Базові принципи формування праксеологічної компетентностї майбутніх магістрів стоматології
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.212893Ключові слова:
медична освіта, практична підготовка магістрів стоматології, принципи формування праксеологічної компетентностіАнотація
Розкрито проблему визначення ключових принципів формування праксеологічної компетентності майбутнього фахівця у системі вищої медичної, зокрема, стоматологічної освіти сьогодення на основі аналізу міжнародного досвіду, зокрема країн – учасниць Болонського процесу, до якого продовжує інтегруватися українська система вищої освіти, та розробок вітчизняних науковців-педагогів. Підкреслюється, що модернізація освітнього процесу у часи глобалізації і міграції населення планети потребує постійного оновлення і оптимізації його теоретичних засад на основі компетентнісного підходу для забезпечення працевлаштування фахівців. Важливе місце у цьому процесі належить визначенню базових принципів функціонування усіх елементів системи освіти, особливо практичної підготовки. Звертається увага на важливість дотримання як законодавчо визнаних принципів розвитку системи освіти, громадянських прав студентів, так і ті, які забезпечують її інноваційність і запити суспільства.
Проведено аналіз ретроспективи розвитку науки «праксеологія» та поглядів сучасних науковців на упровадження праксеологічного підходу і його значення для підвищення якості практичної підготовки випускників медичних закладів вищої освіти.
Визначено, що одним із важливих компонентів ефективної практичної підготовки майбутніх магістрів стоматології у медичних закладах вищої освіти є формування праксеологічної компетентності, яка забезпечить подальшу якісну професійну діяльність у сфері не тільки мануальних умінь, а й спрямовує на визначення оптимальних організаційних форм, методів, матеріалів у професійній діяльності лікаря-стоматолога.
На підставі аналізу наукових джерел і власних досліджень конкретизовано базові принципи формування праксеологічної компетентності магістрів стоматології, а саме : послідовності, прозорості, доказовості, науковості, раціональності, креативності, ефективності
Посилання
- Curaj, A., Pricopie, R., Deca, L. (Eds.) (2018). European Higher Education Area: The Impact of Past and Future Policies. Springer, 721. Available at: http://doi.org/10.1007/978-3-319-77407-7
- Zakon Ukrainy «Pro osvitu» (2014). Uriadovyi kurier, 146, 7–18.
- Guiding Principles for Higher Education. Available at: https://www.cois.org/colleges-and-universities/guiding-principles-for-higher-education Last accessed: 20.08.20
- Kulbashna, Ya. A. (2014). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv iz stomatolohohii: teoretychni y metodychni osnovy. Kyiv: Kompas, 416.
- MOZ Ukrainy opryliudnylo dlia hromadskoho obhovorennia Stratehiiu rozvytku medychnoi osvity. Available at: https://moz.gov.ua/article/reform-plan/moz-ukraini-opriljudnilo-dlja-gromadskogo-obgovorennja-strategiju-rozvitku-medichnoi-osviti Last accessed: 17.08.2020
- Abeshu, G., Urgessa, D., Sintayehu, A. (2020). Perceived features of practicum effectiveness and acquired professional competences among graduate class students in Dilla University. ScienceRise: Pedagogical Education, 4 (37), 4–8. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.206234
- Turning Education Structure in Europe (2000). Available at: https://www.unideusto.org/tuningeu/ Last accessed: 20.08.2020
- Lukashchuk, M. M., Lukashchuk, I. M. (2018). Prakseolohichna spriamovanist formuvannia profesiinoi identychnosti maibutnikh medychnykh sester v protsesi navchannia khimiko-biolohichnykh dystsyplin v medychnomu koledzhi. Molodyi vchenyi, 2 (2), 626–630.
- Kotarbinskii, T. (1975). Traktat o khoroshei rabote. Moscow: Ekonomika, 271.
- Polishchuk, V. A. (2014). Prakseolohichnyi pidkhid yak innovatsiina osnova vdoskonalennia profesiinoi pidhotovky maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Pedahohika, 32, 148–150.
- Kulbashna, Y. A., Malanchuk, V. O., Nahirnyj, Y. P., Skrypnyk, I. L., Zakharova, V. O. (2020). A modern model of masters’ in dentistry professional training. Medical Education, 1, 45–49. doi: http://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2020.1.10992
- Pro vyshchu osvitu (2014). Zakon Ukrainy No. 1556-VII. 01.07.2014. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text Last accessed: 20.07.20
- Seven Principles for good Practice in Undergraduate Education. Available at: https://new.utc.edu/academic-affairs/walker-center-for-teaching-and-learning/online-resources/seven-principles-for-good-teaching
- The Civil Rights for Higher Education (2019). Available at: http://civilrightsdocs.info/pdf/reports/Higher-Ed-Civil-Rights-Principles.pdf Last accessed: 20.08.20
- Nietzel, M. T. (2020). Three Core Principles For Higher Education As It Prepares For Its Pandemic-Uncertain Fall. Available at: https://www.forbes.com/sites/michaeltnietzel/2020/04/09/three-core-principles-as-higher-education-prepares-for-its-pandemic-uncertain-fall/#77c2cf1c348f Last accessed: 20.08.2020
- Blanco, G., Hans de Wit (2020). The Response of International Higher Education Associations to COVID-19. International Higher Education, 102, 11–15.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Yaroslava Kulbashna, Iryna Skrypnyk
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.