Вимоги до ціннісної складової професійної підготовки майбутніх фахівців з іноземної філології в умовах зміни аксіологічних орієнтирів

Автор(и)

  • Лілія Осипівна Свищ Львівський державний університет фізичної культури імені Івана Боберськогов, Україна https://orcid.org/0000-0002-4360-9700

DOI:

https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.224434

Ключові слова:

цінності, ціннісні орієнтири, ціннісно-смислова сфера, ціннісна освіта, аксіологія, педагогіка

Анотація

Поточна соціокультурна ситуація характеризується зміною аксіологічних орієнтирів. Це гранично актуалізує питання збереження людиною власної індивідуальності, зокрема ціннісної. Ефективним засобом вирішення вказаного завдання є ціннісна освіта. Зважаючи на це, професійна підготовка майбутніх іноземних філологів не може ігнорувати необхідність звернення до аксіологічного дискурсу, а також забезпечення набуття ними аксіологічних компетентностей. Визнання впливу зміни аксіологічних орієнтирів в сучасному світі на освітнє середовище, зумовлює звернення до ціннісної теорії – аксіології, й визначає необхідність надання освітньому процесу аксіологічного виміру.

Метою дослідження є визначення змістовних вимог до ціннісної складової професійної підготовки майбутніх фахівців з іноземної філології в умовах зміни аксіологічних орієнтирів. Обґрунтованість сформулюваних положень і висновків забезпечується залученням актів, що регламентують підготовку майбутніх фахівців з іноземної філології як в Україні, так і в європейських країнах, а також використанням напрацювань у галузі філософії освіти, сучасного аксіологічного й педагогічного знання.

На підставі здійсненого аналізу обстоюється позиція, що результатом професійної підготовки фахівців з іноземної філології, має стати залучення й засвоєння (1) цінностей знаннєвого змісту, (2) цінностей, що визначають особу педагога, (3) цінностей, що визначають зміст відносин у системі освіти. Окреслена система цінностей як бажаний результат професійної підготовки майбутніх фахівців з іноземної філології корелює з вимогами Загальноєвропейської системи мовної компетенції (Common European Framework), що регламентує розвиток у майбутнього фахівця відповідного профілю лінгвістичної бази з усіма можливими професійними компетенціями

Біографія автора

Лілія Осипівна Свищ, Львівський державний університет фізичної культури імені Івана Боберськогов

Старший викладач

Кафедра української та іноземних мов

Посилання

  1. Tykholaz, S. I. (2010). Struktura, kryterii ta pokaznyky profesiinoi spriamovanosti studentiv medychnoho universytetu. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy, 26, 512–518.

    Vitiuk, V. V. (2017). Hotovnist pedahohiv do zmin v umovakh realizatsii Kontseptsii «Nova ukrainska shkola». Pedahohichnyi poshuk, 2, 3–6.

    Lovat, T., Toomey, R. (Eds.) (2009). Values Education and Quality Teaching. Amsterdam: Springer Netherlands, 172. doi: http://doi.org/10.1007/978-1-4020-9962-5

    Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion Volume. Available at: https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages Last accessed: 28.11.2020

    Pro zatverdzhennia pereliku haluzei znan i spetsialnostei, za yakymy zdiisniuietsia pidhotovka zdobuvachiv vyshchoi osvity (2015). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy No. 266. 29.04.2015. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-%D0%BF#n11

    Kyriakova, A. V. (2010). Teoryia tsennostei – metodolohycheskyi bazys aksyolohyy obrazovanyia. Aksyolohyia y ynnovatyka obrazovanyia, 1. Available at: http://www.orenport.ru/axiology/docs/3/3.pdf Last accessed: 06.07.2020

    Pérez-Jorge, D., Medero, F., Molina-Fernández, El. (2017). A Study of Educational Programmes that Promote Attitude Change and Values Education in Spain. Asian Social Science, 13 (7), 112–130. doi: http://doi.org/10.5539/ass.v13n7p112

    Świtała, E. (2013). Values Education ñ a Reality or Myth in Polish Schools. Discourse and Communication for Sustainable Education, 4 (1), 57–66. doi: http://doi.org/10.2478/dcse-2013-0005

    Utiuzh, I. H. (2011). Sotsialno-filosofska interpretatsiia aksiolohichnykh idei ukrainskoi osvity. Humanitarnyi visnyk ZDIA, 44, 38−42.

    Roadmap for Implementing the Global Action Programme on Education for Sustainable Development (2014). Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation. Available at: https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/1674unescoroadmap.pdf Last accessed: 21.11.2020

    United Nations Millennium Declaration. General Assembly resolution 55/2 of 8 September 2000 (2000). The Office of the High Commissioner for Human Rights. Available at: https://www.ohchr.org/EN/ProfessionalInterest/Pages/Millennium.aspx Last accessed: 08.10.2020

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-02-18

Як цитувати

Свищ, Л. О. (2021). Вимоги до ціннісної складової професійної підготовки майбутніх фахівців з іноземної філології в умовах зміни аксіологічних орієнтирів. ScienceRise: Pedagogical Education, (1(40), 20–24. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.224434

Номер

Розділ

Педагогічна освіта