Сутність експериментального дослідження процесу формування соціокультурних цінностей студентів в освітньому середовищі ЗВО
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.217194Ключові слова:
соціокультурні цінності, аксіогенез, верифікація результатів дослідження, методи дослідження, діагностичний інструментарійАнотація
У поданій статті доведено актуальність проблеми формування соціокультурних цінностей студентів у освітньому середовищі ЗВО. Здійснено теоретичне обґрунтування зазначеної проблеми й доведено необхідність й доцільність розкриття сутності та логіки експериментального дослідження процесу формування соціокультурних цінностей студентів в освітньому середовищі ЗВО. Розкрито методологічне підґрунтя дослідження, що представлено поліпарадигмальною цілісністю освітніх парадигм та синтезом ідей низки сучасних наукових підходів, зазначено методи дослідження, які використано у роботі. З’ясовано, що сутність експериментальної роботи полягає у верифікації потенціалу методики формування соціокультурних цінностей студентів у межах аксіозорієнтованого освітнього середовища ЗВО та визначенні логіки аксіогенезу соціокультурних цінностей. Розкрито критеріальний апарат дослідження, що містить мотиваційно-аксіологічний; когнітивно-рефлексивний; суб’єктно-діяльнісний критерії з відповідними показниками. Суголосно до вимог, що висуваються до діагностичного етапу експериментального дослідження презентовано діагностичний інструментарій роботи, використаний на констатувальному та контрольному етапах експериментальної роботи, що містить як стандартизовані методики (методика „Вивчення ціннісних орієнтацій” (автор П. Степанов); опитувальник „Вивчення цінностей особистості Шварца” та ін.), так й авторські анкети (анкета „Рівень сформованості соціокультурних цінностей за мотиваційно-аксіологічним критерієм” та ін.). Висвітлено загальну послідовність експериментальної роботи, що зводилась до такої логічної схеми: 1) діагностика рівня сформованості соціокультурних цінностей; 2) впровадження методики формування соціокультурних цінностей студентів у освітньому середовищі ЗВО; 3) аналіз динаміки сформованості соціокультурних цінностей на різних етапах їх аксіогенезу та середовищеутворення. У табличному форматі представлено узагальнена інтерпретація критеріїв, показників та відповідних діагностичних методик. Лаконічно розкрито етапи експериментальної роботи
Посилання
- Zimnyaya, I. A. (2010). Pedagogicheskaya psikhologiya. Moscow: Moscow Psychological and Social Institute. Voronezh: NPO MODEK, 448.
- Vygotsky, L. S.; Shtutina, L. M., Malova, L. M. (Eds.) (1999). Pedagogicheskaya psikhologiya. Moscow: Pedagogy-progress, 536.
- Leontiev, D. A. (1996). Ot sotsialnykh tsennostey k lichnostnym: sotsiogenez i fenomenologiya tsennostnoy regulyatsii deyatelnosti. Moscow University Bulletin. Series 14, Psychology, 4, 35–44.
- Severina, T. (2013). Stanovlennya aksiosfery maybutnykh fakhivtsiv v vyshchomu navchalnomu zakladi. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelya, 7, 198–204.
- Mitsko, V. M. (2014). Tsinnisno-smyslova sfera osobystosti studenta: teoretychnyy aspekt. Scientific notes of the National University "Ostroh Academy". Series: Psychology and Pedagogy, 27, 84–87.
- Radchuk, G. (2012). Psychological principles of professional axiogenesis of personality. Personality Psychology, 1 (3), 138–150.
- Schwartz, S. (2008). Cultural value orientations: the nature and consequences of national differences. Psychology. Journal of the Higher School of Economics, 2 (5), 37–67.
- Yanytskyy, M. S., Seryy, A. V., Pelekh, Yu. V. (2011). Diagnosis of the level of development of the value-semantic sphere of personality. Rivne: MEHU, 284.
- Zaredinova, E. (2018). The students’ social and cultural values formation model in the educational environment of a higher education institution. Theoretical and Methodical Problems of Children and Youth Education, 22, 90–101. doi: http://doi.org/10.32405/2308-3778-2018-22-90-101
- Bespalko, V. P. (2012). Elementy teorii upravleniya protsessom obucheniya. Part 2 (Izmereniye kachestva protsessa obucheniya). Moscow: Knowledge. 72.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Elvira Zaredinova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.