Методика дослідження явища синонімії родинних лексем на засадах комунікативно-діяльнісного підходу

Автор(и)

  • Tetiana Rudiuk Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова вул. Пирогова, 9, м. Київ, Україна, 01601, Україна https://orcid.org/0000-0002-3679-5648

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.199298

Ключові слова:

комунікативна, лексична компетентність, комунікативно-діяльнісний підхід, родинна лексика, родинні номінації, синонімія

Анотація

У статті здійснено теоретичний аналіз методичної, педагогічної, психологічної, фахової та ін. літератури з проблеми дослідження явища синонімії родинних лексем і методики їхнього вивчення на засадах комунікативно-діяльнісного підходу. Визначено початковий рівень володіння такими поняттями як «родинна лексика» та «синонімія родинних лексем», з’ясовано практичні навички побудови власних висловлювань, здатності користуватися синонімами-відповідниками в творчому контексті. Розроблено систему вправ, яку направлено на розвиток емпатії в класному колективі, дружності та здатності глибше розуміти один одного, вміти добирати синоніми до вказаних одиниць, пояснювати їхнє лексичне значення. Запроваджено ряд вправ психолого-реабілітаційного та регенеруючого характеру в колі класної родини, реалізовано розвиток навичок прощати та просити вибачення у ближнього.

Серед умов, які забезпечували результативність комунікативно-діяльнісного підходу визначено створення сприятливого психологічного мікроклімату колективу, комфортність та прийняття кожного його члена зокрема. Здійснено підтримку гуманності та толерантності в ставленні до учасників навчального процесу і кожної особистості окремо. Реалізовано систему міжпредметних зв’язків у контексті певного алгоритму дій, як-от: до, перед, безпосередньо, та після виконання вправ. Етап саморефлексії тісно взаємопов’язано з мовним матеріалом на уроці. Звернено увагу на обговорення семантичних відтінків синонімів родинної лексики та варіантів їхнього використання в певних ситуаціях асоціативних експериментів. Запропоновано творчий підхід до використання ІТ у контексті дослідження синонімії родинної лексики на засадах комунікативно-діяльнісного підходу

Біографія автора

Tetiana Rudiuk, Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова вул. Пирогова, 9, м. Київ, Україна, 01601

Кандидат філологічних наук

Кафедра стилістики

Посилання

  1. Wierzbicka, A. (1997). Understanding Cultures Through Their Key Words: English, Russian, Polish, German, Japanese. New York: Oxford University Press, 317.
  2. Bohn, R. (2000). Probleme der Wotschatzarbeit. München: Langenscheidt, 192.
  3. Schneider, W. (2008). Speak German!: Warum Deutsch manchmal besser ist. Hamburg: Rowohlt, 192.
  4. Matsko, L. I., Hruba, T. L., Semenoh, O. M., Symonenko, T. V. (2017). Ukrainska mova 10-11 klasy. Prohrama dlia profilnoho navchannia uchniv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Filolohichnyi napriam, profil – ukrainska filolohiia. Kyiv: Proekt. Ministerstvo nauky i osvity Ukrainy, 94.
  5. Horoshkina, O. M. (2013). Rol rytoryky v komunikatyvnii pidhotovtsi uchniv. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Seriia: Filolohichna, 40, 137–140.
  6. Neshcheret, O. I. (2016). Psykholohiia movlennievoi diialnosti: osnovy psykholohinhvistychnykh znan. Nizhyn: NDU im. M. Hoholia, 200.
  7. Varzatska, L. (2011). Dydaktychni tsili, typy, struktura urokiv ukrainskoi movy i movlennia. Dyvoslovo, 6, 9–14.
  8. Pentyliuk, M. I. (2010). Vykhovnyi potentsial simi: tradytsii, realii ta perspektyvy. Ridna shkola, 12, 74–75.
  9. Pentyliuk, M. I. (2015). Culture of professional communication of future professionals. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho yftsionalnoho universytetu imeni V. O. Sykhomlynskoho. Seria: Pedahohichni nauky, 14, 144–151.
  10. Zatvorniuk, O. M. (2018). Psykholohiia simi. Kyiv: Vydavnychyi Dim «Slovo», 184.
  11. Matsiuk, Z., Stankevych, N. (2011). Ukrainska mova profesiinoho spilkuvannia. Kyiv: Karavela, 352.
  12. Manakin, V. M. (2012). Mova i mizhkulturna komunikatsiia. Kyiv: Akademiia, 288.
  13. Kaplinskyi, V. V. (2017). Metodyka vykladannia u vyshchii shkoli. Kyiv: KNT, 225.
  14. Ponomariv, O. D. (2012). Ukrainske slovo dlia vsikh i kozhnoho. Kyiv: Lybid, 360.
  15. Holub, N., Protsenko, L. (2016). Metodyka navchannia leksykolohii ta frazeolohii v shkilnomu kursi ukrainskoi movy. Nizhyn: NDU im. M. Hoholia, 223.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-03-31

Як цитувати

Rudiuk, T. (2020). Методика дослідження явища синонімії родинних лексем на засадах комунікативно-діяльнісного підходу. ScienceRise: Pedagogical Education, (2 (35), 42–45. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.199298

Номер

Розділ

Педагогічна освіта