Аномалії навчальної діяльності школярів та шляхи їх подолання

Автор(и)

  • Valery Lutfullin Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка вул. Остроградського, 2, м. Полтава, Україна, 36000, Україна https://orcid.org/0000-0002-8967-3863
  • Maxim Lutfullin Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка вул. Остроградського, 2, м. Полтава, Україна, 36000, Україна https://orcid.org/0000-0001-9130-2546
  • Sergey Pilipenko Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка вул. Остроградського, 2, м. Полтава, Україна, 36000, Україна https://orcid.org/0000-0002-5537-7679
  • Andrei Khlopov Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка вул. Остроградського, 2, м. Полтава, Україна, 36000, Україна https://orcid.org/0000-0002-7678-9269

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.199393

Ключові слова:

наслідки аномальних перевантажень школярів, захворюваність, неуспішність, правопорушення, нормування навчального процесу

Анотація

Розкрито історичні корені проблем нормування навчальної діяльності школярів і усунення навчальних перевантажень, а також погляди на ці проблеми видатних педагогів минулого. На основі аналізу сучасних педагогічних, медико-гігієнічних і кримінологічних досліджень визначено довгий ланцюг небезпечних наслідків аномальних навчальних перевантажень школярів. До аномалій-наслідків належать: утрата вчителями можливості реалізувати принцип доступності навчання й інші дидактичні принципи; утрата учнями бажання навчатись; механічне заучування навчального матеріалу, що може привести навіть до отупіння; примусовий характер навчальної діяльності учнів і зумовлена ним авторитарність учителів; нульовий (провальний) рівень засвоєння математики, фізики, хімії та інших навчальних предметів; катастрофічно високий рівень захворюваності школярів; недисциплінованість, педагогічна занедбаність учнів, що, у свою чергу, стає причиною правопорушень неповнолітніх та ін.. Розглянуто взаємозв’язок та кумулятивну дію навчальних перевантажень і породжуваних ними аномальних явищ навчально-виховного процесу. Обґрунтувано необхідність і можливість усунення перевантажень і забезпечення нормування навчальної діяльності школярів на державному рівні. Розглянуті значні резерви щодо практичного вирішення цих проблем, пов’язані із вітчизняним досвідом 20-х рр. ХХ ст. розробки стислих програм і посібників для слухачів робітфаків і сучасним досвідом реформування змісту освіти в Сінгапурі. У цьому контексті наведено також дані про те, що в Україні шлях до реалізації нормованого навчання прокладали в 60-80-х рр. ХХ ст. шкільні педагогічні колективи, очолювані В.О. Сухомлинським і Г.Є. Глущєнко. У статті визначено також першочергові заходи щодо практичного запровадження нормованої навчальної діяльності школярів. Підкреслено, що вирішення розглянутих у статті дидактичних і виховних проблем сприятиме удосконаленню професійної орієнтації учнівської молоді, успішній реалізації Програми «Освіта протягом усього життя» і зниженню рівня трудової міграції в Україні

Біографії авторів

Valery Lutfullin, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка вул. Остроградського, 2, м. Полтава, Україна, 36000

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедра загальної педагогіки та андрагогіки 

Maxim Lutfullin, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка вул. Остроградського, 2, м. Полтава, Україна, 36000

Кандидат фізико-математичних наук, старший викладач

Кафедра загальної фізики і математики

Sergey Pilipenko, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка вул. Остроградського, 2, м. Полтава, Україна, 36000

Доктор біологічних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедрa біології та основ здоров’я людини

Andrei Khlopov, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка вул. Остроградського, 2, м. Полтава, Україна, 36000

Кандидат фізико-математичних наук, доцент, завідувач кафедри

Кафедра виробничо-інформаційних технологій та безпеки життєдіяльності

Посилання

  1. Kvintilian, M. F. (1971). O vospitanii oratora. Khrestomatija po istorii zarubezhnoi pedagogiki. Moscow: Prosveshchenie, 40–46.
  2. Komenskii, Ia. A.; Piskunov, A. I. (Ed.) (1982). Velikaia didaktika. Izbrannye pedagogicheskie sochineniia. Vol. 1. Moscow: Pedagogika, 242–476.
  3. Grombakh, S. M. (1988). Rol shkoly v formirovanii psikhicheskogo zdorovia uchashchikhsia. Shkola i psikhicheskoe zdorove uchashchikhsia. Moscow: Meditsina, 9–32.
  4. Vsesviatskii, B. V. (1996). Problemy didaktiki biologii. Moscow: Prosveshchenie, 240.
  5. Nauka i uchebnyi predmet (1965). Sovetskaia pedagogika, 7, 3–25.
  6. Tkhorzhevskyi, D. O. (1999). Derzhavnyi standart zahalnoi serednoi osvity i dyferentsiatsiia zmistu navchannia. Pedahohika i psykholohiia, 4, 47–51.
  7. Bespalko, V. P. (1988). Teoriia uchebnika: Didakticheskii aspekt. Moscow: Pedagogіka, 160.
  8. Stepanenko, M., Lutfullin, V. (2018). Normy y anomalii navchalnoi diialnosti shkoliariv. Vytoky pedahohichnoi maisternosti. Zbirnyk naukovykh prats PNPU im V. H. Korolenka. Seriia "Pedahohichni nauky", 21, 5–9.
  9. Yarmachenko, M. D. (1978). Aktualni pytannia pedahohichnoi nauky. Kyiv: Znannia, 48.
  10. Lutfullin, V. S. (2011). Teoretyko-metodychni zasady usunennia navchalnykh perevantazhen uchniv. Poltava: Vydavets Shevchenko R. V., 336.
  11. Lutfullin, V., Inozemtsev, V., Pilipenko, S. (2017). Regulation of training activities as a key of health protection of pupils and students. ScienceRise: Pedagogical Education, 5 (13), 22–27.doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2017.102784
  12. Cuthbert, M. (2017). Curriculum overload and its impact on teasher effectiveness in primare schools. European Journal of Education Studies, 3 (3), 155–162. doi: http://doi.org/10.5281/zenodo.290597
  13. The overcrowded primary curriculum: a way forward 2014. Available at: https://www.appa.asn.au/wp-content/uploads/2015/08/Overcrowded-primary-curriculum.pdf
  14. Dubovicki, S., Munjiza, E., Peko, A. (2016). Paradox of student (over)load in elementary school. Available at: https://www.researchgate.net/publication/299534217
  15. Stenger, M. (2018). Don’t Overload Students: Assigning Too Much Work Discourages Learning. Available at: https://www.opencolleges.edu.au/informed/features/dont-overload-students-assigning-too-much-work-discourages-learning/
  16. Odinaka, I. (2012). How Information Overload is Affecting Our Learning. 2012. Available at: https://www.opencolleges.edu.au/informed/other/how-information-overload-is-affecting-our-learning/
  17. Ojo, O. J. (2016). Information Anxiety and Information Overload of Undergraduates in Two Universities in South-West Nigeria. Available at: https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=3760&context=libphilprac
  18. Kovaleva, H. (2003). Prychyni padenyia mezhdunarodnoho reitynha rossyiskoho obrazovanyia. Daidzhest pedahohichnykh idei i tekhnolohii, 2, 23–25.
  19. Wilson, R. (2011). Minimizing Academic Overload. Available at: https://www.brightmontacademy.com/blog/minimizing-academic-overload
  20. Kievskie matematiki-pedagogi (1979). Kyiv: Vishcha shkola, 312.
  21. Cukhomlynskyi, V. O. (1977). Vybrani tvory. Vol. 4. Kyiv: Rad. shkola, 640.
  22. Ostroverkhova, N., Vinnik, A. (1982). Kogda pedsovet uchit tvorchestvu. Narodnoe obrazovanie, 4, 73–75.
  23. Disterveg, A. (1971). Rukovodstvo k obrazovaniiu nemetskikh uchitelei. Khrestomatiia po istorii zarubezhnoi pedagogiki. Moscow: Prosveshchenie, 385–444.
  24. Orzhekhovska, V. M. (1996). Profilaktyka pravoporushen sered nepovnolitnikh. Kyiv: ViAn, 352.
  25. Onyshchenko, N. (2002). Kryterii sformovanosti deviantnoi povedinky v molodshykh shkoliariv. Ridna shkola, 7, 26–27.
  26. Zubkova, V. M.; Grombakh, S. M. (Ed.) (1988). Gigienicheskie kriterii adaptatsii detei k shkole i faktory ee opredeliaiushchie. Shkola i psikhicheskoe zdorove uchashchikhsia. Moscow: Meditsina, 43–53.
  27. Pantik V. V. Struktura zakhvoriuvanosti studentiv Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. Achievement of high school-2016. Vol. 8. Psykholohyia y sotsyolohyia. Fyzycheskata kultura y sporta. Sofyia: «Bial HRAD-BH» OOD – 72, 67–70.
  28. Achkan, V. (2016). Innovatsii u shkilnii matematychnii osviti v zarubizhnykh krainakh. Matematyka v ridnii shkoli, 6, 39–44.
  29. Kupisevich, Ch. (1986). Osnovy obshchei didaktiki. Moscow: Vysshaia shkola, 368.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-03-31

Як цитувати

Lutfullin, V., Lutfullin, M., Pilipenko, S., & Khlopov, A. (2020). Аномалії навчальної діяльності школярів та шляхи їх подолання. ScienceRise: Pedagogical Education, (2 (35), 46–53. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.199393

Номер

Розділ

Педагогічна освіта