Діяльність центрів консультування з професійної кар’єри у закладах професійної (професійно-технічної) освіти: суперечності та шляхи їх вирішення

Автор(и)

  • Liudmyla Bazyl Інститут професійно-технічної освіти Національної академії педагогічних наук України пров. Віто-Литовський, 98-а, м. Київ, Україна, 03045, Україна https://orcid.org/0000-0003-4130-5436

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.191053

Ключові слова:

професійна кар’єра, кар’єрне зростання, центри консультування з професійної кар’єри, професійна освіта

Анотація

У статті наголошується, що в умовах діджиталізації й технологізації суспільного поступу самореалізація людини як особистості, професіонала, конкурентоздатного фахівця можливе лише за умови постійного вдосконалення професійно значущих якостей, поглиблення фахових знань, набуття і розвитку відповідних умінь і навичок (залежно від специфіки професії, вимог до професійної діяльності, особливостей виконання дій, тобто конкретних обставин праці). У зв’язку з цим особливе значення мають центри консультування з професійної кар’єри, створені на базах закладів П(ПТ)О, діяльність яких зорієнтована переважно на формування уявлень майбутніх фахівців про умови та перспективи власної кар’єри на сучасному ринку праці. Вищеозначене зумовлює потребу виконання спеціального дослідження. Тому значну увагу у публікації приділено висвітленню інформаційно-аналітичних відомостей, отриманих у результаті дослідження дійсного стану функціонування центрів консультування з професійної освіти, створених на базі закладів професійної (професійно-технічної) освіти (далі: ЗП(ПТ)О). Виявлено досягнення та суперечливі моменти діяльності таких структурних підрозділів у закладах освіти. Проаналізовано актуальні функції центрів консультування з професійної кар’єри в ЗП(ПТ)О: оцінювально-діагностувальну, навчально-комунікативну, інтегративно-координаційну, соціалізаційно-консультативну та регулятивну, інформаційно-стимулювальну. Означено гіпотезу, що цілісна реалізація цих функцій сприятиме подоланню суперечностей кар’єрного консультування учнівської молоді, зокрема, невідповідностей між: ідеальним уявленням і реальним профілем конкретної професії чи спеціальності, суб’єктивним сприйняттям та ігноруванням молоддю кар’єрних орієнтацій, а також уможливить коригування самооцінки учнями індивідуально-особистісних якостей. Пропонуються конструктивні способи розв’язання проблемних питань щодо організації та функціонування центрів консультування з професійної кар’єри в закладах професійної освіти

Біографія автора

Liudmyla Bazyl, Інститут професійно-технічної освіти Національної академії педагогічних наук України пров. Віто-Литовський, 98-а, м. Київ, Україна, 03045

Доктор педагогічних наук, доцент, провідний науковий співробітник

Лабораторія професійної кар’єри

Посилання

  1. Ofitsiinyi sait Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua
  2. Berezovska, L., Tanhel, A. (2015). Psykholohichni osoblyvosti kariery osobystosti. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy, 1 (44), 212–217.
  3. Bohush, L. (2017). Teoretychne obgruntuvannia zakonomirnostei stanovlennia profesiinoi kariery maibutnikh fakhivtsiv z mizhnarodnoi informatsii. Pedahohichnyi chasopys Volyni, 4 (7), 7–12.
  4. Lozovetska, V. T. (2015). Profesiina kariera osobystosti v suchasnykh umovakh. Kyiv: Vyd. Milenium, 279.
  5. Honcharova, N. (2016). Rol profesiinoi pidhotovky v proektuvanni kariery maibutnikh uchyteliv. Psykholohiia i osobystist, 2 (1), 180–188.
  6. Ball, H. O., Zlyvkov, V. L., Kopylov, S. O. et. al.; Zlyvkov, V. O. (Ed.) (2015). Stanovlennia identychnosti fakhivtsia. Kyiv–Kirovohrad: Iteks – LTD, 260.
  7. Bazyl, L., Orlov, V. (2018). Contradictions in career counselling of future specialists. Naukovyi visnyk Instytutu profesiino-tekhnichnoi osvity NAPN Ukrainy. Profesiina pedahohika, 16, 14–19. doi: http://doi.org/10.32835/2223-5752.2018.16.14-19
  8. Horokhova, H. (2017). Psykholoho-pedahohichni aspekty profesiinoi kariery osobystosti. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu im. Ivana Franka, 3 (89), 73–77.
  9. Slovnyk konsultuvannia z profesiinoi kariery ta pratsevlashtuvannia (2017). Kyiv: IPTO NAPN Ukrainy, 32.
  10. Melnyk, O. V., Morin, O. L., Hutsan, L. A., Tkachuk, I. I., Parkhomenko, O. M., Okhrimenko, Z. V. et. al.; Melnyk, O. V. (Ed.) (2014). Pobudova kariery. Kirovohrad: Imeks-LTD, 172.
  11. Whelan, N., McGilloway, S., Murphy, M. P., McGuinness, C. (2018). EEPIC – Enhancing Employability through Positive Interventions for improving Career potential: the impact of a high support career guidance intervention on the wellbeing, hopefulness, self-efficacy and employability of the long-term unemployed – a study protocol for a randomised controlled trial. Trials, 19 (1). doi: http://doi.org/10.1186/s13063-018-2485-y
  12. Saffrey, C., Summerville, A., Roese, N. J. (2008). Praise for regret: People value regret above other negative emotions. Motivation and Emotion, 32 (1), 46–54. doi: http://doi.org/10.1007/s11031-008-9082-4
  13. Plan zakhodiv iz realizatsii Kontseptsii derzhavnoi systemy profesiinoi oriientatsii naselennia (2018). Available at: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-planu-zahodiv-z-realizaciyi-koncepciyi-derzhavnoyi-sistemi-profesijnoyi-oriyentaciyi-naselennya

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-01-31

Як цитувати

Bazyl, L. (2020). Діяльність центрів консультування з професійної кар’єри у закладах професійної (професійно-технічної) освіти: суперечності та шляхи їх вирішення. ScienceRise: Pedagogical Education, (1 (34), 31–35. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.191053

Номер

Розділ

Педагогічна освіта