Зміст підготовки майбутніх учителів початкової школи у контексті реалізації можливостей інформаційно-комунікаційних технологійв інклюзивному освітньому середовищі

Автор(и)

  • Svitlana Chupakhina Державний вищий навчальний заклад «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника» вул. Шевченка, 57, м. Івано-Франківськ, Україна, 76018, Україна https://orcid.org/0000-0003-1274-0826

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.200524

Ключові слова:

інформатизація, інклюзивне освітнє середовище, електронні освітні ресурси, компетентність, підготовка майбутніх учителів

Анотація

В статті проаналізовано особливості підготовка майбутніх учителів початкової школи до роботи з комп’ютером як засобом управління інформацією, а також з інформацією в глобальних комп’ютерних мережах, й володіння цифровими компетентностями задля проектувати і застосовувати інформаційних технологій, основу яких складають електронні освітні ресурси.

Розглянуто та обґрунтовано основні напрямки вдосконалення підготовки майбутніх учителів початкової школи до застосування інформаційно-комунікативних технологій у професійній діяльності в умовах інклюзивного освітнього середовища.

Мета статті. Аналіз стану та обґрунтування напрямків підготовки майбутніх учителів щодо особливостей та можливостей використання інформаційно-комунікаційних технологій в інклюзивному освітньому середовищі початкової школи.

Водночас охарактеризовано особливості функціонування інформаційно-освітнього інклюзивного середовища, яке передбачає інформаційну взаємодію між користувачами (педагогами, фахівцями, батьками, учнями та ін.).

Запропоновано програму навчальної дисципліни «Інформаційні технології в інклюзивній освіті дітей з ускладненнями процесів розвитку та соціалізації».

Доведено, що пропоновані методичні принципи та напрями вдосконалення змісту підготовки майбутніх учителів до використання інформаційних технологій у професійній діяльності в умовах інклюзивного освітнього середовища передбачають певну практико зорієнтовану організацію роботи. Реалізацію програми підготовки, в межах спеціально організованого курсу, зосередженого на вдосконаленні знань і умінь щодо застосування означених технологій у професійній діяльності в умовах інклюзивного середовища. Відтак учитель в інформаційному суспільстві як кваліфікований працівник інтелектуальної праці, з високим рівнем освіти, стає головним ресурсом підвищення її якості, що сприятиме формуванню демотиваційних індикаторів серед учасників освітнього процесу щодо трудової міграції

Біографія автора

Svitlana Chupakhina, Державний вищий навчальний заклад «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника» вул. Шевченка, 57, м. Івано-Франківськ, Україна, 76018

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедри теорії та методики дошкільної і спеціальної освіти

Посилання

  1. Demchenko, I. I. (2016). Teoretychni i metodychni zasady pidhotovky maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv do profesiinoi diialnosti v umovakh inkliuzyvnoi osvity. Uman, 716.
  2. Myronova, S. P. (2016). Realii ta perspektyvy zabezpechennia inkliuzyvnoi osvity fakhivtsiamy. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 19: Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia, 32 (2), 5–10.
  3. Sharma, M. (2016). Innovative roles of guidance and counseling for managing children with learning disabilities in inclusive classroom by inclusive teachers. International Journal of Research in Social Sciences, 6 (12). Available at: https://www.academia.edu/35974967/Innovative_Roles_of_Guidance_and_Counseling_for_Managing_Children_with_Learning_Disabilities_in_Inclusive_Classroom_by_Inclusive_Teachers
  4. Leniv, Z. (2018). Formuvannia profesiinoi hotovnosti fakhivtsia do roboty v inkliuzyvnomu osvitnomu prostori pochatkovoi shkoly. Obrii, 2 (47), 57–61
  5. Kachurovska, O. B. (2014). Do problemy vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v navchanni ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 19: Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia, 27, 71–75. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_019_2014_27_17
  6. Shevtsiv, Z. M. (2017). Profesiina pidhotovka maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly do roboty v inkliuzyvnomu seredovyshchi zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu. Kyiv: «Tsentr uchbovoi literatury», 384.
  7. Zaporozhchenko, Yu. H. (2013). Vykorystannia zasobiv IKT dlia pidvyshchennia yakosti inkliuzyvnoi osvity. Informatsiini tekhnolohii v osviti, 15, 138–145. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2013_15_17
  8. Chupakhina, S.; Babych, M. M. (Ed.) (2019). Methodological bases for digital competence formation of future teachers under conditions of inclusive education: Ukrainian content. Modern World tendencies in the development of science: monograph. Vol. 2. London: Sciemcee Publishing, 26–40.
  9. Fedorenko, I. V. (2012). Cuchasni pidkhody do vykorystannia kompiuternykh tekhnolohii u navchalnomu protsesi uchniv zriznymy porushenniamy psykhofizychnoho rozvytku. Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Seriia: Sotsialno-pedahohichna, 19 (1), 268–274. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkp_sp_2012_19(1)__31
  10. Sofii, N. Z. (2017). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy intehrovanoho suprovodu uchniv z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvnomu navchalnomu zakladi. Kyiv, 23.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-05-25

Як цитувати

Chupakhina, S. (2020). Зміст підготовки майбутніх учителів початкової школи у контексті реалізації можливостей інформаційно-комунікаційних технологійв інклюзивному освітньому середовищі. ScienceRise: Pedagogical Education, (3 (36), 22–29. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.200524

Номер

Розділ

Педагогічна освіта