Сутність експериментального дослідження процесу формування соціокультурних цінностей студентів в освітньому середовищі ЗВО

Автор(и)

  • Elvira Zaredinova Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України вул. М. Берлинського, 9, м. Київ, Україна, 04060, Україна https://orcid.org/0000-0001-6054-3064

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.217194

Ключові слова:

соціокультурні цінності, аксіогенез, верифікація результатів дослідження, методи дослідження, діагностичний інструментарій

Анотація

У поданій статті доведено актуальність проблеми формування соціокультурних цінностей студентів у освітньому середовищі ЗВО. Здійснено теоретичне обґрунтування зазначеної проблеми й доведено необхідність й доцільність розкриття сутності та логіки експериментального дослідження процесу формування соціокультурних цінностей студентів в освітньому середовищі ЗВО. Розкрито методологічне підґрунтя дослідження, що представлено поліпарадигмальною цілісністю освітніх парадигм та синтезом ідей низки сучасних наукових підходів, зазначено методи дослідження, які використано у роботі. З’ясовано, що сутність експериментальної роботи полягає у верифікації потенціалу методики формування соціокультурних цінностей студентів у межах аксіозорієнтованого освітнього середовища ЗВО та визначенні логіки аксіогенезу соціокультурних цінностей. Розкрито критеріальний апарат дослідження, що містить мотиваційно-аксіологічний; когнітивно-рефлексивний; суб’єктно-діяльнісний критерії з відповідними показниками. Суголосно до вимог, що висуваються до діагностичного етапу експериментального дослідження презентовано діагностичний інструментарій роботи, використаний на констатувальному та контрольному етапах експериментальної роботи, що містить як стандартизовані методики (методика „Вивчення ціннісних орієнтацій” (автор П. Степанов); опитувальник „Вивчення цінностей особистості Шварца” та ін.), так й авторські анкети (анкета „Рівень сформованості соціокультурних цінностей за мотиваційно-аксіологічним критерієм” та ін.). Висвітлено загальну послідовність експериментальної роботи, що зводилась до такої логічної схеми: 1) діагностика рівня сформованості соціокультурних цінностей; 2) впровадження методики формування соціокультурних цінностей студентів у освітньому середовищі ЗВО; 3) аналіз динаміки сформованості соціокультурних цінностей на різних етапах їх аксіогенезу та середовищеутворення. У табличному форматі представлено узагальнена інтерпретація критеріїв, показників та відповідних діагностичних методик. Лаконічно розкрито етапи експериментальної роботи

Біографія автора

Elvira Zaredinova, Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України вул. М. Берлинського, 9, м. Київ, Україна, 04060

Кандидат педагогічних наук, доцент, старший науковий співробітник

Лабораторія морального, громадянського та міжкультурного виховання

Посилання

  1. Zimnyaya, I. A. (2010). Pedagogicheskaya psikhologiya. Moscow: Moscow Psychological and Social Institute. Voronezh: NPO MODEK, 448.
  2. Vygotsky, L. S.; Shtutina, L. M., Malova, L. M. (Eds.) (1999). Pedagogicheskaya psikhologiya. Moscow: Pedagogy-progress, 536.
  3. Leontiev, D. A. (1996). Ot sotsialnykh tsennostey k lichnostnym: sotsiogenez i fenomenologiya tsennostnoy regulyatsii deyatelnosti. Moscow University Bulletin. Series 14, Psychology, 4, 35–44.
  4. Severina, T. (2013). Stanovlennya aksiosfery maybutnykh fakhivtsiv v vyshchomu navchalnomu zakladi. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelya, 7, 198–204.
  5. Mitsko, V. M. (2014). Tsinnisno-smyslova sfera osobystosti studenta: teoretychnyy aspekt. Scientific notes of the National University "Ostroh Academy". Series: Psychology and Pedagogy, 27, 84–87.
  6. Radchuk, G. (2012). Psychological principles of professional axiogenesis of personality. Personality Psychology, 1 (3), 138–150.
  7. Schwartz, S. (2008). Cultural value orientations: the nature and consequences of national differences. Psychology. Journal of the Higher School of Economics, 2 (5), 37–67.
  8. Yanytskyy, M. S., Seryy, A. V., Pelekh, Yu. V. (2011). Diagnosis of the level of development of the value-semantic sphere of personality. Rivne: MEHU, 284.
  9. Zaredinova, E. (2018). The students’ social and cultural values formation model in the educational environment of a higher education institution. Theoretical and Methodical Problems of Children and Youth Education, 22, 90–101. doi: http://doi.org/10.32405/2308-3778-2018-22-90-101
  10. Bespalko, V. P. (2012). Elementy teorii upravleniya protsessom obucheniya. Part 2 (Izmereniye kachestva protsessa obucheniya). Moscow: Knowledge. 72.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-11-30

Як цитувати

Zaredinova, E. (2020). Сутність експериментального дослідження процесу формування соціокультурних цінностей студентів в освітньому середовищі ЗВО. ScienceRise: Pedagogical Education, (6 (39), 7–12. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.217194

Номер

Розділ

Педагогічна освіта