Науково-теоретичні засади підготовки вчителів початкової школи у системі післядипломної освіти до впровадження ігрових методів навчання

Автор(и)

  • Oksana Roma Запорізький національний університет вул. Жуковського, 66, м. Запоріжжя, Україна, 69600, Україна https://orcid.org/0000-0002-3868-5653

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.201410

Ключові слова:

професійна готовність, ігрові методи, Нова українська школа, навчання через гру

Анотація

В статті здійснюється аналіз науково-теоретичних засад підготовки вчителів у системі післядипломної освіти до впровадження ігрових методів навчання. Узагальнені наукові підходи до розуміння сутності готовності особистості до професійної діяльності в цілому та педагогічної діяльності зокрема. Зазначено, що готовність вчителя до професійної діяльності є інтегративним особистісно-професійним явищем, зміст якого складає інтеграція ціннісно-орієнтаційного, когнітивного, конструктивного та рефлексивного компонентів, та яке є результатом тривалої професійної підготовки та самопідготовки фахівця, новоутворенням одного з етапів його професійного розвитку. Особливості професійної діяльності вчителя початкових класів в сучасних умовах, його професійні функції вимагають володіння ігровими методами навчання, які є діяльнісними за своєю суттю. На підставі здійсненого аналізу принципів діяльнісного підходу в освіті зазначено, що вони висувають свої вимоги до вчителя початкових класів, системоутворювальною серед яких є суб’єктність як здатність педагога бути агентом дитинства. У статті здійснений аналіз положень інтегративного підходу «навчання через гру» та вимог до вчителя початкових класів, що забезпечують формування навчального досвіду школярів за допомогою ресурсу гри. Презентоване авторське розуміння сутності готовності вчителя початкових класів до впровадження ігрових методів навчання як інтегративного особистісно-професійного утворення, системної характеристики фахівця, що визначає його здатність ефективно використовувати ігрові методи навчання в освітньому процесі та складається з ціннісного, когнітивного та конструктивного компонентів. Підготовка вчителя до впровадження ігрових методів навчання є складним і тривалим процесом, що у сьогоднішніх умовах має здійснюватися у просторі післядипломної освіти

Біографія автора

Oksana Roma, Запорізький національний університет вул. Жуковського, 66, м. Запоріжжя, Україна, 69600

Аспірант

Кафедра педагогіки та психології освітньої діяльності

Посилання

  1. Pro osvitu (2017). Zakon Ukrainy No. 2145-VIII. 05.09.2017. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
  2. Pro povnu zahalnu seredniu osvitu (2020). Zakon Ukrainy No. 463-IX. 16.01.2020. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20
  3. Pro zatverdzhennia Derzhavnoho standartu pochatkovoi osvity (2018). Postanova KabMinu Ukrainy No. 87. 21.02.2018. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF
  4. Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia (2018). Kyiv: Litera LTD, 160.
  5. Lerner I. Ya. Bolevye tochki processa obucheniya. Available at: http://www.rcde.ru/method/944.html
  6. Martlew, J., Stephen, C., Ellis, J. (2011). Play in the primary school classroom? The experience of teachers supporting children’s learning through a new pedagogy. Early Years, 31 (1), 71–83. doi: http://doi.org/10.1080/09575146.2010.529425
  7. Hyvonen, P. T. (2011). Play in the School Context? The Perspectives of Finnish Teachers. Australian Journal of Teacher Education, 36 (8). doi: http://doi.org/10.14221/ajte.2011v36n8.5
  8. Pramling Samuelsson, I., Johansson, E. (2006). Play and learning—inseparable dimensions in preschool practice. Early Child Development and Care, 176 (1), 47–65. doi: http://doi.org/10.1080/0300443042000302654
  9. Pyle, A., Danniels, E. (2016). A Continuum of Play-Based Learning: The Role of the Teacher in Play-Based Pedagogy and the Fear of Hijacking Play. Early Education and Development, 28 (3), 274–289. doi: http://doi.org/10.1080/10409289.2016.1220771
  10. Bozhovich, E. D. (Ed.) (2005). Razvitie subekta obrazovaniya: problemy, podhody, metody issledovaniya. Moscow: PERSE, 400.
  11. Leontev, A. A. (2001). Chto takoe deyatelnostnyj podhod v obrazovanii? Nachalnaya shkola: plyus-minus, 1, 3–12.
  12. Bodro,v V. A. (2006). Psihologiya professionalnoi prigodnosti. Moscow: PER SE, 511.
  13. Derkach, A. A. (2012). Psihologo-akmeologicheskie osnovaniya i sredstva optimizacii lichnostno-professional'nogo razvitiya konkurentosposobnogo specialista. Akmeologiya. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/psihologo-akmeologicheskie-osnovaniya-i-sredstva-optimizatsii-lichnostno-professionalnogo-razvitiya-konkurentosposobnogo
  14. Bershadskii, M. E., Guzeev, V. V. (2003). Didakticheskie i psihologicheskie osnovaniya obrazovatelnoi tekhnologii. Moscow: Centr «Pedagogicheskii poisk», 256.
  15. Isaev, I. F. (2004). Professionalno-pedagogicheskaya kultura prepodavatelya. Moscow: Akademiya, 206.
  16. Kruchinina, G. A. (2009). Formirovanie psihologo-pedagogicheskoi kompetentnosti specialistov v usloviyah informatizacii vysshei professionalnoi shkoly. Nizhny Novgorod: NF URAO, 256.
  17. Slastenin, V. A., Isaev, I. F., Mishchenko, A. I., Shiyan, E. N. (2013). Pedagogika. Moscow: Shkola-Press, 576.
  18. Pro zatverdzhennia profesiinoho standartu "Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity" (2018). Nakaz Ministerstva sotsialnoi polityky No. 1143. 10.08.2018. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1143732-18
  19. Cole, M., John-Steiner, V., Scribner, S., Souberman, E. (1978). Vygotsky L. S. Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press. Available at: http://ouleft.org/wp-content/uploads/Vygotsky-Mind-in-Society.pdf
  20. Volobuieva, S. V. (2017). Innovatsiini tekhnolohii navchannia. Kyiv: NTU, 172.
  21. Parker, R., Thomsen, B. S. (2019). Learning through play at school. A study of playful integrated pedagogies that foster children’s holistic skills development in the primary school classroom. White paper. The LEGO Foundation, 75.
  22. Zosh, J. M., Hopkins, E. J., Jensen, H., Liu, C., Neale, D., Hirsh-Pasek, K. et. al. (2017). Learning through play: A review of the evidence. White paper. The LEGO Foundation.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-05-25

Як цитувати

Roma, O. (2020). Науково-теоретичні засади підготовки вчителів початкової школи у системі післядипломної освіти до впровадження ігрових методів навчання. ScienceRise: Pedagogical Education, (3 (36), 62–67. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.201410

Номер

Розділ

Педагогічна освіта