Базові принципи формування праксеологічної компетентностї майбутніх магістрів стоматології

Автор(и)

  • Yaroslava Kulbashna Національний медичний університет імені О. О. Богомольця ‎бул. Т. Шевченка, 13, м. Київ, Україна, 01601, Україна https://orcid.org/0000-0002-2571-091X
  • Iryna Skrypnyk Національний медичний університет імені О. О. Богомольця ‎бул. Т. Шевченка, 13, м. Київ, Україна, 01601, Україна https://orcid.org/0000-0002-3393-4649

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.212893

Ключові слова:

медична освіта, практична підготовка магістрів стоматології, принципи формування праксеологічної компетентності

Анотація

Розкрито проблему визначення ключових принципів формування праксеологічної компетентності майбутнього фахівця у системі вищої медичної, зокрема, стоматологічної освіти сьогодення на основі аналізу міжнародного досвіду, зокрема країн – учасниць Болонського процесу, до якого продовжує інтегруватися українська система вищої освіти, та розробок вітчизняних науковців-педагогів. Підкреслюється, що модернізація освітнього процесу у часи глобалізації і міграції населення планети потребує постійного оновлення і оптимізації його теоретичних засад на основі компетентнісного підходу для забезпечення працевлаштування фахівців. Важливе місце у цьому процесі належить визначенню базових принципів функціонування усіх елементів системи освіти, особливо практичної підготовки. Звертається увага на важливість дотримання як законодавчо визнаних принципів розвитку системи освіти, громадянських прав студентів, так і ті, які забезпечують її інноваційність і запити суспільства.

Проведено аналіз ретроспективи розвитку науки «праксеологія» та поглядів сучасних науковців на упровадження праксеологічного підходу і його значення для підвищення якості практичної підготовки випускників медичних закладів вищої освіти.

 Визначено, що одним із важливих компонентів ефективної практичної підготовки майбутніх магістрів стоматології у медичних закладах вищої освіти є формування праксеологічної компетентності, яка забезпечить подальшу якісну професійну діяльність у сфері не тільки мануальних умінь, а й спрямовує на визначення оптимальних організаційних форм, методів, матеріалів у професійній діяльності лікаря-стоматолога.

На підставі аналізу наукових джерел і власних досліджень конкретизовано базові принципи формування праксеологічної компетентності магістрів стоматології, а саме : послідовності, прозорості, доказовості, науковості, раціональності, креативності, ефективності

Біографії авторів

Yaroslava Kulbashna, Національний медичний університет імені О. О. Богомольця ‎бул. Т. Шевченка, 13, м. Київ, Україна, 01601

Доктор педагогічних наук, кандидат медичних наук, професор

Кафедра хірургічної стоматології та щелепно-лицевої хірургії

Iryna Skrypnyk, Національний медичний університет імені О. О. Богомольця ‎бул. Т. Шевченка, 13, м. Київ, Україна, 01601

Кандидат медичних наук, доцент

Кафедра ортодонтії та пропедевтики ортопедичної стоматології

Посилання

  1. Curaj, A., Pricopie, R., Deca, L. (Eds.) (2018). European Higher Education Area: The Impact of Past and Future Policies. Springer, 721. Available at: http://doi.org/10.1007/978-3-319-77407-7
  2. Zakon Ukrainy «Pro osvitu» (2014). Uriadovyi kurier, 146, 7–18.
  3. Guiding Principles for Higher Education. Available at: https://www.cois.org/colleges-and-universities/guiding-principles-for-higher-education Last accessed: 20.08.20
  4. Kulbashna, Ya. A. (2014). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv iz stomatolohohii: teoretychni y metodychni osnovy. Kyiv: Kompas, 416.
  5. MOZ Ukrainy opryliudnylo dlia hromadskoho obhovorennia Stratehiiu rozvytku medychnoi osvity. Available at: https://moz.gov.ua/article/reform-plan/moz-ukraini-opriljudnilo-dlja-gromadskogo-obgovorennja-strategiju-rozvitku-medichnoi-osviti Last accessed: 17.08.2020
  6. Abeshu, G., Urgessa, D., Sintayehu, A. (2020). Perceived features of practicum effectiveness and acquired professional competences among graduate class students in Dilla University. ScienceRise: Pedagogical Education, 4 (37), 4–8. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.206234
  7. Turning Education Structure in Europe (2000). Available at: https://www.unideusto.org/tuningeu/ Last accessed: 20.08.2020
  8. Lukashchuk, M. M., Lukashchuk, I. M. (2018). Prakseolohichna spriamovanist formuvannia profesiinoi identychnosti maibutnikh medychnykh sester v protsesi navchannia khimiko-biolohichnykh dystsyplin v medychnomu koledzhi. Molodyi vchenyi, 2 (2), 626–630.
  9. Kotarbinskii, T. (1975). Traktat o khoroshei rabote. Moscow: Ekonomika, 271.
  10. Polishchuk, V. A. (2014). Prakseolohichnyi pidkhid yak innovatsiina osnova vdoskonalennia profesiinoi pidhotovky maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Pedahohika, 32, 148–150.
  11. Kulbashna, Y. A., Malanchuk, V. O., Nahirnyj, Y. P., Skrypnyk, I. L., Zakharova, V. O. (2020). A modern model of masters’ in dentistry professional training. Medical Education, 1, 45–49. doi: http://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.1.10992
  12. Pro vyshchu osvitu (2014). Zakon Ukrainy No. 1556-VII. 01.07.2014. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text Last accessed: 20.07.20
  13. Seven Principles for good Practice in Undergraduate Education. Available at: https://new.utc.edu/academic-affairs/walker-center-for-teaching-and-learning/online-resources/seven-principles-for-good-teaching
  14. The Civil Rights for Higher Education (2019). Available at: http://civilrightsdocs.info/pdf/reports/Higher-Ed-Civil-Rights-Principles.pdf Last accessed: 20.08.20
  15. Nietzel, M. T. (2020). Three Core Principles For Higher Education As It Prepares For Its Pandemic-Uncertain Fall. Available at: https://www.forbes.com/sites/michaeltnietzel/2020/04/09/three-core-principles-as-higher-education-prepares-for-its-pandemic-uncertain-fall/#77c2cf1c348f Last accessed: 20.08.2020
  16. Blanco, G., Hans de Wit (2020). The Response of International Higher Education Associations to COVID-19. International Higher Education, 102, 11–15.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-30

Як цитувати

Kulbashna, Y., & Skrypnyk, I. (2020). Базові принципи формування праксеологічної компетентностї майбутніх магістрів стоматології. ScienceRise: Pedagogical Education, (5 (38), 23–27. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.212893

Номер

Розділ

Педагогічна освіта