Компетентнісний підхід як методологічний орієнтир у формуванні дискурсної компетентності майбутніх журналістів
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.199558Ключові слова:
дискурс, комунікація, компетентність, компетентнісний підхід, дискурсна компетентність, майбутні журналісти, лінгводидактикаАнотація
У статті розглянуто питання актуальності та важливості впровадження компетентнісного підходу у процесі формування дискурсної компетентності майбутніх журналістів. Закцентовано увагу на тому, що стрімкий розвиток інформаційного суспільства потребує висококваліфікованих конкурентоспроможних фахівців медійної сфери, які б не лише володіли максимальним обсягом необхідних знань, а й здатністю оперативно та творчо адаптовано їх використовувати. З'ясовано сутність понять, які є складовими визначення «дискурсна компетентність». При цьому зазначено, що дискурс – це процес, пов'язаний з творенням мови, а текст – кінцевий результат мовної діяльності. При здійсненні порівняння термінів «компетентність» і «компетенція» доведено, що вони тісно пов'язані, хоч і суттєво відрізняються між собою. У цілому компетентність можна визначити як здатність діяти на основі сформованих компетенцій (якісних характеристик). Зазначено, що на теперішній час при підготовці майбутніх журналістів спостерігається надання відчутної переваги теоретичному опрацюванню матеріалу та відсутність практичних навичок, які б сприяли формуванню дискурсної компетентності майбутнього журналіста, яка, в свою чергу, є визначальною складовою комунікативної компетентності. Основні її компоненти – уміння сприймати та аналізувати, а також якісно формулювати обґрунтовані висновки за допомогою мовних засобів. Належне володіння майбутніми журналістами державною мовою у фаховій комунікації формує усвідомлену мовну поведінку, є підґрунтям духовного та інтелектуального розвитку особистості. Нагальна потреба у підготовці фахівців високого рівня з розвиненими практичними вміннями професійної комунікації та недостатньо ефективна на сьогодні практика навчання української мови за професійним спрямуванням майбутніх журналістів у вищому навчальному закладі зумовлюють необхідність поглибленого опрацювання відповідних методичних засад. І важливо, щоб саме компетентнісний підхід був головним орієнтиром у цьому процесі
Посилання
- Raven, Dzh. (1999). Pedahohycheskoe testyrovanye: problemy, zabluzhdenyia, perspektyvi. Moscow: Kohyto-Tsentr, 144.
- Hluzman, O. V. (2009). Bazovi kompetentnosti: sutnist ta znachennia v zhyttievomu uspikhu osobystosti. Pedahohika i psykholohiia, 2, 51–61.
- Selevko, H. (2004). Kompetentnosty i ikh klassyfykatsyia. Narodnoe obrazovanye, 4, 138–143.
- Khoruzha, L. L. (2007). Kompetentnisnyi pidkhid v osviti: retrospektyvnyi pohliad na rozvytok idei. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. Seriia «Psykholohiia. Pedahohika», 7, 202.
- Zimniaia, I. A. (2003). Kliuchevye kompetentsii – novaia paradigma rezultata sovremennogo obrazovaniia. Vysshee obrazovanie segodnia, 5, 34–42.
- Yermakov, I., Sofii, N.; Yermakov, I. (Ed). (2005). Zhyttieva kompetentnist osobystosti: vid teorii do praktyky. Zaporizhzhia: Tsentrion, 640.
- Zhuk, O. L. (2008). Belarus: kompetentnostnyi pokhod v pedagogicheskoi podgotovke studentov universiteta. Pedagogika, 3, 99–105.
- Babenko, V. V. (2019). Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv ukrainskoi movy i literatury u protsesi navchannia stylistyky. Kyiv, 25.
- Kondratenko, N. (2018). Metodyka formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh zhurnalistiv na zasadakh linhvokulturolohii. Kyiv, 24.
- Kolisnyk, Yu. (20100. Tekst i dyskurs: problemy definitsii. Visnyk Nats. un-tu «Lvivska politekhnika». Seriia «Problemy ukrainskoi terminolohii», 675, 111–114.
- Kulykova, L. A. (2017). Tekst i dyskurs yak fihury komunikatsii. Chasovo-prostorova i vikova spetsyfika nimetskomovnoho tekstu. Melitopol. Available at: http://nimfilmdpu.mozello.com/vseukranska-nternet-konferencja/movoznavstvo/params/post/1336872/
- Budnik, A. O. (2008). Dyskurs u sferi usnoi i pysemnoi komunikatsii: linhvodydaktychna interpretatsiia problemy. Zbirnyk naukovykh prats. Pedahohichni nauky, 50 (2), 68–72.
- Arutiunova, N. D. (1990). Diskurs. Lingvisticheskii entsiklopedicheskii slovar. Moscow, 136–137.
- Krichevskii, V. Iu. (2004). Professiia – direktor shkoly. Saint-Peterburg: SPbAPPO, 271.
- Pentyliuk, M. I. (Ed.) (2015). Slovnyk-dovidnyk z ukrainskoi linhvodydaktyky. Kyiv: Lenvit, 320.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Roman Zhyvolup

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.




