Критерії та показники оцінки рівня сформованості шляхетного ставлення до жінки у підлітків

Автор(и)

  • Diana Kokhan Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди вул. Алчевських, 29, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0001-7201-0839

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.213388

Ключові слова:

шляхетність, представниці жіночої статі, діти підліткового віку, вихованість, пізнавально-поведінковий, мотиваційно-емоційний, особистісно-рефлексивний

Анотація

Спираючись на малодослідженість, але актуальність теми сучасного суспільства, у дослідженні визначено та теоретично обґрунтовано критерії сформованості шляхетного ставлення та відповідні їх показники. Мета дослідження полягала у тому, що на основі різних підходів, дотичних проблемі дослідження охарактеризувати конкретні критерії та показники сформованості зазначеного ставлення у дітей підліткового віку. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури було уточнено поняття «критерій», яке розуміємо як певні ознаки, за якими перевіряємо сформованість шляхетного ставлення до жінки та аналізуємо динаміку розвитку. У статті також з’ясовано поняття «показник» як сукупність певних характеристик, за якими визначаємо рівень сформованості зазначеного поняття за кожним з критеріїв. Враховуючи те, що моральне виховання включає й шляхетне ставлення до жінки, проаналізувавши низку праць науковців щодо визначення загального рівня моральної вихованості, виокремили ті критерії та показники, які характеризують досліджуване поняття, а саме: пізнавально-поведінковий (характеризується повнотою та глибиною знань щодо особливостей прояву шляхетного ставлення та застосування цих знань на практиці у повсякденному житті), мотиваційно-емоційний (характеризується сформованістю мотивів, що спонукатимуть особистість до безкорисливих вчинків відповідно до законів етики та моралі, та задоволенням потреб індивіда, а також переживання певних емоцій та почуттів від здійснених вчинків стосовно представників протилежної статі), особистісно-рефлексивний (включає в себе характер виявлення шляхетних якостей особистості, що супроводжується прагненням ставати ще кращим). Визначені критерії та показники дають можливість оцінити рівень сформованості шляхетного ставлення у підлітків та проаналізувати динаміку їх змін у процесі експерименту. Перспектива подальших наукових розвідок полягає у дослідженні динаміки зміни рівня сформованості шляхетного ставлення відповідно з визначеними критеріями та показниками за допомогою підібраного діагностичного інструментарію.

Біографія автора

Diana Kokhan, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди вул. Алчевських, 29, м. Харків, Україна, 61002

Аспірант

Кафедра педагогіки

Посилання

  1. Kobzarenko, L. A. (2016). Vykhovannia moralno-tsinnisnykh oriientatsii studentiv pedahohichnykh koledzhiv zasobamy etnopedahohiky. Kyiv, 258.
  2. Stoliarenko, O. V. (2018). Teoretychni i metodychni osnovy vykhovannia tsinnisnoho stavlennia do liudyny v uchniv zahalnoosvitnoi shkoly. Vinnytsia, 610.
  3. Peterson, G., Hann, D.; Sussman, M. B., Steinmetz, S. K., Peterson, G. W. (Eds.) (1999). Socializing сhildren and рarents in families. Handbook of Marriageand the family. NewYork, 327–370. doi: http://doi.org/10.1007/978-1-4757-5367-7_14
  4. Rohner, R. (2001). Father love and child development: History and Current Evidence. The Family, 104–106.
  5. Melnychuka, O. S. (Ed.) (1974). Slovnyk inshomovnykh sliv. Kyiv: Holov. red. URE, 776.
  6. Hizhevskyi, V. K., Holovchenko, V. V., Kovalskyi, V. S. et. al. (2002). Populiarna yurydychna entsyklopediia. Kyiv: Yurinkom Inter, 528.
  7. Bolshoi tolkovii psikhologicheskii slovar. Vol. 1 (2001). Moscow: AST: Veche, 592.
  8. Kachur, M. M. (2009). Patrіotichne vikhovannia molodshikh shkoliarіv zasobami khudozhnogo kraeznavstva. Kyiv, 186.
  9. Zvereva, І. D., Koval, L. G., Frolov, P. D. (1995). Dіagnostika moralnoi vikhovanostі shkoliarіv. Kyiv: ІSDO, 156.
  10. Poiasok, T. B.; Sysoievoi, S. O. (Ed.) (2009). Systema zastosuvannia informatsiinykh tekhnolohii u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh ekonomistiv. Kremenchuk: PP Shcherbatykh O. V., 348.
  11. Gaponchuk, G. I. (1990). Formirovanie voenno-pedagogicheskoi napravlennosti kursantov. Moscow: VPA, 76.
  12. Novyi tlumachnyi slovnyk ukrainskoi movy. Vol. 2: Zh–O (2001). Kyiv: Akonit, 911.
  13. Shestopaliuk, O. V. (2008). Hromadianske vykhovannia maibutnikh uchyteliv: teoretychni i metodychni elementy. Vinnytsia: Konsol, 260.
  14. Bozhovich, L. I. (1991). Formirovanie lichnosti v ontogeneze. Moscow, 142‒152.
  15. Sidanich, I. L. (2004). Vykhovannia kultury vzaiemyn batkiv i ditei molodshoho shkilnoho viku v simi i shkoli. Kyiv, 186.
  16. Soroka, H. I. (2002). Suchasni vykhovni systemy ta tekhnolohii. Kharkiv: Vesta; Ranok, 128.
  17. Staub, E. (2013). The roots of goodness: Inclusive caring, moral courage, altruism born of suffering and active bystandership. New York: Oxford University Press, 224.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-30

Як цитувати

Kokhan, D. (2020). Критерії та показники оцінки рівня сформованості шляхетного ставлення до жінки у підлітків. ScienceRise: Pedagogical Education, (5 (38), 52–55. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.213388

Номер

Розділ

Педагогічна освіта