Антидискримінаційна освітня програма проти трудової міграції: кейс сільської школи

Автор(и)

  • Valentyna Kakadii Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради пров. Руставелі, 7, м. Харків, Україна, 61001 Огіївський навчально-виховний комплекс Сахновщинської районної ради Харківської області вул. Дружби, 1, с. Огіївка, Сахновщинський район, Харківська область, Україна, 64532, Україна https://orcid.org/0000-0002-6660-3133
  • Oleg Marushchenko Харківський національний медичний університет пр. Науки, 4, м. Харків, Україна, 61022 Гендерний інформаційно-аналітичний центр «КРОНА» вул. Алчевських, 4, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0001-8499-7466
  • Olena Masalitina Громадська організація «ЕдКемп Україна» вул. Сумська, 126, м. Харків, Україна, 61023, Україна https://orcid.org/0000-0001-6693-0954

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.200425

Ключові слова:

трудова міграція, сільська школа, недискримінаційне освітнє середовище, навчання впродовж життя

Анотація

У статті окреслено причини трудової міграції сільського працездатного населення до міста та її наслідки як персонально для людей, так і для села як громади. Проаналізовано зв’язок між міграцією і шкільною освітою. Вивчено один із шляхів попередження міграції – створення недискримінаційного середовища школи. На прикладі Огіївського навчально-виховного комплексу визначено роль сучасного педагога, який навчається протягом життя, зокрема в процесі створення недискримінаційного простору закладу освіти як простору рівних можливостей. На прикладі діяльності антидискримінаційного центру Огіївського навчально-виховного комплексу визначено конкретні напрями і шляхи надання інформаційно-методичної та практичної підтримки з проведення антидискримінаційної експертизи шкільних підручників, гендерного аналізу уроків, зміни візуального простору на гендерночутливий, проведення уроків та виховних заходів без транслювання гендерних стереотипів, проведення гендерного аудиту закладу освіти.

Показано як участь у дослідно-експериментальній роботі регіонального рівня «Науково-методичні засади впровадження гендерних підходів в систему роботи закладів освіти на 2014 – 2018 роки» сприяла розкриттю творчого потенціалу учасників і учасниць, розвитку їх критичного мислення, рефлексійних здібностей та готовності до сприйняття нових ідей. Адже і педагоги, і учні на своєму позитивному досвіді усвідомили, що навчання протягом життя підвищує конкурентоздатність як окремих осіб, так і закладу освіти в цілому, формує демократичні цінності. Показано, що наступним кроком ефективної діяльності закладу стало створення екологічного проєкту «Збирай роздільно сміття – буде щасливим життя», який поширився на всю громаду. Отже завдяки натхненній і орієнтованій на сучасні тенденції роботі навчального закладу змінюється свідомість місцевого населення, яке розуміє, що жити в недискримінаційному та екологічно чистому середовищі набагато комфортніше. Проаналізовано показники кількості працездатного населення села за останні роки

Біографії авторів

Valentyna Kakadii, Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради пров. Руставелі, 7, м. Харків, Україна, 61001 Огіївський навчально-виховний комплекс Сахновщинської районної ради Харківської області вул. Дружби, 1, с. Огіївка, Сахновщинський район, Харківська область, Україна, 64532

Аспірант

Кафедра соціальної роботи

Заступник директора з виховної роботи

Oleg Marushchenko, Харківський національний медичний університет пр. Науки, 4, м. Харків, Україна, 61022 Гендерний інформаційно-аналітичний центр «КРОНА» вул. Алчевських, 4, м. Харків, Україна, 61002

Кандидат соціологічних наук, доцент

Кафедра філософії

Директор

Olena Masalitina, Громадська організація «ЕдКемп Україна» вул. Сумська, 126, м. Харків, Україна, 61023

Кандидат філологічних наук, доцент, віце-голова Ради ГО «ЕдКемп Україна», радниця міністра освіти і науки України

Посилання

  1. Bochkovska, A. I., Rudenko, L. H. Karty Natsionalnoho atlasu Ukrainy yak informatsiina baza dlia doslidzhennia formuvannia chyselnosti naselennia. Available at: https://igu.org.ua/uk/node/21095 Last accessed: 04.02.2020
  2. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Naselennia. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2007/ds/nas_rik/nas_u/nas_rik_u.html Last accessed: 03.02.2020
  3. Kruhlyi stil «Silskyi ta ahrarnyi rozvytok: stan ta perspektyvy». Available at: http://www.nas.gov.ua/EN/Messages/Pages/View.aspx?MessageID=5338 Last accessed: 05.02.2020
  4. Bilsborrow, R. E. (2002). Migration, population change, and the rural environment. Environmental change and security program, 8, 69–94. Available at: http://legacy.wilsoncenter.org/sites/default/files/Report_8_BIlsborrow_article.pdf Last accessed: 06.02.2020
  5. Lucas, R. E. B. (2001). The effects of proximity and transportation on developing country population migrations. Journal of Economic Geography, 1 (3), 323–339. doi: http://doi.org/10.1093/jeg/1.3.323
  6. Mazzucato, V. (2005). The Study of Transnational Migration: Reflections on a Simultaneous Matched-Sample Methodology. Workshop on Migration and Development Within and Across Borders. New York City. Available at: https://www.researchgate.net/publication/308602073_Operationalising_Transnational_Migrant_Networks_through_a_Simultaneous_Matched_Sample_Methodology Last accessed: 05.02.2020
  7. Ajaero, C. K., Onokala, P. C. (2013). The Effects of Rural-Urban Migration on Rural Communities of Southeastern Nigeria. International Journal of Population Research, 2013, 1–10. doi: http://doi.org/10.1155/2013/610193
  8. Kuklin, D. (2019). Stereotyp – tse brekhnia pro realnist abo 7 vidpovidei na zapytannia pro antydyskryminatsiinu ekspertyzu shkilnykh pidruchnykiv. Available at: https://ukr.lb.ua/society/2019/04/06/423834_stereotip_tse_brehnya_pro.html Last accessed: 03.02.2020
  9. Pro skhvalennia Kontseptsii realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity «Nova Ukrainska Shkola» na period do 2029 roku (2016). Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy No. 988. 14.12.2016. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-р Last accessed: 05.02.2020
  10. Hender v osviti. Pro Ohiivskyi NVK: reportazh kharkivskoho telebachennia. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=2_V0cTQ8z3s Last accessed: 09.12.2019
  11. Hendernyi informatsiino-analitychnyi tsentr «KRONA». Available at: http://www.krona.org.ua/ Last accessed: 07.02.2020
  12. Tsentr hendernoi kultury. Available at: https://www.genderculturecentre.orgLast accessed: 05.02.2020
  13. Hender v detaliakh. Available at: https://genderindetail.org.uaLast accessed: 03.02.2020
  14. Nedyskryminatsiinyi pidkhid u navchanni. Available at: https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:EdEra-Studena+Inc+1/aboutLast accessed: 05.02.2020
  15. Zhinky ta choloviky: hender dlia vsikh. Available at: https://courses.prometheus.org.ua/courses/IRF/101/2015_T2/about Last accessed: 03.02.2020
  16. Teaching Tools. Available at: https://globaldignity.org/teaching-dignity/teaching-tools/ Last accessed: 05.02.2020
  17. Hendernochutlyva naochnist dlia shkil ta dytsadkiv. Available at: http://www.krona.org.ua/naochnist.html Last accessed: 04.02.2020
  18. EdCamp Ukraine. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=kC92EWUTFxM Last accessed: 05.02.2020
  19. Zbyrai rozdilno smittia – bude shchaslyvym zhyttia: shkilne video pro pochatok ekolohichnoho proektu Ohiivskoho navchalno-vykhovnoho kompleksu Sakhnovshchynskoi raionnoi rady Kharkivskoi oblasti. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=cIpEZrb4LEw Last accessed: 09.12.2019
  20. Kich, T. (2017). Ekolohichna problema sela na Kharkivshchyni: do spravy vzialysia dity. Slobidskyi krai. Available at: https://www.slk.kh.ua/news/oblast-online/diti-pridumali_-yak-virishiti-ekologichnu-problemu-sela-na-kharkivshchini.html Last accessed: 08.12.2019
  21. Kich, T. (2017). Dity vykhovuiut doroslykh. Slobidskyi krai. Available at: https://www.slk.kh.ua/amp/news/suspilstvo/smittya-feniks-yak-pozbutisya-ekologichnoyi-zarazi-nazavzhdi-.html Last accessed: 08.12.2019

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-05-25

Як цитувати

Kakadii, V., Marushchenko, O., & Masalitina, O. (2020). Антидискримінаційна освітня програма проти трудової міграції: кейс сільської школи. ScienceRise: Pedagogical Education, (3 (36), 30–37. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.200425

Номер

Розділ

Педагогічна освіта