Інформальна естетико-педагогічна освіта літніх людей: в пошуках рішення проблеми соціального сирітства дітей дошкільного віку як наслідку трудової міграції батьків

Автор(и)

  • Valeriia Hryhorenko Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди вул. Алчевських, 29, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0001-8060-6579
  • Nadiia Shevchenko Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди вул. Алчевських, 29, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0001-6885-8466

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.208336

Ключові слова:

інформальна освіта, естетико-педагогічні знання, літні люди, дошкільники, трудова міграція батьків

Анотація

У статті розглянуто можливості організації інформальної естетико-педагогічної освіти літніх людей у контексті пошуку шляхів пом’якшення проблеми соціального сирітства дітей дошкільного віку як наслідку трудової міграції батьків.

За результатами бліц-опитування у закладах дошкільної освіти м. Харкова, встановлено, що велику долю відповідальності за розвиток і виховання дітей у ситуації поширення явища трудової міграції в Україні взяли на себе старші члени родин та / або літні няні, доглядальниці, гувернантки, які, разом з цим, відчувають певні труднощі через брак педагогічної мотивації, нових методичних знань щодо організації виховної діяльності з дітьми, вмінь застосовувати творчий підхід до розвитку особистості дитини; бракує мобільних освітніх програм, спрямованих на формування в людини старшого віку сучасних, актуальних у суспільстві трудових навичок.

Для подолання соціального сирітства дітей дошкільного віку як наслідку трудової міграції їхніх батьків розроблено освітянський проект «Кольоровий світ дитинства – досвідченими руками», спрямований на розвиток у людей старшого віку здатності піклуватися про наймолодших, розвиваючи їхню здібність до художнього мислення, творчості, сприяючи формуванню навичок у галузях малювання, колорознавства, практичної графіки, декоративного мистецтва та основ дизайну, вивчаючи разом з ними природу, оточуюче середовище як невичерпне джерело образотворчого мистецтва.

Програма підготовки літніх людей до організації художньо-естетичної діяльності дошкільників повністю адаптована до занять в «Університетах третього віку» або інших подібних структурах інформальної освіти дорослих й забезпечує підвищення педагогічного потенціалу людей старшого віку. У межах курсу розроблено варіативні види (малювання, різьблення по дереву, лозоплетіння, гончарство, квілінг тощо) і форми організації художньо-мистецьких занять й педагогічної освіти літніх людей, а також навчання слухачів і слухачок застосуванню отриманих художньо-творчих навичок у сфері фріланса й промоутинга власних професійних послуг. Проект розрахований на тривалий результат – систематичну організацію курсу інформальної естетико-педагогічної освіти літніх людей як важливого шляху пом’якшення проблеми соціального сирітства дітей дошкільного віку як наслідку трудової міграції батьків

Біографії авторів

Valeriia Hryhorenko, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди вул. Алчевських, 29, м. Харків, Україна, 61002

Кандидат педагогічних наук, доцент

Кафедра теорії і технологій дошкільної освіти та мистецьких дисциплін

Nadiia Shevchenko, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди вул. Алчевських, 29, м. Харків, Україна, 61002

Доцент

Кафедра теорії і технологій дошкільної освіти та мистецьких дисциплін

Посилання

  1. Verner, I. Ye. (2018). Statystychnyi zbirnyk «Rehiony Ukrainy» Chastyna I. Kyiv, 315.
  2. Artiushenko, O. M. (2019). Trudova mihratsiia – sotsialna zahroza dlia Ukrainy chy perspektyva dlia ukraintsiv? Hileia: naukovyi visnyk, 142 (3), 17–20.
  3. Sereda, S. (2020). Ukrainskym pensioneram radiat uchytysia, shchob podolaty problem. Media-resurs Suspilstvo. Available at: https://www.radiosvoboda.org/a/24725777.html
  4. Chyselnist naselennia Ukrainy skorotylasia do 42,7 mln. osib. – Derzhstat (2016). Tsenzor. Net. Available at: https://censor.net.ua/ua/news/384915/chyselnist_naselennya_ukrayiny_skorotylasya_do_427_mln_osib_derjstat Last accessed: 04.01.2020
  5. Lysenko, Yu. O. (2018). Dynamika sotsializatsii liudei pokhyloho viku u filohenezi. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota, 2, 152–157.
  6. Heřmanová, E. (2012). Lidské zdroje, celoživotní vzdělávání a vzdělávání seniorů v Česku a EU. Available at: http://kdem.borec.cz/P_PDF/Hermanova.pdf Last accessed: 02.01.2020
  7. Kuchyňková, A., Ezzeddine, P. (2015). Ještě nepatřím do starého železa aneb paradoxy migracepéče z ČR do Rakouska. Gender, 2, 30–41. Available at: http://www.genderonline.cz/uploads/da556affe3ebd40cdccee3656f45db5514d4c141_article-kuchynkova-ezzeddine.pdf Last accessed: 02.01.2020
  8. Zadák, Z., Jirák, R., Zavázalová, H., Sucharda, P. (2004). Geriatrie a gerontology. Praha: Grada Publishing, 864.
  9. Betty Bennett quoted in „Learning Later, Living greater” (2008). NIACE, 232.
  10. Polishchuk, V. A., Bohutska, A. A., Pryshliak, O. Yu. (2017). Meta i pryntsypy diialnosti universytetiv tretoho viku u Velykii Brytanii. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota, 1 (40), 219–222.
  11. Objects and principles (2014). The Third Age Trust, 6.
  12. The U3A Story (2014). U3A UK. The Third Age Trust. Available at: http://www.u3a.org.uk/the-u3a-story/file.html Last accessed: 04.01.2020
  13. The Third Age Trust. U3A. Available at: http://www.u3a.org.uk Last accessed: 04.01.2020
  14. Anderson, T., Elloumi, F. (2004) (Eds.) Teaching in an online learning context. Theory and Practice of Online Learning. Athabasca: Athabasca University, 273–294.
  15. Bates, A. W. T. (1995). Technology, Open Learning and Distance Education (Routledge Studies in Distance Education). Routledge, 266.
  16. Lockwood, F., Gooley, A. (Eds.) (2001). Innovation in open & distance learning: successful development of online and Web-based. London: Kogan Page, 228. doi: http://doi.org/10.4324/9780203046166
  17. Gender and Life Long Learning in Higher Education (2007). A Legacy of Learning, Benefits of Lifelong Learning. Sharing global experiences of learning in later life. University of Strathclyde. Glasgow, 187.
  18. Vlková, J. (2004). Senioři mezi námi aneb s babičkou do školy. Available at: http://www.ilist.cz/clanky/seniori-mezi-nami Last accessed: 04.01.2020
  19. Bartošová, T. (2012). Možnosti vzdělávání seniorů. Brno. Available at: https://is.muni.cz/th/37871/lf_m/ts_Tana_DP.pdf Last accessed: 02.01.2017
  20. Nedelka, M. (2017). Muzykalnoe obrazovanie v «Universitete tretego vozrasta». Musical Art and Education, 1, 153–158.
  21. Bielak, M. (2011). Optymalne środowisko życia i zamieszkania w ośrodkach pobytu stałego dla osób starszych. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 265.
  22. Leszczyńska-Rejchert, A. (2007). Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie, 245.
  23. Sarti, R., Scrinzi, F. (2010). Introduction to the Special Issue: Men in a Woman’s Job, Male Domestic Workers, International Migration and the Globalization of Care. Men and Masculinities, 13 (1), 4–15. doi: http://doi.org/10.1177/1097184x10382878
  24. Scrinzi, F. (2010). Masculinities and the International Division of Care: Migrant Male Domestic Workers in Italy and France. Men and Masculinities, 13 (1), 44–64. doi: http://doi.org/10.1177/1097184x10382880
  25. Herasymenko, H. V., Pozniak, O. V. (2006). Henderni aspekty trudovykh mihratsii naselennia Ukrainy. Demohrafiia ta sotsialna ekonomika, 1, 46–54. Available at: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/11655 Last accessed: 24.01.2020
  26. Mihratsiia yak chynnyk rozvytku v Ukraini. Doslidzhennia finansovykh nadkhodzhen, poviazanykh z mihratsiieiu, ta yikhnoho vplyvu na rozvytok v Ukraini. Mizhnarodna orhanizatsiia z mihratsii (MOM), Predstavnytstvo v Ukraini (2016). Kyiv, 116. Available at: http://iom.org.ua/sites/default/files/mom_migraciya_yak_chynnyk_rozvytku_v_ukrayini.pdf Last accessed 23.01.2020
  27. Cerrutti, M., Gaudio, M. (2010). Gender Differences between Mexican Migration to the United States and Paraguayan Migration to Argentina. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 630 (1), 93–113. doi: http://doi.org/10.1177/0002716210368105
  28. Vandegrift, D. (2008). “This isn't Paradise– I Work Here”: Global Restructuring, the Tourism Industry, and Women Workers in Caribbean Costa Rica. Gender & Society, 22 (6), 778–798. doi: http://doi.org/10.1177/0891243208324999
  29. De Regt, M. (2010). Ways to come, ways to leave: Gender, mobility, and il/legality among Ethiopian domestic workers in Yemen. Gender & Society, 24 (2), 237–260. doi: http://doi.org/10.1177/0891243209360358
  30. Khoudja, Y., Platt, L. (2016). Labour market entries and exits of women from different origin countries in the UK. CReAM discussion papers. Available at: http://eprints.lse.ac.uk/65384/1/__lse.ac.uk_storage_LIBRARY_Secondary_libfile_shared_repository_Content_Platt%2C%20L_Labour%20market_PLatt_Labour%20market_2016.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-07-31

Як цитувати

Hryhorenko, V., & Shevchenko, N. (2020). Інформальна естетико-педагогічна освіта літніх людей: в пошуках рішення проблеми соціального сирітства дітей дошкільного віку як наслідку трудової міграції батьків. ScienceRise: Pedagogical Education, (4 (37), 20–30. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.208336

Номер

Розділ

Педагогічна освіта