Онтологічні засади формалізації інформаційних джерел у е-освітніх середовищах

Автор(и)

  • Valentyna Demianenko Національний центр «Мала академія наук України» Кловський узвіз, 8, м. Київ, Україна, 01021, Україна https://orcid.org/0000-0002-8040-5432

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.186200

Ключові слова:

е-середовище, класифікація знань, комп’ютерна онтологія, онтологічний граф, трансдисциплінарні інформаційні ресурси

Анотація

У статті наголошується на необхідності пошуку нових когнітивних парадигм, що містили б класифікації знань, концепцій, сутностей наукових категорій в освітньому середовищі, особливо у відкритому, комп’ютеро орієнтованому. Зазначається, що одним з перспективних напрямків подальшого вдосконалювання електронних систем навчання є розроблення методологічних і логічних основ конструювання освітніх систем на засадах комп’ютерних онтологій, на основі якого користувачеві надається цілісний, системний огляд певної предметної галузі – концептуалізація певної галузі знань, що подається за допомогою визначення базових об’єктів і зв’язків між ними. Визначено, що онтологічний підхід забезпечує ефективне проектування компонентів будь-якої знаннєво-орієнтованої інформаційної системи. Комп’ютерна онтологія в цьому процесі виступає як діючий механізм створення відкритої освітньої системи, що відображає певну теорію, подану як множину термінів, зв’язків між ними, пов’язаних описів та формальних аксіом, що сприяє інтерпретації та спільного використання цих термінів.

Описано технологію програмного комплексу ТОДАОС, що призначений для побудови освітніх локальних та мережевих (розподілених) систем на основі онтологій та контекстно-семантичного аналізу (від локальної онтолого-керованої системи забезпечення освітнього процесу до системи інтегрованого багатофакторного аналізу освітніх інформаційних ресурсів за допомогою системи прийняття рішень та управління процесом формування знань) для забезпечення взаємодії усіх користувачів мережевих інформаційно-освітніх середовищ. Онтологічний підхід у наповненні адаптивних освітніх сервісів е-освітніх середовищ відображає понятійну систему певної дисциплінарної теорії, а методичне забезпечення навчально-пізнавального процесу полягає у засвоєнні понятійної системи, аксіоматики, правил, синтаксичних та морфологічних основ цієї теорії

Біографія автора

Valentyna Demianenko, Національний центр «Мала академія наук України» Кловський узвіз, 8, м. Київ, Україна, 01021

Кандидат педагогічних наук, завідувач відділу

Відділ інформаційно-дидактичного моделювання

Посилання

  1. Kremen, V. H. (Ed.) (2014). Synerhetyka i tvorchist. Kyiv: Instytut obdarovanoi dytyny, 314.
  2. Demianenko, V. B., Demianenko, V. M., Stryzhak, O. Ye. (2016). Vidkryta osvita u vyklykakh sohodennia. Navchannia i vykhovannia obdarovanoi dytyny: teoriia ta praktyka, 2 (17), 49–55.
  3. Moser, S., Zumbach, J., Deibl, I. (2017). The effect of metacognitive training and prompting on learning success in simulation-based physics learning. Science Education, 101 (6), 944–967. doi: http://doi.org/10.1002/sce.21295
  4. Bykov, V. Yu. (2008). Modeli orhanizatsiinykh system vidkrytoi osvity. Kyiv: Atika, 684.
  5. Demianenko, V. B., Demianenko, V. M. (2017). Ontological aspects of educational services of adaptive education. Naukovi zapysky. Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova, 133, 68–78.
  6. Algarni, A. (2016). Data Mining in Education. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 7 (6), 456–461. doi: http://doi.org/10.14569/ijacsa.2016.070659
  7. Leach, J. (2008). Do new information and communications technologies have a role to play in the achievement of education for all? British Educational Research Journal, 34 (6), 783–805. doi: http://doi.org/10.1080/01411920802041392
  8. Brinson, J. R. (2015). Learning outcome achievement in non-traditional (virtual and remote) versus traditional (hands-on) laboratories: A review of the empirical research. Computers & Education, 87, 218–237. doi: http://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.07.003
  9. Interactive simulations for science and math (2015). University of Colorado Boulder. Available at: https://phet.colorado.edu/
  10. Demianenko, V. B. (2017). Ontolohichna model merezhetsentrychnoho naukovo-osvitnoho seredovyshcha. Innovatsiini tekhnolohii navchannia obdarovanoi molodi. Odessa, 22–26.
  11. Pierson, A. E., Clark, D. B. (2018). Engaging students in computational modeling: The role of an external audience in shaping conceptual learning, model quality, and classroom discourse. Science Education, 102 (6), 1336–1362. doi: http://doi.org/10.1002/sce.21476
  12. Chandrasekaran, A., Linderman, K. (2015). Managing Knowledge Creation in High-Tech R&D Projects: A Multimethod Study. Decision Sciences, 46 (2), 267–300. doi: http://doi.org/10.1111/deci.12129
  13. Schuck, S., Aubusson, P. (2010). Educational scenarios for digital futures. Learning, Media and Technology, 35 (3), 293–305. doi: http://doi.org/10.1080/17439884.2010.509351
  14. Yalcin, N., Altun, Y., Kose, U. (2015). Educational material development model for teaching computer network and system management. Computer Applications in Engineering Education, 23 (4), 621–629. doi: http://doi.org/10.1002/cae.21636
  15. Man D. Ontologies in computer science // Didactica mathematica. 2013. Vol. 31, Issue 1. P. 43–46.
  16. Strizhak, A. E. (2016). Ontological textbook – paradigm of an interactive knowledge system in the educational process formation. Kompiuter u shkoli ta simi, 7 (135), 7–16.
  17. Strizhak, A. E. (2016). Knowledge Management – the main paradigm of modern education. Kompiuter u shkoli ta simi, 5 (133), 9–11.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-09

Як цитувати

Demianenko, V. (2019). Онтологічні засади формалізації інформаційних джерел у е-освітніх середовищах. ScienceRise: Pedagogical Education, (6 (33), 39–45. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.186200

Номер

Розділ

Педагогічна освіта