Неформальна освіта фахівців, які працюють з підлітками групи ризику, на базі центру денного перебування «Компас» Харківського благодійного фонду «Благо»

Автор(и)

  • Oleksandr Mohylka Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради пров. Руставелі, 7, м. Харків, Україна, 61001 Центр денного перебування «Компас» Харківського благодійного фонду «Благо» вул. Велика Панасівська, 7, м. Харків, Україна, 61052, Україна https://orcid.org/0000-0003-0284-2749
  • Marina Tkachenko Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради пров. Руставелі, 7, м. Харків, Україна, 61001, Україна https://orcid.org/0000-0002-8667-1328

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.193409

Ключові слова:

підвищення кваліфікації, ресурсний центр, підлітки, профілактика, ризикована поведінка, зменшення шкоди

Анотація

У статті розкрито проблему безперервної підготовки фахівців до роботи з підлітками групи ризику, зростання кількості яких в Україні зумовлено, зокрема, збільшенням соціальних ризиків, що спричинені соціально-економічною нестабільністю в країні, неконтрольованим переміщенням населення на тлі відсутності дієвих механізмів регулювання міграційних процесів на користь національного розвитку, високим рівнем зовнішньої трудової міграції дорослого населення, зниженням педагогічного потенціалу сім’ї та інших соціальних інститутів; оприлюднено розроблену та впроваджену на базі центру денного перебування «Компас» Харківського Благодійного фонду «Благо» систему організаційно-методичного і ресурсного забезпечення підготовки спеціалістів з надання якісних та своєчасних послуг підліткам – споживачам наркотиків.

Мета статті є показати ефективність використання сучасних форм підвищення кваліфікації фахівців служби ювенальної пробації, ювенальної превенції, шкільних офіцерів поліції, педагогічних працівників та фахівців соціально-педагогічної служби навчальних закладів на прикладі підготовки фахівців до роботи з підлітками групи ризику на базі центру денного перебування «Компас» Харківського Благодійного фонду «Благо». Говорячи про підвищення кваліфікації авторський колектив має на увазі не юридичний термін, а підвищення рівня знань, умінь та навичок в роботі з підлітками групи ризику тих фахівців, які займаються виховною, превентивною діяльністю або здійснюють соціальний супровід підлітків, які опинилися в складних життєвих обставинах. Акцентовано, що створення подібної гнучкої й чутливої до соціальних запитів системи освіти протягом життя здатне не лише забезпечити підвищення кваліфікації фахівців, які працюють у проблемі, а й дієво сприяти залученню до роботи з підлітками групи ризику не повністю задіяних у трудовій сфері груп населення (безробітних, людей похилого віку, студентську молодь, самих підлітків), підготовити їх до розробки і впровадження нових соціальних і освітніх проектів, спрямованих на підготовку неповнолітніх до життя в умовах глобалізації та наростання міграцій, надання їм зразків неконфліктної, впорядкованої й безпечної для суспільства поведінки.

Запропоноване дослідження дозволяє вирішувати питання зменшення наслідків трудової міграції населення України в аспекті зменшення рівня соціального сирітства, компенсації педагогічного впливу, якого бракує підліткам групи ризику, що залишаються без належного батьківського догляду, часто саме в наслідок поширення явища трудової міграції.

Розробка теоретичних аспектів такої форми підвищення педагогічного потенціалу фахівців, сприятиме розширенню можливостей фахівців правоохоронних органів і соціальної сфери, служби пробації, соціально-психологічної служби закладів освіти з формування у підлітків навичок безпечної поведінки для збереження їх сексуально-репродуктивного здоров'я й особистісного потенціалу. У майбутньому це впливатиме на формування мотивації у підлітків на подальше професійне становлення, самореалізацію їх в Україні і, як наслідок – на стан національного ринку праці, забезпечуючи збереження потенціалу кваліфікованих працівників

Біографії авторів

Oleksandr Mohylka, Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради пров. Руставелі, 7, м. Харків, Україна, 61001 Центр денного перебування «Компас» Харківського благодійного фонду «Благо» вул. Велика Панасівська, 7, м. Харків, Україна, 61052

Аспірант

Кафедра соціальної роботи та соціальної педагогіки

Керівник центру

Marina Tkachenko, Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради пров. Руставелі, 7, м. Харків, Україна, 61001

Аспірант

Кафедра соціальної роботи та соціальної педагогіки

Посилання

  1. Lykhovid, N. O. (2017). Doslidzhennia naslidkiv ta efektiv mihratsiinykh protsesiv Ukrainy. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok, 4. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Duur_2017_4_6
  2. Kliuchevye gruppy naseleniia. Available at: https://www.unaids.org/ru/topic/key-populations Last accessed: 09.12.2019
  3. Balakirieva, O. M., Shevchenko, S. L. et. al. (2019). Analitychnyi zvit za rezultatamy doslidzhennia v ramkakh proektu «Pidlitky poza uvahoiu: polipshennia dostupu do VIL-servisnykh posluh dlia vrazlyvykh pidlitkiv v Ukraini». Kyiv: MBF «Alians hromadskoho zdorovia», MBF «SNID Fond Skhid-Zakhid» (AFEW-Ukraina), 60.
  4. Antonenko, Zh., Kuzin, I., Martsynovska, V.; Kurpity, V. (Ed.) (2019). VIL-infektsiia v Ukraini: Informatsiinyi biuleten No. 50. Kyiv, 109.
  5. Kamplynha, Dzh. (Ed.) (2007). Malkolm Pein Sotsyalnaia rabota: sovremennaia teoryia. Moscow: Akademyia, 400.
  6. Pavlovskyi, A. (2015). Sotsyalnaia rabota s podrostkamy s oporoi na sylne storoni. Kyiv, 108.
  7. Motyvatsyonnoe interviuyrovanye lyts, upotrebliaiushchykh inektsyonnie narkotiki (2004). Kyiv, 108.
  8. Saleebey, D. (2002). Strengths Perspective in Social Work Practice, 4/e. Toronto: Allyn and Bacon, 220.
  9. Miller, W. R., Rollnik, S. (2013). Motivational Interview: helping people change. The Guilford Press, 482.
  10. Berg, I. K. (1994). Family Based Services: a solution-based approach. New York: W. W. Norton & Company, 240. Available at: https://www.amazon.com/Family-Based-Services-Solution-Based-Professional/dp/039370162X Last accessed: 15.01.2020
  11. Paquin, G. W. (2013). Clinical Social Work: a narrative approach. Kindle Edition, 380. Available at: https://www.goodreads.com/book/show/22174837-clinical-social-work
  12. Garmezy, N. (1983). Stress-Resistant Children: The Search for Protective Factors. Journal of Child Psychology and Psychiatry Book Supplement, 4, 213–233.
  13. Rutter, M. (1987). Psychosocial resilience and protective mechanisms. American Journal of Orthopsychiatry, 57 (3), 316–331. doi: http://doi.org/10.1111/j.1939-0025.1987.tb03541.x
  14. Masten, A. S., Powell, J. L. (2003). A Resilience Framework for Research, Policy, and Practice. Resilience and Vulnerability. Cambridge University Press, 1–26. doi: http://doi.org/10.1017/cbo9780511615788.003
  15. Kompleksna prohrama z protydii poshyrenniu narkomanii ta zmenshennia shkody vid vzhyvannia psykhoaktyvnykh rechovyn u m. Kharkovi «Chyste misto» na 2019–2020 roky (2019). Kharkivska miska rada No. 1717/19. 21.08.2019. Available at: http://kharkiv.rocks/reestr/680256 Last accessed: 09.12.2019
  16. Brusenko, O. L., Zhuravel, T. V., Liakh, T. L. et. al.; Zhuravel, T. V., Liakh, T. L. (Ed.) (2012). Ckhodynky do zdorovia: prosvitnytsko-profilaktychna prohrama treninhovykh zaniat z uchniamy navchalnykh zakladiv systemy zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Vydavnychyi dim «Kalyta», 232.
  17. Zhuravel, T. V., Samus, V. V., Serheieva, K. V., Soloviova, O. D., Stroieva, N. M.; Zhuravel, T. V. (Ed.) (2014). Profilaktyka vzhyvannia narkotykiv sered uchnivskoi ta studentskoi molodi. Kyiv: FOP Buria O.D., 96.
  18. Anholenko, V. V., Rasskazova, O. I., Tkachenko, M. Ye. et. al.; Otroshko, T. V. (Ed.) (2017). Hendernochutlyvyi pidkhid u roboti z vrazlyvymy verstvamy naselennia u sotsialno-pravovii sferi. Kharkiv: KhHPA, 78.
  19. Mohylka, O., Filenko, I. (2019). Navchalna prohrama zi zmenshennia shkody vid naslidkiv ryzykovanoi povedinky pidlitkiv. Kharkiv, 59.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-01-31

Як цитувати

Mohylka, O., & Tkachenko, M. (2020). Неформальна освіта фахівців, які працюють з підлітками групи ризику, на базі центру денного перебування «Компас» Харківського благодійного фонду «Благо». ScienceRise: Pedagogical Education, (1 (34), 17–23. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.193409

Номер

Розділ

Педагогічна освіта