Гендерний відкритий університет як платформа неперервної гендерної освіти: досвід розвитку інноваційних просвітницьких практик в Україні

Автор(и)

  • Olha Rasskazova Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради пров. Руставелі, 7, м. Харків, Україна, 61001, Україна https://orcid.org/0000-0002-6431-0206
  • Iuliana Domina Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради пров. Руставелі, 7, м. Харків, Україна, 61001, Україна https://orcid.org/0000-0002-6465-2046
  • Tetiana Hladun Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради пров. Руставелі, 7, м. Харків, Україна, 61001, Україна https://orcid.org/0000-0002-5652-9523

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.193438

Ключові слова:

гендерна дискримінація, трудова міграція, неформальна освіта дорослих, Гендерний відкритий університет

Анотація

У статті у контексті пошуку шляхів зниження негативних наслідків трудової міграції в Україні обґрунтовано актуальність і необхідність подолання гендерних стереотипів щодо розподілу видів праці й сфер трудової діяльності, розробки дієвих механізмів заохочення жіночого лідерства й недискримінаційних практик вибору стратегій розвитку людини у межах трудової сфери в Україні. Наголошується, що надзвичайно важливу роль у втіленні в життя концепції загальної гендерної освіти відіграє система неформальної освіти дорослих, як цілеспрямований процес розвитку особистості протягом життя шляхом реалізації просвітницьких програм і послуг, здійснення освітньо-інформаційної діяльності в межах та поза межами вищої освіти. Відповідно, актуальною в Україні стає проблема розвитку інноваційної структури з неформальної освіти дорослих, що здатної забезпечити зменшення негативного впливу гендерних стереотипів у трудовій сфері, залучення до активної конкурентоспроможної діяльності у різних суспільних сферах тих верств населення, що традиційно виступали об’єктом трудової дискримінації та депривації (жінок, осіб з інвалідністю, людей похилого віку, внутрішніх і зовнішніх мігрантів, неповнолітніх та ін.).

Для подолання гендерної нерівності та забезпечення процесу неперервної гендерної просвіти населення, в Україні було вперше запроваджено інноваційний партнерський проект «Гендерний відкритий університет». Його метою було засобами інтерактивного тренінгового навчання фахівців соціальної сфери і широких кіл населення подолання наслідків гендерної дискримінації у соціально трудовій сфері, запобігання поширенню гендерних стереотипів і дискримінаційних практик у сфері соціального захисту та трудових відносин.

Проект розрахований на тривалий результат – створення і систематичне функціонування інноваційної освітньої структури підвищення рівня гендерної грамотності та культури працівників соціальної сфери як чинника запобігання відтоку трудових ресурсів, подолання наслідків трудової міграції через залучення до трудової активності нових традиційно депривованих соціальних груп

Біографії авторів

Olha Rasskazova, Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради пров. Руставелі, 7, м. Харків, Україна, 61001

Доктор педагогічних наук, професор

Кафедра соціальної роботи

Iuliana Domina, Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради пров. Руставелі, 7, м. Харків, Україна, 61001

Кафедра соціальної роботи

Tetiana Hladun, Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради пров. Руставелі, 7, м. Харків, Україна, 61001

Кафедра соціальної роботи

Посилання

  1. Pro zabezpechennia rivnykh prav ta mozhlyvostei zhinok i cholovikiv (2018). Zakon Ukrainy No. 2866-IV. 07.01.2018. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2866-15
  2. Pro zasady zapobihannia ta protydii dyskryminatsii v Ukraini (2012). Zakon Ukrainy No. 5207-VI. 06.09.2012. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5207-17
  3. Pro zatverdzhennia Derzhavnoi sotsialnoi prohramy zabezpechennia rivnykh prav ta mozhlyvostei zhinok i cholovikiv na period do 2021 roku (2018). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy No. 273. 11.04.2018. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/273-2018- %D0 %BF
  4. Fakultatyvnyi protokol do Konventsii pro likvidatsiiu usikh form dyskryminatsii shchodo zhinok (1999). Orhanizatsiia Obiednanykh Natsii No. 995_794. 06.10.1999. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_794
  5. Natsionalna dopovid «Tsili staloho rozvytku: Ukraina» (2017). Available at: http://www.un.org.ua/ua/publikatsii-ta-zvity/un-in-ukraine-publications/4203-2017-natsionalna-dopovid-tsili-staloho-rozvytku-ukraina-iaka-vyznachaie-bazovi-pokaznyky-dlia-dosiahnennia-tsilei-staloho-rozvytku-tssr
  6. Education and gender equality. Official site of United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Available at: https://en.unesco.org/themes/women-s-and-girls-education Last accessed: 27.12.19
  7. Grace, A. P., Gouthro, P. A. (2000). Using Models of Feminist Pedagogies to Think About Issues and Directions in Graduate Education for Women Students. Studies in Continuing Education, 22 (1), 5–28. doi: http://doi.org/10.1080/713695714
  8. Davies, B., Saltmarsh, S. (2007). Gender economies: literacy and the gendered production of neo‐liberal subjectivities. Gender and Education, 19 (1), 1–20. doi: http://doi.org/10.1080/09540250601087710
  9. Stoet, G., Geary, D. C. (2015). Sex differences in academic achievement are not related to political, economic, or social equality. Intelligence, 48, 137–151. doi: http://doi.org/10.1016/j.intell.2014.11.006
  10. Maierchyk, M., Plakhotnik, O., Yarmanova, H. (Eds.) (2017). Hender dlia media. Kyiv: Krytyna, 224.
  11. Levchenko, L. (2019). Henderne tiazhinnia. Kyiv: Folio, 189.
  12. Strelnyk, O. (2017). Turbota yak robota: materynstvo u fokusi sotsiolohii. Kyiv: Krytyna, 280.
  13. Hendernyi analitychno-informatsiinyi Tsentr «Krona». Available at: http://www.krona.org.ua/ Last accessed: 30.10.19
  14. Muzei zhinochoi ta hendernoi istorii (Gendermuseum) (2016). Available at: https://www.genderculturecentre.org/muzey-zhinochoi-ta-gendernoi-istorii-gendermuseum/ Last accessed: 30.10.19
  15. Zvit pro hendernyi analiz rezultativ Vseukrainskoho opytuvannia shchodo dotrymannia prav VPO. Ofitsiinyi sait hendernoho analitychno-informatsiinoho Tsentru «Krona». Available at: http://krona.org.ua/assets/files/library/zvit-pro-gendernuj-analiz-dotrumannja-prav-vpo.pdf
  16. Hendernyi biudzhetnyi analiz prohram, yaki finansuiutsia z derzhavnoho ta mistsevykh biudzhetiv. Styslyi vyklad. Available at: https://issuu.com/625237/docs/buklet_2016
  17. Rasskazova, O. I. (2017). Hendernochutlyvyi pidkhid u roboti z vrazlyvymy verstvamy naselennia u sotsialno-pravovii sferi. Kharkiv: KhHPA, 78.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-01-31

Як цитувати

Rasskazova, O., Domina, I., & Hladun, T. (2020). Гендерний відкритий університет як платформа неперервної гендерної освіти: досвід розвитку інноваційних просвітницьких практик в Україні. ScienceRise: Pedagogical Education, (1 (34), 24–30. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.193438

Номер

Розділ

Педагогічна освіта