Визначення суттєвих особливостей педагогічного конфлікту: теоретичний аспект
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.213243Ключові слова:
конфлікт, педагогічний конфлікт, конфліктні ситуації, типологія конфлікту, конфліктологічна компетентність, регуляція відносин.Анотація
У статті узагальнені погляди вчених на сутність понять «конфлікт», «педагогічний конфлікт» залежно від обраними вченими наукового підходу для дослідження. Проаналізовано інтегративний підхід до визначення змісту цих понять, що об’єднує в єдине ціле декілька підходів (ситуаційний, діяльнісній, особистісний та мотиваційний). Розглянуто різні позиції сучасних дослідників про типологію конфлікту. Доведено, що у сучасній психолого-педагогічній літературі існують різні класифікації конфліктів з урахуванням їх сфери, джерел, змісту, значущості, спрямованості, тривалості, характери виникнення або затухання, сфери вирішення, форм вираження, структури взаємовідносин, наслідків та функцій, соціально-психологічного ефекту, соціального результату тощо. Встановлено, що поняття педагогічного конфлікту містить у собі різні форми та засоби протистояння, напруження у відносинах, явної та прихованої боротьби. Проаналізовано різні функції педагогічних конфліктів у регуляції міжособистісних та міжгрупових відносин (позитивні, негативні); причини педагогічних конфліктів у вищій школі (соціально-економічні, соціально-психологічні, психологічні, організаційно-педагогічні); напрями врегулювання педагогічних конфліктів (прогнозування та профілактика конфліктів, попередження конфліктів, посередництво); напрям розвитку конфліктологічної компетентності педагога (урахування педагогом вікових та індивідуальних особливостей школярів, самоконтроль власної поведінки, знання дитячої психіки та сучасних методів навчання та виховання школярів).
Посилання
- Soroka, I. A. (2015). Psykholohichna profilaktyka konfliktiv u pedahohichnomu kolektyvi vyshchoho navchalnoho zakladu. Kyiv, 256.
- Kozych, I. V. (2009). Formuvannia konfliktolohichnoi kompetentnosti starshoklasnykiv. Naukova skarbnytsia osvity Donechchyny, 1 (4), 66–69.
- Plakhotna, S. (2014). Konfliktolohichna kompetentnist yak zasib zasvoiennia pozytsii spivrobitnytstva u protsesi vzaiemodii «uchytel-uchni». Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, 10 (3), 179–183.
- Aleksandrova, L. Iu., Munshi, A. Iu. (2009). K voprosu o konfliktologicheskoi kompetentnosti spetsialistov. Vestnik CHeboksarskogo kooperativnogo instituta, 1, 180–185.
- Thomas, K. W. (2002). Introduction to Conflict Management. CPP, 44. Available at: https://www.amazon.com/Introduction-conflict-management-Improving-performance/dp/B0006RZL4C
- Runde, C. E., Flangan, T. A. (2006). Becoming a Conflict Competent Leader: How You and Your Organization Can Manage Conflict Effectively. Jossey-Bass.
- Thomas, K. W., Kilmann, R. H. (1974). Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument. New York: Tuxedo, 16. Available at: https://www.worldcat.org/title/thomas-kilmann-conflict-mode-instrument/oclc/27376637
- Branitska, T. R. (2013). Formuvannia konfliktolohichnoi kultury maibutnikh fakhivtsiv sotsionomichnoi sfery v Rosii. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy, 4, 24–30.
- Antonov, H. V. (2006). Pedahohichni zasady zapobihannia i rozviazannia konfliktiv u navchalno-vykhovnomu seredovyshchi vyshchoho navchalnoho zakladu. Kharkiv, 22.
- Trukhan, M. A. (2016). Formuvannia hotovnosti maibutnikh sotsialnykh pedahohiv do diialnosti z rozviazannia profesiinykh konfliktiv u zakladakh osvity. Khmelnytskyi, 266.
- Hlazkova, I. Ya. (2015). Stratehiia zapobihannia konfliktam subiektiv navchalnoho protsesu VNZ. Visnyk Dnipropetrovskoho un-tu imeni Alfreda Nobelia. Seriia: «Pedahohika i psykholohiia». Pedahohichni nauky, 1 (9), 210–215.
- Karmina, A. S. (Ed.) (1999). Konfliktologiia. Sankt-Peterburg: Izdatelstvo «Lan», 448.
- Bashkin, M. V. (2014). Konfliktnaia kompetentnost. Iaroslavl: IArGU, 72.
- Hirnyk, A. M. (2010). Osnovy konfliktolohii. Kyiv: Vydavnychyi dim «Kyievo-Mohylianska akademiia», 222.
- Volkova, N. P. (2006). Profesiino-pedahohichna komunikatsiia. Kyiv: VTs «Akademiia», 256.
- Golovanova, I. I. (2011). Metodika upravleniia konfliktami. Kazan: TSentr innovatsionnykh tekhnologii, 79.
- Krishbaum, E. I. (1986). Psikhologo-pedagogicheskii analiz konfliktnykh situatsii v pedagogicheskom protsesse. Leningrad, 252.
- Pidbutska, N. V. (2010). Osoblyvosti konfliktiv u navchalno-vykhovnomu protsesi vyshchykh navchalnykh zakladiv. Naukovyi visnyk MDU imeni V. O. Sukhomlynskoho. Seriia: Pedahohichni nauky, 1 (31), 143–150.
- Nikulina, I. V. (2016). Fenomenologiia pedagogicheskikh konfliktov. Vestnik Samarskogo un-ta. Serіia: Istoriia, pedagogika, filosofiia, 82–86.
- Podoliak, L. H., Yurchenko, V. I. (2006). Psykholohiia vyshchoi shkoly. Kyiv: TOV «Fil-studiia», 320.
- Bilenka, O. B., Chaikivskyi, T. V. (2013). Sotsialno-pedahohichni konflikty u vyshchomu navchalnomu zakladi – prychyny vynyknennia ta shliakhy rozviazannia. Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy, 23 (12), 385–389.
- Dolinska, L. V., Matiash-Zaiats, L. P. (2010). Psikhologіia konflіktu. Kyiv: Karavela, 304.
- Borisova, E. S. (2017). Problema konfliktologicheskoi kompetentnosti v prostranstve obscheobrazovatelnoi organizatsii. Izvestiia Samarskogo nauchnogo tsentra Rossiiskoi akademii nauk. Seriia: Sotsialnye, gumanitarnye, mediko-biologicheskie nauki, 2 (19), 28–32.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Ganna Polishchuk
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.