Стан сформованості комунікативної компетентності у дітей старшого дошкільного віку із моторною алалією

Автор(и)

  • Inna Baranets Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка національної академії педагогічних наук України вул. М. Берлинського, 9, м. Київ, Україна, 04060 Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка вул. Остроградського, 2, м. Полтава, Україна, 36000, Україна https://orcid.org/0000-0002-4972-6510

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.219974

Ключові слова:

комунікативна компетентність, діти із моторною алалією, критерії, показники

Анотація

У статті висвітлені питання щодо сучасного стану розвитку комунікативно-мовленнєвої діяльності дітей старшого дошкільного віку із порушеннями мовлення, розглянуто погляди на проблему організації корекційно-розвивальної роботи з дітьми із моторною алалією. Представлено результати дослідження стану сформованості комунікативної компетентності у дітей старшого дошкільного віку із моторною алалією та дітей із нормотиповим мовленнєвим розвитком. Проведений аналіз результатів вивчення стану сформованості комунікативної компетентності у дітей старшого дошкільного віку із моторною алалією підтвердив актуальність дослідження. Визначено критерії з відповідними показниками сформованості комунікативної компетентності зазначеної категорії дітей, критеріями виступили форми мовлення (імпресивне та експресивне) з їх невербальними проявами у спілкуванні та комунікативні навички у різних формах інтерактивної комунікації. Виділено рівні сформованості комунікативної компетентності, зокрема: високий, достатній, середній та низький. За результатами експерименту встановлено, що діти із моторною алалією мають значно нижчий рівень сформованості комунікативної компетентності на відміну від дітей із нормотиповим мовленнєвим розвитком, що зумовлює необхідність створення спеціальних психолого-педагогічних умов формування комунікативної компетентності у дітей старшого дошкільного віку із моторною алалією на основі сучасного комплексно-інтеграційного підходу у корекційно-логопедичній роботі

Біографія автора

Inna Baranets, Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка національної академії педагогічних наук України вул. М. Берлинського, 9, м. Київ, Україна, 04060 Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка вул. Остроградського, 2, м. Полтава, Україна, 36000

Аспірант

Асистент

Кафедра спеціальної освіти і соціальної роботи

Посилання

  1. Bohush, A. M., Havrysh, N. V. (2015). Doshkilna linhvodydaktyka : teoriia i metodyka navchannia ditei ridnoi movy v doshkilnykh navchalnykh zakladakh. Kyiv: Vydavnychyi Dim «Slovo», 704.
  2. Sheremet, M. K., Pakhomova, N. H. (2009). Formuvannia movlennievoi hotovnosti ditei starshoho doshkilnoho viku z porushenniamy movlennia do navchannia v shkoli. Kyiv: Nats. ped. un-t im. M. P. Drahomanova, 137.
  3. Bohush, A. M. (2004). Movlennievyi komponent doshkilnoi osvity. Odesa: Yaroslav, 176.
  4. Kalmykova, L. (2015). Movlennieva diialnist yak skladova chastyna predmeta psykholinhvistyky. East European Journal of Psycholinguistics, 2 (1), 59–67.
  5. Pirozhenko, T. O. (2013). Komunikatyvno-movlennievyi rozvytok doshkilnyka. Ternopil: Mandrivets, 152.
  6. Vizel, T. G. (2018). Artikuliatsiia i ee narusheniia: (teoreticheskii aspekt s pozitsii neiropsikhologii). Spetsialnoe obrazovanie, 3 (51), 123–135.
  7. Pavlova, N. V. (2017). Formuvannia komunikatyvnoi aktyvnosti u nemovlennievykh ditei molodshoho doshkilnoho viku zasobamy innovatsiinykh tekhnolohii. Odesa: DZ «Pivdennoukr. nats. ped.un-t im. K.D. Ushynskoho», 210.
  8. Sobotovych, Ye. F. (2003). Kryterii otsiniuvannia movlennievoho rozvytku dytyny (u yoho leksychnii lantsi) na riznykh vikovykh etapakh. Defektolohiia, 2, 2–7.
  9. Zhukovskyy, V. (2017). The role of the teacher in the process of forming the communicative competence of the junior pupils based on the structural approach to personality. ScienceRise: Pedagogical Education, 12 (20), 48–54. doi: http://doi.org/10.15587/2519-4984.2017.120051
  10. Luriia, A. R. (2000). Vysshie korkovye funktsii cheloveka i ikh narusheniia pri lokalnykh porazheniiakh mozga. Moscow: Izd-vo Akadem. Proekt, 282.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-24

Як цитувати

Baranets, I. (2020). Стан сформованості комунікативної компетентності у дітей старшого дошкільного віку із моторною алалією. ScienceRise: Pedagogical Education, (6 (39), 36–40. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.219974

Номер

Розділ

Педагогічна освіта