Педагогічні умови формування екоцінностей у майбутніх учителів природничих наук: методичний підхід

Автор(и)

  • Valentin Rogoza Інститут педагогіки Національної академії Педагогічних наук України вул. Січових Стрільців, 52-Д, м. Київ, Україна, 04053, Україна https://orcid.org/0000-0002-9552-0310

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.213390

Ключові слова:

педагогічна теорія, педагогічні умови, аксіологія, екологічні цінності, засоби діагностики навчального процесу

Анотація

Нагальність формування в сучасної людини екоцентричного типу природорозуміння має логічне філософсько-теоретичне обґрунтування, що зумовлено потребою практичної реалізації екологічних проблем, з яким стикнулося людство. Своєю чергою це актуалізує завдання впровадження в освітній процес педагогічних умов, які б стимулювали формування екологічних цінностей у фахівців зі спеціальності 014.15 Середня освіта (Природничі науки) першого (бакалаврського) рівня вищої освіти як потенційних адептів екоцентричного типу природорозуміння. Це тим більше актуально, зважаючи, що аксіологічна складова в сучасних освітніх програмах відповідного профілю представлена мало, а формування екологічних ціннісних компетентностей не є їх метою.

Метою нашого дослідження постає з’ясування змісту методичного підходу, щодо перевірки ефективності реалізації певних педагогічних умов з метою здобуття бажаного навчального результату – сформованості екологічних цінностей у майбутніх вчителів природничих наук.

В результаті проведеного дослідження узагальнено й систематизовано наукові методи, що дозволяють визначити ефективність реалізації педагогічних умов щодо формування екологічних цінностей шляхом реалізації авторських концептів: курсу «Аксіопедагогіка» та тренінгу «Забезпечення прийняття і трансляції професійних цінностей». В роботі виокремлено методологічну дослідницьку систему, що є дієвою для впровадження в освітній процес вперше систематизованих і обґрунтованих екоцінностей як бажаних його результатів. Наведені особливості застосування методики діагностування сформованості екологічних цінностей у майбутніх учителів природничих наук.

Пілотна перевірка описаної методологічної дослідницької системи показала її перспективність у педагогічній практиці, зокрема, щодо оцінки результатів реалізації педагогічних умов формування екологічних цінностей у фахівців зі спеціальності 014.15 Середня освіта (Природничі науки) першого (бакалаврського) рівня вищої освіти

Біографія автора

Valentin Rogoza, Інститут педагогіки Національної академії Педагогічних наук України вул. Січових Стрільців, 52-Д, м. Київ, Україна, 04053

Науковий співробітник

Відділ профільного навчання

Посилання

  1. Lytvyn, A., Matseyko, O. (2013). Methodological Principles of the Notion of “Pedagogical Conditions”. Pedagogy and psychology of vocational education, 4, 43–63.
  2. Blashkova, O. M. (2019). Formuvannia humanistychnykh tsinnostei studentiv pryrodnychykh spetsialnostei u navchalno-vykhovnomu protsesi pedahohichnykh universytetiv. Kyiv, 227.
  3. Hrytsai, N. B. (2016). Systema metodychnoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv biolohii v pedahohichnykh universytetakh. Poltava, 526.
  4. Vasylieva, M. P. (2004). Teoretychni osnovy deontolohichnoi pidhotovky pedahoha. Kharkiv, 38.
  5. Demianiuk, V. V. (2019). Formuvannia u maibutnikh spetsialistiv z bukhhalterskoho obliku tsinnisnykh profesiinykh oriientatsii u fakhovii pidhotovtsi. Rivne, 20.
  6. Molchaniuk, O. V. (2020). Teoretyko-metodolohichni zasady vykhovannia v maibutnikh uchyteliv biolohii tsinnisnoho stavlennia. Kyiv, 469.
  7. Schwartz, S. H. (1992). Universals in the Content and Structure of Values: Theoretical Advances and Empirical Tests in 20 Countries. Advances in Experimental Social Psychology. Vol. 25, 1–65. doi: http://doi.org/10.1016/s0065-2601(08)60281-6
  8. Rokeach, M. (1979). Understanding Human Values: individual and societal. New York: Free press, 322.
  9. Ladanov, I. D., Urazaeva, V. A. (2002). Diagnostika motivatsionnykh orientatsii v mezhlichnostnykh kommunikatsiiakh / Sotsialno-psikhologicheskaia diagnostika razvitiia lichnosti i malykh grupp. Moscow: Izd-vo Instituta Psikhoterapii, 92–94.
  10. Sull, D., Turconi, S., Sull, C. (2020). When It Comes to Culture, Does Your Company Walk the Talk? Management review. Available at: https://sloanreview.mit.edu/article/when-it-comes-to-culture-does-your-company-walk-the-talk/?fbclid=IwAR2hM0SJMFDwJS2DSgMSgTZMMKUIlx4r1wDVtMmIsISZ7cTyEJYn6lECs3g Last accessed: 18.09.2020
  11. Karandashev, V. N. (2004). Metodika Shvartsa dlia izucheniia tsennostei lichnosti: kontseptsiia i metodicheskoe rukovodstvo. Saint Petersburg: Rech, 70.
  12. Khrolenko, M. V. (2006). Formuvannia ekolohichnoi svidomosti maibutnikh vchyteliv pochatkovykh klasiv. Kyiv, 234.
  13. Greben, N. F. (2007). Psikhologicheskie testy dlia professionalov. Minsk: Sovremennaia shkola, 496.
  14. Petruk, V. H., Klymenko, M. O., Mudrak, O. V. (2011). Vstup do fakhu. Vinnytsia: UNIVERSUM-Vinnytsia, 203.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-30

Як цитувати

Rogoza, V. (2020). Педагогічні умови формування екоцінностей у майбутніх учителів природничих наук: методичний підхід. ScienceRise: Pedagogical Education, (5 (38), 46–51. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.213390

Номер

Розділ

Педагогічна освіта