Підприємницька компетентність у галузі фізичної культури і спорту: зміст та сутнісні характеристики

Автор(и)

  • Andriy Moldovan Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича вул. Коцюбинського, 2, м. Чернівці, Україна, 58012 Інститут професійно-технічної освіти Національної академії педагогічних наук України пров. Віто-Литовський, 98-а, м. Київ, Україна, 03045, Україна https://orcid.org/0000-0003-2992-8868

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.191046

Ключові слова:

підприємництво, підприємницька діяльність, підприємливість, професійна компетентність, підприємницька компетентність, галузь фізичної культури і спорту

Анотація

У статті аналізуються наукові підходи дослідників до визначення ключових понять «підприємництво», «підприємницька діяльність», «підприємливість», «підприємницька компетентність» і робиться спроба їх уточнення із урахуванням специфічних особливостей галузі фізичної культури і спорту. Стверджується, що рівень професійної придатності майбутніх фахівців фізичної культури і спорту забезпечується наявністю цілісності загальноосвітніх і спеціальних знань, умінь, здібностей, спортивного і життєвого досвіду, здатності ризикувати задля подолання труднощів, спроможності знаходити оптимальні способи розв’язання проблем, котрі виникають під час виконання різних видів фахової праці. Ознайомлення з освітніми стандартами, освітньо-професійними програмами і навчально-методичними комплексами дисциплін професійної підготовки майбутніх фахівців у галузі фізичної культури і спорту свідчить про недостатню дієвість навчально-методичного супроводу формування ключових навичок ХХІ століття і розвитку підприємницької компетентності. Підприємництво в галузі фізичної культури і спорту, за результатами аналізу наукових джерел, представлені автором, з одного боку, у соціальному плані, як конкретна сфера життя суспільства, що охоплює фізкультурно-оздоровчу, навчально-тренувальну, змагальну та інші види діяльності, а з іншого, – як діяльність, що їх забезпечує (фінансування, право, управління, розвиток матеріально-технічної бази комунікація, науково-дослідна робота, підготовка і перепідготовка кадрів). З економічної точки зору – як галузь невиробничої сфери, вид суспільно-корисної роботи, спрямованої на надання певного виду послуг. Зважаючи на це, актуалізується питання про підготовку фахівців в галузі спорту до підприємницької діяльності, зокрема, розвитку у студентів підприємницької компетентності. Відтак робиться висновок, що професійна компетентність і підприємницька компетентність фахівців у галузі фізичної культури і спорту забезпечує досягнення ними успіхів; постає як здатність до реалізації набутих знань, вмінь і навичок, накопичення досвіду у професійній і підприємницькій діяльності; уміння обирати засоби й способи підприємницької діяльності, адекватні конкретним обставинам місця й часу

Біографія автора

Andriy Moldovan, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича вул. Коцюбинського, 2, м. Чернівці, Україна, 58012 Інститут професійно-технічної освіти Національної академії педагогічних наук України пров. Віто-Литовський, 98-а, м. Київ, Україна, 03045

Асистент

Кафедрa теорії та методики фізичної культури і спорту

Посилання

  1. Varnalii, Z. S. (2015). Konkurentsiia i pidpryiemnytstvo. Kyiv: Znannia Ukrainy, 463.
  2. Nebrat, V. V. (2017). Development of entrepreneurship in Ukraine: historical determinants and prospects. Economy and forecasting, 3, 140–156. doi: http://doi.org/10.15407/eip2017.03.140
  3. Pryshchepa, S. M. (2016). Sutnist ta zmist poniattia «pidpryiemnytska kompetentnist». Molodyi vchenyi, 5, 367–370.
  4. Shapran, O. I. (2016). Sutnist i struktura pidpryiemnytskoi kompetentnosti maibutnikh ekonomistiv. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia Pedahohichni nauky, 5, 136–141.
  5. Stelnikov, M. (2015). Struktura pidpryiemnytskoi kompetentnosti mahistriv spetsialnosti «biznes-administruvannia». Problemy profesiinoho stanovlennia maibutnoho fakhivtsia v umovakh intehratsii do yevropeiskoho osvitnoho prostoru. Kirovohrad. Available at: https://www.cuspu.edu.ua/ua/2014-rik/3-mizhnarodna-internet-konferentsiia-2015/sektsiia-3/3571-struktura-pidpryyemnytskoyi-kompetentnosti-mahistriv-spetsialnosti-biznes-administruvannya
  6. Matukova, H. I. (2015). Pidpryiemnytska kompetentnist maibutnikh fakhivtsiv ekonomichnoho profiliu: teoriia i praktyka. Kryvyi Rih: Cherniavskyi D. O., 539.
  7. Bilova, Yu. A. (2015). Deiaki aspekty formuvannia pidpryiemnytskoi kompetentnosti maibutnikh ekonomistiv u protsesi profesiinoi pidhotovky. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky, 1, 10–14.
  8. Sydorenko, V. K. et. al. (2017). Metodyka vykladannia osnov pidpryiemnytstva: konspekty lektsii z praktykumom. Chernihiv: ChNPU im. T. H. Shevchenka, 216.
  9. Makkleland, D. (2015). Prodvizhenie liudei i komand. Saint-Peterburg: Piter, 455.
  10. Dilovi yakosti pidpryiemtsiv ta yikh rol u zabezpechenni uspikhu pidpryiemnytskoi diialnosti. Available at: http://pidruchniki.com/15290527/ekonomika/dilovi_yakosti_pidpriyemtsiv_rol_zabezpechenni_uspihu_pidpriyemnitskoyi_diyalnosti
  11. Dobrova, N. V., Osypova, M. M. (2018). Osnovy biznesu. Odessa: Bondarenko M. O., 305.
  12. Pro pidpryiemnytstvo (2015). Zakon Ukrainy No. 191-VIII. 12.02.2015. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/698-12
  13. Definition and Selection of Competencies. Theoretical and Conceptual Foundations (DESECO). Strategy Paper on Key Competencies. An Overarching Frame of Reference for an Assessment and Research Program-OECD(Draft), 8.
  14. Bazyl, L. (2019). Indyvidualno-osobystisni yakosti shchodo uspishnoi pidpryiemnytskoi diialnosti. Profesiine stanovlennia osobystosti: problemy i perspektyvy. Khmelnytskyi: KhNU, 111–112.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-01-31

Як цитувати

Moldovan, A. (2020). Підприємницька компетентність у галузі фізичної культури і спорту: зміст та сутнісні характеристики. ScienceRise: Pedagogical Education, (1 (34), 36–40. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.191046

Номер

Розділ

Педагогічна освіта