohen, J., Crisp, N., Evans, T. et. al. (2010). Health professionals for a new century: transforming education to strengthen health systems in an interdependent world. The Lancet, 376 (9756), 1923–1958. doi: http://doi.org/10.1016/s0140-6736(10)61854-5
  8. WHO consultation On THE transformative scale-UP OF medical, nursing and midwifery education (2010). FIRST technical reference group meeting: medical education experts, 28–29. Available at: https://www.who.int/hrh/resources/medical_experts_first_meeting.pdf?ua=1 Last accessed: 15.11.2019
  9. Moore, D. E., Green, J. S., Gallis, H. A. (2009). Achieving desired results and improved outcomes: Integrating planning and assessment throughout learning activities. Journal of Continuing Education in the Health Professions, 29 (1), 1–15. doi: http://doi.org/10.1002/chp.20001
  10. Kirkpatrick, D. (1996). Revisiting Kirkpatrick’s four-level-model. Training & Development, 1, 54–57.
  11. Pro zatverdzhennia Polozhennia pro systemu profesiinoho navchannia derzhavnykh sluzhbovtsiv, holiv mistsevykh derzhavnykh administratsii, yikh pershykh zastupnykiv ta zastupnykiv, posadovykh osib mistsevoho samovriaduvannia ta deputativ mistsevykh rad (2019). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy No. 106. 06.02.2019. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 19, 648. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/106-2019-%D0%BF Last accessed: 26.11.2019

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-04

Як цитувати

Krasnov, V. (2019). Солідарна відповідальність лікаря, професійної спільноти та медичної освіти при підготовці кадрів системи охорони здоров’я. ScienceRise: Pedagogical Education, (6 (33), 25–28. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.185630

Номер

Розділ

Педагогічна освіта