Онтологічні засади формалізації інформаційних джерел у е-освітніх середовищах
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.186200Ключові слова:
е-середовище, класифікація знань, комп’ютерна онтологія, онтологічний граф, трансдисциплінарні інформаційні ресурсиАнотація
У статті наголошується на необхідності пошуку нових когнітивних парадигм, що містили б класифікації знань, концепцій, сутностей наукових категорій в освітньому середовищі, особливо у відкритому, комп’ютеро орієнтованому. Зазначається, що одним з перспективних напрямків подальшого вдосконалювання електронних систем навчання є розроблення методологічних і логічних основ конструювання освітніх систем на засадах комп’ютерних онтологій, на основі якого користувачеві надається цілісний, системний огляд певної предметної галузі – концептуалізація певної галузі знань, що подається за допомогою визначення базових об’єктів і зв’язків між ними. Визначено, що онтологічний підхід забезпечує ефективне проектування компонентів будь-якої знаннєво-орієнтованої інформаційної системи. Комп’ютерна онтологія в цьому процесі виступає як діючий механізм створення відкритої освітньої системи, що відображає певну теорію, подану як множину термінів, зв’язків між ними, пов’язаних описів та формальних аксіом, що сприяє інтерпретації та спільного використання цих термінів.
Описано технологію програмного комплексу ТОДАОС, що призначений для побудови освітніх локальних та мережевих (розподілених) систем на основі онтологій та контекстно-семантичного аналізу (від локальної онтолого-керованої системи забезпечення освітнього процесу до системи інтегрованого багатофакторного аналізу освітніх інформаційних ресурсів за допомогою системи прийняття рішень та управління процесом формування знань) для забезпечення взаємодії усіх користувачів мережевих інформаційно-освітніх середовищ. Онтологічний підхід у наповненні адаптивних освітніх сервісів е-освітніх середовищ відображає понятійну систему певної дисциплінарної теорії, а методичне забезпечення навчально-пізнавального процесу полягає у засвоєнні понятійної системи, аксіоматики, правил, синтаксичних та морфологічних основ цієї теорії
Посилання
- Kremen, V. H. (Ed.) (2014). Synerhetyka i tvorchist. Kyiv: Instytut obdarovanoi dytyny, 314.
- Demianenko, V. B., Demianenko, V. M., Stryzhak, O. Ye. (2016). Vidkryta osvita u vyklykakh sohodennia. Navchannia i vykhovannia obdarovanoi dytyny: teoriia ta praktyka, 2 (17), 49–55.
- Moser, S., Zumbach, J., Deibl, I. (2017). The effect of metacognitive training and prompting on learning success in simulation-based physics learning. Science Education, 101 (6), 944–967. doi: http://doi.org/10.1002/sce.21295
- Bykov, V. Yu. (2008). Modeli orhanizatsiinykh system vidkrytoi osvity. Kyiv: Atika, 684.
- Demianenko, V. B., Demianenko, V. M. (2017). Ontological aspects of educational services of adaptive education. Naukovi zapysky. Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova, 133, 68–78.
- Algarni, A. (2016). Data Mining in Education. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 7 (6), 456–461. doi: http://doi.org/10.14569/ijacsa.2016.070659
- Leach, J. (2008). Do new information and communications technologies have a role to play in the achievement of education for all? British Educational Research Journal, 34 (6), 783–805. doi: http://doi.org/10.1080/01411920802041392
- Brinson, J. R. (2015). Learning outcome achievement in non-traditional (virtual and remote) versus traditional (hands-on) laboratories: A review of the empirical research. Computers & Education, 87, 218–237. doi: http://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.07.003
- Interactive simulations for science and math (2015). University of Colorado Boulder. Available at: https://phet.colorado.edu/
- Demianenko, V. B. (2017). Ontolohichna model merezhetsentrychnoho naukovo-osvitnoho seredovyshcha. Innovatsiini tekhnolohii navchannia obdarovanoi molodi. Odessa, 22–26.
- Pierson, A. E., Clark, D. B. (2018). Engaging students in computational modeling: The role of an external audience in shaping conceptual learning, model quality, and classroom discourse. Science Education, 102 (6), 1336–1362. doi: http://doi.org/10.1002/sce.21476
- Chandrasekaran, A., Linderman, K. (2015). Managing Knowledge Creation in High-Tech R&D Projects: A Multimethod Study. Decision Sciences, 46 (2), 267–300. doi: http://doi.org/10.1111/deci.12129
- Schuck, S., Aubusson, P. (2010). Educational scenarios for digital futures. Learning, Media and Technology, 35 (3), 293–305. doi: http://doi.org/10.1080/17439884.2010.509351
- Yalcin, N., Altun, Y., Kose, U. (2015). Educational material development model for teaching computer network and system management. Computer Applications in Engineering Education, 23 (4), 621–629. doi: http://doi.org/10.1002/cae.21636
- Man D. Ontologies in computer science // Didactica mathematica. 2013. Vol. 31, Issue 1. P. 43–46.
- Strizhak, A. E. (2016). Ontological textbook – paradigm of an interactive knowledge system in the educational process formation. Kompiuter u shkoli ta simi, 7 (135), 7–16.
- Strizhak, A. E. (2016). Knowledge Management – the main paradigm of modern education. Kompiuter u shkoli ta simi, 5 (133), 9–11.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Valentyna Demianenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.