Фінансові механізми економічної складової прогнозування та розвитку закладів загальної середньої освіти в Україні

Автор(и)

  • Iryna Klymchuk Національна академія педагогічних наук України вул. Січових Стрільців, 52-А, Київ, Україна, 04053, Україна https://orcid.org/0000-0002-1883-480X

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.213238

Ключові слова:

освітні послуги, вартість освітніх послуг, нормативні витрати, нормативе фінансування, етапи переходу на нормативне фінансування

Анотація

Неефективність діючої системи фінансування освіти в Україні в умовах дефіциту бюджетних коштів обумовлює необхідність пошуку/впровадження механізмів, що сприяють розвитку економічної самостійності загальноосвітніх установ для підвищення результативності використання фінансових ресурсів. В статті подається аналіз та визначення нормативних витрат надання освітніх послуг в Україні, зокрема: представлений розрахунок нормативних витрат надання освітніх послуг в Україні та обґрунтовується необхідність розробки етапів реалізації програми переходу закладів загальної середньої освіти на нормативне фінансування. Впровадження нормативного фінансування, розробка та узгодження основних етапів фінансування закладів освіти з урахуванням нормативного фінансування призведе до підвищення якості освіти, рівня вмотивованості та результативності роботи школи. У зв'язку з цим застосування зарубіжного досвіду реформування фінансових відносин між державою та закладами освіти, визначення та розробка представленої у статті послідовності заходів/етапів реалізації програми переходу на нормативне фінансування сприятиме вдосконаленню механізму використання отриманих бюджетних коштів.

Визначення нормативних витрат проводиться на основі розрахунку вартості надання освітніх послуг в поточному та плановому періоді/році. Відповідно, воно повинно бути заохочувальним важелем за високі показники роботи школи на основі розрахунку інтегрального коефіцієнту діяльності закладів освіти. Впровадження нормативного принципу фінансування закладів освіти вимагає розробки етапів переходу на нові принципи фінансування. У зв'язку з цим визначена і представлена послідовність заходів/етапів щодо реалізації програми переходу закладів освіти на нормативне фінансування. Впровадження основних етапів і заходів фінансування загальноосвітніх установ призведе до підвищення якості роботи закладів освіти

Біографія автора

Iryna Klymchuk, Національна академія педагогічних наук України вул. Січових Стрільців, 52-А, Київ, Україна, 04053

Кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник

Відділ інновацій та стратегії розвитку освіти

Посилання

  1. Konstytutsiia Ukrainy (1996). Zakon Ukrainy No. 254k/96-VR. 28.06.1996. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80/page#Text
  2. Pro osvitu (2017). Zakon Ukrainy No. 2145-VIII. 05.09.2017. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
  3. Kontseptsiia novoi ukrainskoi shkoly. Kontseptualni zasady reformuvannia ukrainskoi shkoly. Available at: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf
  4. Pro zatverdzhennia Instruktsii pro orhanizatsiiu ta diialnist himnazii. Instruktsii pro orhanizatsiiu ta diialnist litseiu (1995). Nakaz Ministerstva osvity Ukrainy No. 217. 20.07.1995. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v-472290-02
  5. Osvitnia reforma: druha shkola vtrachaie spetsstatus, himnaziiu – zberezhut (2018). Available at: http://vikna.if.ua/news/category/education/2018/04/04/83308/view
  6. Andronyk, V. (2019). Novaia ukraynskaia shkola: cheho zhdat ot reformi obrazovanyia v Ukrayne. Available at: https://www.segodnya.ua/ukraine/novaya-ukrainskaya-shkola-chto-zhdat-roditelyam-ot-reformy-obrazovaniya-1291098.html
  7. Klymchuk, I. O. (2014). Teoriia i tekhnolohii realizatsii investytsiinykh mekhanizmiv u shkilnii osviti. Kyiv, 87.
  8. Klymchuk, I. O. (2019). Financial aspects of economic component of forecasting and development of education institutions in ukraine. ScienceRise: Pedagogical Education, 6 (33), 11–15. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.185139
  9. Altbach, P. G., Knight, J. (2007). The Internationalization of Higher Education: Motivations and Realities. Journal of Studies in International Education, 11 (3-4), 290–305. doi: http://doi.org/10.1177/1028315307303542
  10. Amaral, A., Neave, G., Musselin, C., Maassen, P. (Eds.) (2009). European Integration and the Governance of Higher Education and Research. Higher Education Dynamics, 309. doi: http://doi.org/10.1007/978-1-4020-9505-4
  11. Elken, M., Gornitzka, A., Maassen, P., Vukasovic, M. (2011). European integration and the transformation of higher education. University of Oslo research paper, 57. Available at: https://biblio.ugent.be/publication/4352122
  12. Janmaat, J. G. (2008). Nation-Building, Democratization and Internationalization as Competing Priorities in Ukraine’s Education System. Nationalities Papers, 36 (1), 1–23. doi: http://doi.org/10.1080/00905990701848317

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-30

Як цитувати

Klymchuk, I. (2020). Фінансові механізми економічної складової прогнозування та розвитку закладів загальної середньої освіти в Україні. ScienceRise: Pedagogical Education, (5 (38), 37–40. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.213238

Номер

Розділ

Педагогічна освіта