Визначення суттєвих особливостей педагогічного конфлікту: теоретичний аспект

Автор(и)

  • Ganna Polishchuk Державний вищий навчальний заклад «Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка» вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький, Україна, 25006, Україна https://orcid.org/0000-0002-9547-4959

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.213243

Ключові слова:

конфлікт, педагогічний конфлікт, конфліктні ситуації, типологія конфлікту, конфліктологічна компетентність, регуляція відносин.

Анотація

У статті узагальнені погляди вчених на сутність понять «конфлікт», «педагогічний конфлікт» залежно від обраними вченими наукового підходу для дослідження. Проаналізовано інтегративний підхід до визначення змісту цих понять, що об’єднує в єдине ціле декілька підходів (ситуаційний, діяльнісній, особистісний та мотиваційний). Розглянуто різні позиції сучасних дослідників про типологію конфлікту. Доведено, що у сучасній психолого-педагогічній літературі існують різні класифікації конфліктів з урахуванням їх сфери, джерел, змісту, значущості, спрямованості, тривалості, характери виникнення або затухання, сфери вирішення, форм вираження, структури взаємовідносин, наслідків та функцій, соціально-психологічного ефекту, соціального результату тощо. Встановлено, що поняття педагогічного конфлікту містить у собі різні форми та засоби протистояння, напруження у відносинах, явної та прихованої боротьби. Проаналізовано різні функції педагогічних конфліктів у регуляції міжособистісних та міжгрупових відносин (позитивні, негативні); причини педагогічних конфліктів у вищій школі (соціально-економічні, соціально-психологічні, психологічні, організаційно-педагогічні); напрями врегулювання педагогічних конфліктів (прогнозування та профілактика конфліктів, попередження конфліктів, посередництво); напрям розвитку конфліктологічної компетентності педагога (урахування педагогом вікових та індивідуальних особливостей школярів, самоконтроль власної поведінки, знання дитячої психіки та сучасних методів навчання та виховання школярів).

Біографія автора

Ganna Polishchuk, Державний вищий навчальний заклад «Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка» вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький, Україна, 25006

Кандидат філологічних наук, доцент

Кафедри англійської мови та методики її викладання

Посилання

  1. Soroka, I. A. (2015). Psykholohichna profilaktyka konfliktiv u pedahohichnomu kolektyvi vyshchoho navchalnoho zakladu. Kyiv, 256.
  2. Kozych, I. V. (2009). Formuvannia konfliktolohichnoi kompetentnosti starshoklasnykiv. Naukova skarbnytsia osvity Donechchyny, 1 (4), 66–69.
  3. Plakhotna, S. (2014). Konfliktolohichna kompetentnist yak zasib zasvoiennia pozytsii spivrobitnytstva u protsesi vzaiemodii «uchytel-uchni». Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, 10 (3), 179–183.
  4. Aleksandrova, L. Iu., Munshi, A. Iu. (2009). K voprosu o konfliktologicheskoi kompetentnosti spetsialistov. Vestnik CHeboksarskogo kooperativnogo instituta, 1, 180–185.
  5. Thomas, K. W. (2002). Introduction to Conflict Management. CPP, 44. Available at: https://www.amazon.com/Introduction-conflict-management-Improving-performance/dp/B0006RZL4C
  6. Runde, C. E., Flangan, T. A. (2006). Becoming a Conflict Competent Leader: How You and Your Organization Can Manage Conflict Effectively. Jossey-Bass.
  7. Thomas, K. W., Kilmann, R. H. (1974). Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument. New York: Tuxedo, 16. Available at: https://www.worldcat.org/title/thomas-kilmann-conflict-mode-instrument/oclc/27376637
  8. Branitska, T. R. (2013). Formuvannia konfliktolohichnoi kultury maibutnikh fakhivtsiv sotsionomichnoi sfery v Rosii. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy, 4, 24–30.
  9. Antonov, H. V. (2006). Pedahohichni zasady zapobihannia i rozviazannia konfliktiv u navchalno-vykhovnomu seredovyshchi vyshchoho navchalnoho zakladu. Kharkiv, 22.
  10. Trukhan, M. A. (2016). Formuvannia hotovnosti maibutnikh sotsialnykh pedahohiv do diialnosti z rozviazannia profesiinykh konfliktiv u zakladakh osvity. Khmelnytskyi, 266.
  11. Hlazkova, I. Ya. (2015). Stratehiia zapobihannia konfliktam subiektiv navchalnoho protsesu VNZ. Visnyk Dnipropetrovskoho un-tu imeni Alfreda Nobelia. Seriia: «Pedahohika i psykholohiia». Pedahohichni nauky, 1 (9), 210–215.
  12. Karmina, A. S. (Ed.) (1999). Konfliktologiia. Sankt-Peterburg: Izdatelstvo «Lan», 448.
  13. Bashkin, M. V. (2014). Konfliktnaia kompetentnost. Iaroslavl: IArGU, 72.
  14. Hirnyk, A. M. (2010). Osnovy konfliktolohii. Kyiv: Vydavnychyi dim «Kyievo-Mohylianska akademiia», 222.
  15. Volkova, N. P. (2006). Profesiino-pedahohichna komunikatsiia. Kyiv: VTs «Akademiia», 256.
  16. Golovanova, I. I. (2011). Metodika upravleniia konfliktami. Kazan: TSentr innovatsionnykh tekhnologii, 79.
  17. Krishbaum, E. I. (1986). Psikhologo-pedagogicheskii analiz konfliktnykh situatsii v pedagogicheskom protsesse. Leningrad, 252.
  18. Pidbutska, N. V. (2010). Osoblyvosti konfliktiv u navchalno-vykhovnomu protsesi vyshchykh navchalnykh zakladiv. Naukovyi visnyk MDU imeni V. O. Sukhomlynskoho. Seriia: Pedahohichni nauky, 1 (31), 143–150.
  19. Nikulina, I. V. (2016). Fenomenologiia pedagogicheskikh konfliktov. Vestnik Samarskogo un-ta. Serіia: Istoriia, pedagogika, filosofiia, 82–86.
  20. Podoliak, L. H., Yurchenko, V. I. (2006). Psykholohiia vyshchoi shkoly. Kyiv: TOV «Fil-studiia», 320.
  21. Bilenka, O. B., Chaikivskyi, T. V. (2013). Sotsialno-pedahohichni konflikty u vyshchomu navchalnomu zakladi – prychyny vynyknennia ta shliakhy rozviazannia. Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy, 23 (12), 385–389.
  22. Dolinska, L. V., Matiash-Zaiats, L. P. (2010). Psikhologіia konflіktu. Kyiv: Karavela, 304.
  23. Borisova, E. S. (2017). Problema konfliktologicheskoi kompetentnosti v prostranstve obscheobrazovatelnoi organizatsii. Izvestiia Samarskogo nauchnogo tsentra Rossiiskoi akademii nauk. Seriia: Sotsialnye, gumanitarnye, mediko-biologicheskie nauki, 2 (19), 28–32.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-30

Як цитувати

Polishchuk, G. (2020). Визначення суттєвих особливостей педагогічного конфлікту: теоретичний аспект. ScienceRise: Pedagogical Education, (5 (38), 41–45. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.213243

Номер

Розділ

Педагогічна освіта