Критерії, показники та рівні готовності вчителів природничих спеціальностей до розвитку підприємницької компетентності старшокласників

Автор(и)

  • Natalia Kurish Інститут післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області вул. І. Франка, 20, м. Чернівці, Україна, 58008, Україна https://orcid.org/0000-0001-5864-8502

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.202135

Ключові слова:

післядипломна педагогічна освіта, готовність, критерії, показники, рівні готовності, підприємницька компетентність

Анотація

У статті визначено актуальність формування готовності вчителів природничих спеціальностей до розвитку підприємницької компетентності у системі післядипломної педагогічної освіти, що забезпечує вдосконалення освіти та професійної підготовки педагогів шляхом поглиблення, розширення та оновлення їх професійних знань, умінь та навичок відповідно до сучасних потреб та процесів реформування освітньої галузі. Проведено аналіз теоретичних поглядів науковців до визначення ключових понять: «підприємницька компетентність», «готовність», «критерії», «показники», «рівні готовності».

Поєднуючи проблемно-цільовий, системно-узагальнюючий методи і метод системно-структурного аналізу наукової літератури автором досягнуто мети та виокремлено критерії визначення готовності вчителів природничих спеціальностей до розвитку підприємницької компетентності старшокласників, що сформовано у системі післядипломної педагогічної освіти: мотиваційно-ціннісний, когнітивний, технологічний, особистісно-емоційний, поведінковий. У рамках виокремлених критеріїв встановлено відповідні показники, що їх характеризують та визначено на основі поєднання для кожного критерію методи та засоби діагностування: бесіда, спостереження, анкетування, аналіз, звіт, самозвіт, експертна оцінка та самоаналіз. Розроблена система критеріїв та показників дає можливість визначити рівні готовності вчителів природничих спеціальностей до розвитку підприємницької компетентності старшокласників: низький (репродуктивний), середній (репродуктивно-реконструктивний), достатній (реконструктивний) та високий (творчий).

Проаналізовані критерії, показники та рівні дадуть змогу визначити реалії та передбачити динаміку формування готовності вчителів природничих спеціальностей до розвитку підприємницької компетентності старшокласників у системі післядипломної педагогічної освіти

Біографія автора

Natalia Kurish, Інститут післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області вул. І. Франка, 20, м. Чернівці, Україна, 58008

Завідувач центром

Науково-методичний центр освітнього менеджменту та координації діяльності методичних служб

Посилання

  1. Recommendation of the European Parliament and of the Counsil of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning (2006/962/EC) (2006). Official Journal of the European Union. 2006. Vol. 394. P. 10–18. Available at: https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:en:PDF
  2. EC presents new Rethinking Education strategy (2012). Available at: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-12-1233_en.htm?locale=en
  3. Pro osvitu (2017). Zakon Ukrainy No. 2145-VIII. 05.09.2017. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
  4. Nova ukrainska shkola: kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly (2016). Lviv, 40.
  5. Ziaziun, I. A. (2012). Filosofiia pedahohichnoho svitohliadu. Profesiina osvita: pedahohika i psykholohiia. Ukrainsko-polskyi zhurnal, 6, 209–222.
  6. Maksymenko, S. D. (2018). Mekhanizmy rozvytku osobystosti. Problemy suchasnoi psykholohii, 40, 7–23. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pspl_2018_40_3.
  7. Kremen, V. H. (2015). Problemy yakosti ukrainskoi osvity v konteksti suchasnykh tsyvilizatsiinykh zmin. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 1, 8–15.
  8. Pometun, O. I. (2007). Interaktyvni metodyky ta systema navchannia. Kyiv: Shkilnyi svit, 112.
  9. Yesina, O. H. (2012). Kryterii otsinky yakosti pidhotovky suchasnykh fakhivtsiv. Teoriia ta metodyka navchannia fundamentalnykh dystsyplin u vyshchii shkoli, VII, 84–90.
  10. Kalko, A., Shykula, R. (2016). Vykorystannia naukovykh doslidzhen pro muzeinu pedahohiku ХІХ–ХХ st. u pidhotovtsi vchyteliv pryrodnychoho tsyklu. Kliuchovi kompetentnosti v modeli suchasnoho fakhivtsia: proceedings. Cherkasy, 256–261.
  11. Zavydivska, O. I.( 2018). Hotovnist do stvorennia zdoroviaoriientovanoho seredovyshcha orhanizatsii yak osoblyva katehoriia profesiinoi osvity maibutnikh menedzheriv. Psykholoho­pedahohichni nauky, 3, 168–174. Available at: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/bitstream/123456789/935/1/28.pdf
  12. Honcharenko, S. U. (2011). Ukrainskyi pedahohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk. Rivne: Volynski oberehy, 552.
  13. Busel, V. T. (2005). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy. Kyiv; Irpin: VTF «Perun», 1728.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-05-25

Як цитувати

Kurish, N. (2020). Критерії, показники та рівні готовності вчителів природничих спеціальностей до розвитку підприємницької компетентності старшокласників. ScienceRise: Pedagogical Education, (3 (36), 47–51. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.202135

Номер

Розділ

Педагогічна освіта